Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Seriøse avlere søges  (Læst 23290 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

thorleif

  • Gæst
Sv: Seriøse avlere søges
« Svar #15 Dato: 09 Oktober , 2011, 10:22 »
Helt enig med Lene. Men det beviser jo at en race-club er fremtiden for alle racer. Mange racer har nog bare 1-2-3 der avler den, men da har man iallefald noget at begynde med. hvids 1-2-3 avlere kan udvigles til 5-10-20 avlere, er der jo grundlag for en klub. Avl er meget nemmere nu, end for 50-100 aar siden, da kommunikation er meget nemmere, men ogsaa fordi man videnskabeligt ved saa meget mer om genetikk. Men tiden loeber ifra de fledste racer, da der er for faa der arbejder organisered med avl, nogen falder ifra, og stammer forsvinder. Og hvad vil blive igen til vores boerne-boern? Isa Brown?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Seriøse avlere søges
« Svar #16 Dato: 09 Oktober , 2011, 10:30 »
Ja det vil blive en fattig verden, hvis der til sidst kun er hvide og brune hybrider tilbage  /d

En god ide med at få Maran ind under Faverolles, de er jo franske begge to- og der er mange andre racer som også er sammen i en fælles specialklub.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Susanne

  • Gæst
Sv: Seriøse avlere søges
« Svar #17 Dato: 09 Oktober , 2011, 11:14 »
Uh, Susanne, det er svært nok i forvejen, ikke flere restriktioner, tak, selvom jeg godt kan se idéen i dit forslag.

Nej, det kan jeg godt forstå - hehe :D  Det var også bare nogle løsslupne tanker over morgenkaffen  :D

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Seriøse avlere søges
« Svar #18 Dato: 09 Oktober , 2011, 12:53 »
Hej


Det er ikke for at spam denne tråd, men det er generelt et problemer ved mange af vores racer og især for nogle at farver variterne.

Jeg har i alle de år jeg har haft silkehøns arbejdet på at få andre med på vognen, især sort og blå har jeg forsøgt at sprede og har givet mange avlsdyr væk, men jeg er den eneste som der har udstillet dem i alle de år jeg kan huske.

Men er det så ikke den udfordring der gør at man bliver ved år efter år, så Marianne og Susanne, klø på, i har åren for jer med racefjerkræ. 

Det var lidt lettere hvis vi alle have hvide og sorte dværg wyandotter.

Tommy

thorleif

  • Gæst
Sv: Seriøse avlere søges
« Svar #19 Dato: 09 Oktober , 2011, 12:57 »
Er ikke Silkehoensekluben aktiv?

bly viol

  • Gæst
Sv: Seriøse avlere søges
« Svar #20 Dato: 09 Oktober , 2011, 13:05 »
vi er også mange der er på vej i avlen . mange nye som suger viden til os a de mere erfarne . jeg har selv været en a dem der havde en rodebunke . med alt det krydsede sig på alle leder og kanter . sjovt var det . men er nu så fanget a det her race ræs . forbedre , lære at se . sortere at jeg snart kun kan sige gok gok gok  ;D. købte høns hos lene lestat . og hendes viden og ildhu satte noget igang i mig, en drøm om hendes viden . dyr . og alt det sjove der følger med . så nu har jeg også kun rene racer . deler dem op . beholder de bedste . tager ud og får mere viden om alt og alting . ved godt man ik kan ha forstand på det hele . men ønsket om det er da et godt stykke a vejen . så nu er det snart min tur til at udstille . og forhåbentlig vise nogle dyr der er i orden . og det her forum skubber jo også godt til . og når man ser hva de andre opnår får men lyst til at dele det . men vigtigst a alt er at man elsker sine høns og nyder det man har og er i . elsker høns

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Seriøse avlere søges
« Svar #21 Dato: 09 Oktober , 2011, 13:26 »
@ Tholeif

Jo da, men der skal jo også være avlere som virkelig "gider" det, så selv om der er 80 medlemmer er dem måske kun 10 der vil udstille, de 3 har dværg, 3 der store hvide, 2 med mange farver og så 1 der kun har 3 avlsdyr og kun får lavet 5 kyllinger.

Jeg skal så indskyde at efter fjerkræforum er dukket op, er chancerne for flere udstillerere vokset med rigtig mange %, så skal vi bare være gode nok til at hjælpe dem igennem de første svære år.

Tommy 

thorleif

  • Gæst
Sv: Seriøse avlere søges
« Svar #22 Dato: 09 Oktober , 2011, 15:59 »
Jada, jeg forstaar godt hvad baade Bly Viol og Tommy siger. Udstilling er lo ogsaa vigtigt, men mange af os der avler for at forbedre en race er nog ikke interressered i udstillinger. Vi arbejder "bag kulisserne", og det er der en fungerende raceklub kommer ind, for at stoedte og vejlede avlsarbejdet for at bringe racen tilbage til de bedste kvaliteter. Mange begaar ogsaa den fejl at de "gaber over mere end de kan svelge". En af mine bedste stoedter og vejledere inden Croad-klubben arbejder hovedsagelig med 4 racer. Han har plads til 1.000-vis af racer. Hans familie har haft Croads i 40 aar, og der er fremdeles sager og ting han oensker at forbedre. De fledste racer er lavet for at producere noget, aeg, koed eller begge dele, og ved at arbejde med en race er der meget der skal stemme. Hode, fjer, krop, foedder, tybe, stoerrelse samt produktion. Dette krever utroligt meget "kontorarbejde", og da de fledste af os kun kan have et begrendset antal folde/stammer, kan dette samordnes af en haardt arbejdende klub, slig at medlemmerne altid har friskt, korrekt blod at falde tilbage til. Det er fagtisk ganske enkelt, og et medlem der har stoedte ifra en slig klub, haver samtidigt stoedte ifra andre ligesinnede, og kan arbejde med disse. Jeg har selv kun 2 stammer, men effektivt har jeg tilgang til 10 - 20 stammer, og det giver meg muligheder til at velge de rette stammer at krydse med, for at opnaa en forbedring af racen. Og, det er det det drejer sig om. Ikke at avle frem nogen individer der ser godt ud, og kan vinde paa udstillinger. Jeg kan se at Tommy tvivler paa om det er muligt at starte slige effektive klubber. Nogen vil ikke, mens andre vil. Fungere efter hendsigten.
« Senest Redigeret: 09 Oktober , 2011, 16:17 Fra thorleif »

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Seriøse avlere søges
« Svar #23 Dato: 09 Oktober , 2011, 22:54 »
Hej Thorleif

Jeg er nok en af dem der har for mange farver på for lidt plads, men jeg forsøger at konsentrerer mig om en enkelt farver hvert år og så kun lige lave lidt af de andre.

Har også arbejde meget bag kulissen og i forreste linje i de 30 år det snart er blevet til med racefjerkræ og håber da også at det har sat sig sine spor. 

At udstille er lidt vigtig når man avler med racefjerkræ, ikke til selv avlen, men til at se om man er nået det ønskede med det avlprojekt man nu engang har haft, man kan ikke altid selv se fejl og mangler, især ikke som ny, der skal man have andre til at kikke på sine dyr og en dommer er som regel ikke nok.

Til at sammen sætte avlsdyr, skal man spørge de ældre og garvede opdrættere eller søge råd i en klub, jeg bruger dyr som bestemt ikke ville få ret mange point på en udstilling, men de avler rigtig godt, når de bliver sat sammen med den rette partner, men det lære man jo hen af vejen.

En typisk begynder fejl er jo at købe de højest bedømte dyr på en udstilling og så sætte dem sammen, uden at skele til hvad der står om dyret på kortet.   

Jeg er sikker på at Marianne vil hjælpe nye igang med det bedste hun har og vi vil sikkert se dværg Maran i fremtiden på vores udstillinger, de har trods alt ikke været i landet så mange år endnu.

Tommy

thorleif

  • Gæst
Sv: Seriøse avlere søges
« Svar #24 Dato: 10 Oktober , 2011, 00:29 »
Kaere Tommy. At avle Silkies er sjov, men vanskeligt. De maa paa udstilding for at blive bedoemt iblandt, ellers saa kan man hurtigt miste perspektivet. Det forstaar jeg. Du har fundet et system der fungerer for dig, men dit liv vilde vel blive lidt lettere hvids din race-klub arbejdet mere for racen, og mindre for medlemmerne? Men racer der blev brugt til produktion i gamle dage, er bleven oedelagt af udstildinger. Det var jo slig at kombinationen egg-laying-trials og udstilding for produktionsracer engang for ca 100 aar siden udviglede sig i fejl retning, slig at man fik rene udstillings-stammer af racer der normalt skulde producere mad til folket. Resultatet er at vi nu sidder tilbage med endel gamle racer, hvor produktion ikke har vaert taget hensyn til i saa mange generationer, at egenskaben til at producere aeg/koed er helt tabt. Det findes nogle faa idealister tilbage der har flokker/stammer af nogle racer hvor disse egenskaber er beholdt, men mange racer er ikke saa heldige. De fledste racer har nu dvaerg-varianter, og de kan vel ha et formaal, men systematisered avl her er ennu vigtigere, da gen-poolen er meget lille for de fledste racer i dverg. Jeg avler selv en saakalt ur-race der heldigtvis ikke haver bleven oedelagt af udstillings-kulturen. The Croad Langshan Club er uerstattelig som ressurs, og ingen af os der avler Croads vilde ha slige flotte, racetybiske gode "utility-chickens"  hvids det ikke var for den stoedte og hjelp vi kan give hverandre, som medlemmer (ca. 120) af en klub der kun er til for RACEN.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Seriøse avlere søges
« Svar #25 Dato: 10 Oktober , 2011, 21:43 »
Alle racer er i tidernes morgen enten lavet til kød, til æg og nogle har altid kun været prydhøns. Hver især lægger de forskellige mængder æg om året.
Man kan f.eks ikke sammenligne en Italiener høne kontra en Ko Shamo høne i æglægning..

Nogle blev i tidernes morgen brugt i industrien og nogle er stamfædre til hybridhønsene.

Jeg bliver noget trist når jeg altid læser om at æglægningen er tilsidesat til fordel for at hønsene kan udstilles istedet for, dette mener jeg ikke er helt rigtigt. Og hvis det er rigtigt så mener jeg også at disse to ting skulle kunne forenes i avlsarbejdet.

Ydermere er det heller ikke noget vi skal leve af at hønerne SKAL kunne producere 365 æg om året.
Og er dette i det hele taget etisk rigtigt ?, at de skal kunne gøre det ??
Endvidere har æglægning også meget at gøre med især foder, lys, varme.

Selvfølgelig skal en høne kunne lægge æg, og en høne som ikke er specielt en god æglægger eller lægge gode velformede æg, får heller ikke eller måske slet ingen afkom og vil på en helt naturlig måde sætte sig selv ud af den videre avl.

Udstillinger er "vinduer" ud til den virkelige verden, det er på dem at folk kan se hønsene live og få en snak med opdrætterne.
« Senest Redigeret: 10 Oktober , 2011, 21:44 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

thorleif

  • Gæst
Sv: Seriøse avlere søges
« Svar #26 Dato: 10 Oktober , 2011, 22:54 »
Jeg er saa enig, saa enig, Lene. Mit poeng er at de racer som Dorking, Plymouth Rock, Brahma, Cochin og Java og endel middelhavsracer er bleven de-generered, og racer der er "fundet op" senere, specielt mange Amerikanske racer blev avlet op til et maximum, saa tabte industrien interressen i disse, og siden har avlen af de fledste af disse racer bleven udfoert af "amatoerer". Der er mange der gerne vilde goere noget for at hjelpe disse racer, men alt for faa, og kundskaben var nog desverre mangelfuld. Da vi var unge, kunde vi koere forbi en gaard der havede 1.000 RIR's eller Lys Sussex, eller Plymouth Rock. Hvilket syn! Vores boerne-boern vil ikke opleve dette. For mange racer har udstillinger veret redningen, men nogen racer er ogsaa oedelagt. Synes jeg.

Offline Carsten Blohm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 335
Sv: Seriøse avlere søges
« Svar #27 Dato: 10 Oktober , 2011, 23:54 »
Marianne

Du har fat i noget af det rigtige

Dit projekt er jo faktisk startet idet at Willy i at par år har holdt Maran
dag for jer, at det så er sammen med Dorking er jo dobbelt godt.

Spring ud i det, lav et udkast til vedtægter for "Den Danske Maran Klub", eller hva den nu skal hedde, vejledning til disse vedtægter for spedialklubber  kan du finde på dffr´s hjemmeside.

Og prøv så at indkalde til et møde med henblik på at starte specialklubben unnder Danmarks Fjerkræavlerforening for Race avl.


Det ville være fint at holde et møde på en´ af de kommende udstillinger
ingen siger at det første møde skal være en stiftende general forsamling, der kan man vælge en start gruppe som så skal arbejde
videre med vedtægter og en indkaldelse til gf.

Der er så mange her på forum som vil meget med deres høns,og der er jo mange der har Maran. Men de mangler lige det sidste skub til at komme rigtig igang, det kunne jo være at de ville fatte interesse, for dit projekt, det kan godt være at de ikke er udstillere med det samme, men kommer man først igang med lidt avls arbejde, så er der ikke så langt til det næste.

Og det er da rigtigt som nogle skriver at det er svært at få seriøse
avlere igang, men er det ikke det der giver blod på tanden når man
som os har en sjælden race.
Der mange som har haft deres racer i mange år, vi skal bare have dem ud af busken.

God arbejds lyst
mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Seriøse avlere søges
« Svar #28 Dato: 11 Oktober , 2011, 06:46 »
Tak Carsten, det er jo det jeg drømmer om, vel også derfor jeg købte domænenavnet www.maran.dk. (Skal lige sige, at mine hjemmesider er nede lige pt. De er nu to gange blevet hacket af nogle kinesere, der lægger links på sider med ulovlig software, så der er lige ved at blive omprogrammeret).
Nå men tilbage, jeg vil rigtig gerne have, at vi får en specialklub, og jeg brænder for mine dyr (som du ved), jeg kan dog godt være bange for, at starte noget op, som bliver en for stor mundfuld, og det vil jo være rigtig ærgerligt. Hvis man starter en specialklub, er der jo også de penge, der skal betales til dommeruddannelsen, og det kan virke lidt overvældende, at skulle finde penge til det oven i alle de praktiske opgaver i en nystartet klub.
Fordelen ved en klub vil være, at der forhåbentlig vil være andre, der arbejder med racen. Det kunne være så fint, hvis vi kunne være med til at maran bliver en "hel" race, så man ikke skal have to linier, en linie med grimme høns, der lægger de rigtige æg, og en linie med smukke høns, der lægger for lyse æg.
Jeg synes, det er sådan en god race, fordi den er all round, gode (smukke) æg i pæne mængder og gode slagtedyr, ikke flyvske og smukke *p
Jeg har jo også være heldig, at jeg har haft både Willy og Jørn, som har bistået med uvurderlig hjælp og vejledning, ligesom flere fra min lokale klub i den grad har hjulpet mig.
« Senest Redigeret: 11 Oktober , 2011, 06:47 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Carsten Blohm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 335
Sv: Seriøse avlere søges
« Svar #29 Dato: 11 Oktober , 2011, 18:50 »
Hej Marianne

Start med at finde ud af  hvor mange medlemmer i skal være for at få en specialklub godkendt under DFFR


Og så op på "hesten" og start ud med et formøde, for at lure interessen, du kan jo ikke starte en klub alene, der skal flere hænder til.

Muligheden var jo at troppe op til div. hønsedage med lidt probaganda
for netop jeres race, lave en lille mini udst. til Æg udstillingen i kommende forår(bure kan du låne af os)

Er der nu nok der giver tilsagn til en indmeldelse hvis klubben bliver en realitet, så skal der også nok blive til de få kroner om året til dommer uddannelsen, det skal du ikke være bange for.

Men det er vigtigt at der er opbakning, for ellers løber det ud i sandet igen.

Har du fået nogle tilkendegivelser fra Forums Maran ejere om de vil være med  til projektet??

 /o /o /o /o bare bliv ved så kommer det


mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk