Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Automatisk hønseklap - Christians  (Læst 178836 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #120 Dato: 12 April , 2017, 20:38 »
Det var vist ikke verdens bedste forklaring  ::)
Det kræver en skitse, og det er ikke så ligetil alligevel, fordi der er tab i systemet. Men korrekt at man kan balancere systemet med kontravægte, og dermed måske åbne flere lemme samtidig.

Online Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #121 Dato: 13 April , 2017, 11:41 »
Har købt denne model:

http://america-thisted.dk/product/aabne-lukke-automatik-til-batteri-152/

u/batteri.

Virker perfekt og kan åbne låger inden for en samlet vægt af 5000g. Så lidt fingersnilde og nogle hjul, så er den hjemme  ;)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #122 Dato: 13 April , 2017, 17:55 »
 Tak Hans-Kurt  :)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline JJFam

  • Bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #123 Dato: 10 Juli , 2019, 12:08 »

Offline hoejec

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #124 Dato: 25 Juli , 2019, 00:34 »
En simpelt hønselem automatik

For 5 år siden købte jeg en ATX lågeautomatik fra Tyskland, med lyscensor og timer.
2 år efter havde jeg besøg af ræven i hønsehuset, den tog 4 høns. Det viste sig at den ikke lukkede fordi lyscensoren var holdt op med at virke.
Så kørte det videre med timeren i et års tid indtil timeren stod af og ræven tog 6 høns inde i hønsehuset.
Nu satte Jeg en extern timer til og det virkede til i vinter, da tømte ræven hønsehuset, på nær en ung sussex og en 4 år gammel maran.

Et problem med automatik er at man vænner sig til den og når den så går i stykker kan der godt gå nogen tid inden man opdager det.
Misforstå det ikke jeg passer mine høns godt, de har en indhegnet  have på 7000 m2, jeg er rundt at kikke flere gange om dagen.

De automatikker man kan købe er ikke særligt robuste og de er vanskelige at reperere. Derfor besluttede jeg at lave min egen automatik. Nu er den færdig, den er utrolig simpel og så er den billig

Her er materieale list.

DPDT Power Relay                10 kr.  Kina (Aliexpress)
300mm Linear Actuator       300 kr.  Kina (Amazon)
Døgnur                                20 kr   harald nyborg
12V-200MA strømforsyning     0 kr.  kluns
12V-3A strømforsyning         35 kr.  Kina )Aliexpress)

Den linear actuator udvider sig når den får + til + og - til - , når man bytter rundt på ledningerne trækker den sig sammen og når den når yderbunkterne stopper den selv. den kan trække og skubbe med 30 kg, derfor er den anbragt så højt at jeg kan have et stykke snor mellem activator og låge. ( Så er det kun lågens vægt der kan trykke på en uheldig høne) Den åbner med 10 mm i pr sek.
DPDT relæet Kan sammen med døgnuret bytte rundt på + og - til actuatoren.
0, 1, 0 Lys Sussex
0, 1, 0 Blå kobber maran
2, 2, 0 Grå landgæs
1, 3, 9 moskus and ( Snegle midel )

Offline hoejec

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #125 Dato: 25 Juli , 2019, 02:02 »
Her er nogle billeder af automatikken,
Hvis i undre jer over at der er 2 strømforsyninger i materiale listen og i diagrammet og kun 1 på billederne. Det er fordi jeg venter på et 12 v relæ og er derfor nødt til at bruge et 220 v relæ til det kommer.
0, 1, 0 Lys Sussex
0, 1, 0 Blå kobber maran
2, 2, 0 Grå landgæs
1, 3, 9 moskus and ( Snegle midel )

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #126 Dato: 25 Juli , 2019, 17:44 »
Hoejec, det ser ud til, at relæet skal stå med spænding på hele dagen, indtil lemmen skal lukke, og så afbrydes spændingen, kontakterne skifter, og aktuatoren  kører ud (eller omvendt). Er det korrekt, at relæet står med spænding på hele dagen (eller natten)?

Jeg synes du har lavet en simpel og driftsikker lemåbner, som virker bedre, end hvis man skal have viklet en snor rundt om en aksel. 

Offline hoejec

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #127 Dato: 25 Juli , 2019, 18:56 »
Det er rigtigt den står med spænding på hele natten.  Et dpdt relæ kan fås i det som på engelsk hedder loading eller not loading, det jeg har brugt er et not loading, et loadine skal kun have strøm når det skal skifet,  men strømforbruget på et not loading ikke særligt stort så det går nok.  Et loading relæ er sværere at finde og ikke så billigt
Forøvrigt hvis man ikke har 220V i hønsehuset, kan man få et 12v døgnur i kina for 50 kr, og så udelade strømforsyningerne og bruge et bilbatteri.
0, 1, 0 Lys Sussex
0, 1, 0 Blå kobber maran
2, 2, 0 Grå landgæs
1, 3, 9 moskus and ( Snegle midel )

Offline Ole Larsen

  • Bruger
  • Indlæg: 8
    • mit hønsehjem
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #128 Dato: 13 November , 2019, 17:16 »
Er ny udi hønseriet, men har monteret en chickenguard extreme, og har et stykke 4mm alu dørkplade som lem.
0.3 Barnevelder
0.2 Isa Brown
0.2 Sussex
0.3 Vyandotter
0.3 New Hampshire

Offline Vibeke P

  • Bruger
  • Indlæg: 23
    • Rosenbud
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #129 Dato: 13 November , 2019, 19:19 »
Den bliver du glad for, hvis det er din egen låge, skal du bare huske at det er begrænset hvor meget en Chickenguard kan løfte  :)
Den lykkelige ejer af https://rosenbud.dk - en webshop, hvor du kan finde specialudstyr til dine høns

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #130 Dato: 14 November , 2019, 09:12 »
Jeg har to chicken guard extreme og en vandret automatisk døråbner fra "Omlet". Det har kørt upåklageligt et par år. Jeg vil aldrig anvende lyscensor som lukkemekanisme, men vælger selv at stille tidspunktet for lukning så det følger årstiden. Med mindre det er dage, hvor de er alene hjemme, er åben funktionen sat på mauel, så jeg selv skal ud og åbne. Så er jeg også sikker på, det virker. Det vigtigste er, at der bliver lukket automatisk om aftenen. Jeg skriver i kalenderen, hvornår de er tid til batteriskift. Men jeg er imponeret over, hvor længe de små batterier kan løfte så relativ tung en vægt.
« Senest Redigeret: 14 November , 2019, 09:14 Fra Margrethe »

Offline Biaggi

  • Bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #131 Dato: 30 Maj , 2021, 03:27 »
Hej er der nogen som har overvejet lysfølsom automatik dvs når det bliver mørkt så lukker den fex efter 20 min og den lukker først op igen når det har været lyst i fex 10 min findes det eller skal jeg selv bixe noget automatik sammen. Min største frygt er at nogen høns bliver lukket ude.

Online Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #132 Dato: 30 Maj , 2021, 08:27 »
najjjj, det har jeg aldrig hørt om, men det er da en ide, der kan arbejdes med. Blot skal du huske, at du så giver ræven større muligheder for at snuppe hønsene. jeg har lige mistet 2 dyr på den konto.
De var bange for flokken (de andre høns) og gik derfor sidst ind, men en dag opdagede ræven det og så blev de taget.

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #133 Dato: 30 Maj , 2021, 17:34 »
Synes ikke det duer, at lemmen lukker afhængig af lyset. I mange tilfælde ville mine gokker ikke være gået i seng, og dermed lukket ude. Bruger kun tidsautomatik, skal være helt sikker på, at gokkerne er i huset  ???

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #134 Dato: 30 Maj , 2021, 23:15 »
Det samme her.
Især de store kyllinger er længe oppe, og de når ikke ind, hvis lemmen lukker efter lyset.