Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Lige lovlig viril hane!  (Læst 2227 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rikke V

  • Bruger
  • Indlæg: 3
Lige lovlig viril hane!
« Dato: 11 Juni , 2019, 17:53 »
Jeg har en lille flok fritgående dværgwyandotter, 7 høner og to haner, som kommer godt ud af det med hinanden og ikke slås. Men: den ene hane (1 år gammel) har et lidt for godt øje til sin stakkels hønemor. Han har i længere tid parret sig med hende MANGE gange hver dag, så hun er helt skaldet på ryggen og delvist vingerne. Hun gemmer sig halvdelen af tiden i buske i haven for at undgå ham, men kan også vimse omkring ham, som om hun er lidt med på legen. Hun virker træt og stresset. Han er ikke interesseret i de andre høns, så at udvide besætningen tror jeg ikke er en løsning. Hvad søren gør jeg? Skal han af med knoppen? Han er ellers tam og en god flokfører.

Offline Lui

  • Bruger
  • Indlæg: 111
Sv: Lige lovlig viril hane!
« Svar #1 Dato: 12 Juni , 2019, 13:04 »
Uha han lyder hård ved sin mor  ;)
Jeg ved ikke helt hvad der er smartest at gøre...
Går han mest efter moren fordi den anden hane “ har øverste rang og dermed adgang til alle de andre høns “?
I så fald vil jeg sige af med knoppen.... :-\
sølv sort båndet brahma hane og høne, samt en hvid, sort og flere grå nuancer brahma høner

Stor flok af gl. danske landhøns.

Offline Rikke V

  • Bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Lige lovlig viril hane!
« Svar #2 Dato: 12 Juni , 2019, 16:50 »
Tak for svar, Lui. Jeg skylder at skrive, at problemhanen og hans mor plus en høne mere er brune wyandotter, mens resten af flokken er sort/hvide  Wyandotter. Jeg ved ikke, om det har betydning, da de allesammen følges i flok. De to haner leder hønsene i fællesskab, så der er ikke kamp om magten. Min oprindelige plan var kun at have sort/hvide, da jeg har halvdårlige erfaringer med at have forskellige racer, som danner isolerede kliker. Men rugeæggene, som kuldet kommer fra, havde så lige en brun hane iblandt sig ved en fejl! Burde jeg alligevel anskaffe flere brune høns? Den sidste brune høne, som han ikke viser interesse for, er sammen med den plagede hønemor de sidste af et gammelt hold. (De to er ca 10 år gamle.)

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Lige lovlig viril hane!
« Svar #3 Dato: 14 Juni , 2019, 11:53 »
Jeg ved ikke om det er pga farverne. Men du lam jo prøve at adskille ham fra de brune med et par af de andre høner i noget tid ??? Så giver du i hvert fald hønemor lidt pause...
vildt du har så gamle høns!?! Så også lidt synd hun skal udsættes for så voldsom opmærksomhed fra en unghane. Hun har nok ikke hans energi niveau...
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Lui

  • Bruger
  • Indlæg: 111
Sv: Lige lovlig viril hane!
« Svar #4 Dato: 22 Juni , 2019, 20:38 »
Hvordan går det med dem nu? Valgte du at skille dem ad ? :)
sølv sort båndet brahma hane og høne, samt en hvid, sort og flere grå nuancer brahma høner

Stor flok af gl. danske landhøns.