Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: mon man kan tyvstarte..?  (Læst 788 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
mon man kan tyvstarte..?
« Dato: 16 April , 2010, 09:15 »
Jeg er simpelthen bare så boblende glad. Forår ude, spirer i vindueskarmen - og hønsehuset er ved at tage form. Jeg glæder mig simpelthen så meget til det hønsehus/voliere står færdigt og jeg shopper rundt efter racer, klubber, råd hver dag, mere og mere ivrigt - fanatisk, næsten - mens jeg venter. Nu har manden snart ferie, tror han, men det må vist være arbejdsferie, for jeg er simpelthen så tæt på at gå ud og købe fugle, mens han er borte denne weekend.... ahremmm...

vi har også fået drivhus i år - måske skal der vagtler i? vi vil i hvert fald gerne have vagtler, men havde tænkt, at de skulle i voliere med undulater, zebrafinker og sådan - men så læste jeg, at det var dødsmart at have dem i drivhus. Mon det går, når ungerne selv kan åbne drivhusdøren, men ikke nødvendigvis forstår det dér med at man ikke må lukke fuglene ud (børnene er 3½ og 1½ år)? Og mon kattene så sniger sig ind i varmen og snupper en lækker vagtel inden de lægger sig til at sove i tomatplanternes varme jord? Hmmm.

jeg kan ikke finde info om den lokale fjerkræforening på nettet, men jeg ved, at der er en, for min svigerfar, der døde i november '09 var medlem til det sidste. Det kunne jo være dejligt at handle lokalt  ;) Er der nogen, der kender til den forening, der dækker Vig/Højby/Nykøbing Sj.?

Jeg har på egen hånd fået udsøgningen af racer ned på 3: Brahma, Sussex og Wyandotter. Manden har så valgt de "fjollede høns med bukser" fra, og dværghøns generelt ligeså. Og af de 2 tilbageværende trækker Sussex altså mest.

Kyllinger eller næsten-æg-læggere? Ja, børnene vil nok have glæde af kyllingerne, men skal de så sidde under blusen i sofaen (altså ikke børnene, kyllingerne!) hver aften, fordi de ikke må se gyserfilm eller blive kolde, og igen: vi har altså 2 katte, der ikke går af vejen for at tage mus/havefugle/zebrafinker (!), samt en labrador, og jeg ønsker jo at alle skal leve LÆNGE i fred og fordragelighed. Er det så bedst at starte med store kyllinger i første omgang i stedet?

Sidste forår flaskede jeg 5 moderløse killinger op, havde dem med på arbejde og det hele, så mine omgivelser ved at de kan forvente lidt af hvert (som f.eks. ki/yllinger på arbejdspladsen), og jeg ved også, at jeg er udmærket hønemor for alle små kræ, men jeg vil være ked af at vælge forkert fra starten.

Nå men det var det solskin vi kom fra. Og en smuttur efter fugle/høns inden deres nye omgivelser er helt færdige. Måske jeg skulle læne mig tilbage og bare nyde de vilde fugles kvidren denne weekend og så vente på at bygherren melder KLAR til indflytning om nogle uger. Men det bliver vist svært...

Hilsner fra en ny
Julie
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: mon man kan tyvstarte..?
« Svar #1 Dato: 16 April , 2010, 09:25 »
Da jeg havde vagtler i drivhuset, sad jeg tit derinde og kiggede og drak en kop kaffe. Kattene luskede rundt udenfor og kiggede ind på de lækre små vagtler, og ind imellem kunne de ikke styre sig og sprang ind i drivhusglasset med hovedet forrest. Heldigvis holdt glassene, men jeg var ved at dø af grin over de forvirrede ansigtsudtryk hos kattene. Heldigvis tog vagtlerne det forholdsvis roligt! Men med en åben dør, ville vagtlerne ikke overleve længe.
Held og lykke med hønse/kyllingejagten.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Julie R

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 428
Sv: mon man kan tyvstarte..?
« Svar #2 Dato: 16 April , 2010, 11:05 »
Sikke et skønt idlæg Julie, man bliver helt glad af at læse det.

Velkommen til.

Hilsen en anden Julie
Mvh. Julie


En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Offline Ingrid

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 461
Sv: mon man kan tyvstarte..?
« Svar #3 Dato: 16 April , 2010, 12:22 »
Det lyder dejligt :) Og en velkendt følelse af forårshumør.

Jeg synes helt klart, at du skal få kyllinger! Ungerne elsker dem *h
En stor (pap-)kasse, en varmelampe og kyllingetråd over. Og du behøver ikke tage dem med på arbejde, - selv om du sikkert får lyst til det. :)
Jo, vore store katte har også været meget interesserede i at få en lille steg, men de kan altså ikke gå gennem net og kasse. Over nettet måtte vi sætte et par tunge bøger ell. lign.
 <L
Kyllinger er det hele værd. Børnene får et helt andet forhold til dem, når de har nusset dem fra bittesmå.
Og ja! Under blusen til hyggeaften lyder helt fint *p
« Senest Redigeret: 16 April , 2010, 12:28 Fra Ingrid »
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: mon man kan tyvstarte..?
« Svar #4 Dato: 16 April , 2010, 12:37 »
Dem der har vagtler i drivhus har vist også (eller vil gerne ha) en ekstra netdør så der bliver en sluse når man går ind. For en vagtel der først er ude får man ikk lige sådan ind igen... oftest slet ikke.

Med tanke på børnetrafikken er det ikk engang sikkert at det vil virke hvis de kære små bare åbner begge døre på en gang.

kyllinger er som andre beskriver hyggelige og render ikke væk  /o
Med venlig hilsen Søs

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: mon man kan tyvstarte..?
« Svar #5 Dato: 16 April , 2010, 12:42 »
vi har altså 2 katte, der ikke går af vejen for at tage mus/havefugle/zebrafinker (!), samt en labrador

Godt nok et par glubske katte  ;D

(Sorry, jeg ved godt hvad du mener, men læste lige forkert i første omgang! )

Velkommen til!!  <I
Mvh Marianne

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: mon man kan tyvstarte..?
« Svar #6 Dato: 16 April , 2010, 13:01 »
Velkommen på forum, Julie  :D
Sikke mange fine planer du har, det skal da nok blive til noget over tid.
Mht. vagtler skal du vide, at vagtler ikke er som høns, de vil ikke søge "hjem", hvis de slipper ud. Jeg har selv to bobwhite, som jeg er utrolig glad for, de har boet i midt drivhus det sidste år, og det er gået fint. Jeg har net for vinduerne, og vi har fået lavet en slags net-dør, vi kan sætte i, når det er varmt.
Mine vagtler er ret tamme, og sidder på hånd *p, men jeg ville aldrig turde at lukke dem ud.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: mon man kan tyvstarte..?
« Svar #7 Dato: 16 April , 2010, 13:49 »
Godt nok et par glubske katte  ;D

(Sorry, jeg ved godt hvad du mener, men læste lige forkert i første omgang! )

Velkommen til!!  <I


guuud ja, så så man lige kattene fortære en hel labrador  ;D Åh nej, nu blev dagen bare endnu bedre. Hold nu op altså...!  ;D  ;D  ;D
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: mon man kan tyvstarte..?
« Svar #8 Dato: 16 April , 2010, 14:25 »
Mine 2 tøser på næsten samme alder som dine, har haft utrolig meget glæde af at vi fik vores som kyllinger! :) Derudover tror jeg ikke mine ville huske at lukke for vagtlerne! :D

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: mon man kan tyvstarte..?
« Svar #9 Dato: 16 April , 2010, 14:42 »
Velkommen til  ;)

Kyllinger er dejlige men kræver jo varme, så du kunne også vælge at få dem varmefri, så har i dem stadig fra de er næsten små.
Men da mine unger var så små som dine havde vi også kyllinger og det elskede de og da de små kyllinger var blevet til høns var de så tamme at det blev til kælehøns.

Men held og lykke med projektet vi glæder os til at høre mere  /o
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Mai-Britt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 295
Sv: mon man kan tyvstarte..?
« Svar #10 Dato: 16 April , 2010, 15:41 »
Uh ja, hvor kan jeg genkende det. Det er faktisk præcis 1 år siden jeg stod i samme situation som dig...

Jeg regnede med når det hele engang var blevet dagligdag ville jeg få et lidt mere "normalt" forhold til de pus.
Men NEJ det er vist en kronisk sindsyge, du bliver simpelthen glad i låget hver gang du er i nærheden af dem  *o

Jeg startede desuden med 1 hane og 3 høner der lige var startet æglægning, 6 uger efter havde jeg 12 kyllinger, det kan også anbefales...


Held og lykke
Med venlig hilsen

Mai-Britt


Guld/Blå Randet Dværg Wyandot
Dv wyandotter
Silke
Dv landhøns
+ det løse ;)

Offline Frk.olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 470
  • Feberramte...
Sv: mon man kan tyvstarte..?
« Svar #11 Dato: 16 April , 2010, 18:28 »
Kyllinger ER bare vidunderlige!!! De små dunbolde er slet ikke til at stå for, hverken for små børn eller voksne. Jeg har selv lige lagt 10 under en skruk og jeg kan slet ikke vente til de om 21 dage (eller tæt på kun 20 dage  ;) ) klækker. Jeg prøvede det første gang sidste år og min kæreste var ved at dø af grin over min - måske lidt barnlige - glæde over de små dunlinge. Mine var skam også inde og "se tv", mens hundene måtte sidde bag gitter og se på - bare for at være på den sikre side. Mine kunne så sættes tilbage under skrukken igen og være trygge der. Men jeg synes, I skulle give jer selv den glæde, at få små kyller. Så må I stille dem et sted, hvor hund, katte og børn ikke kan "pille" unødigt, så der kun bliver "gramset" under opsyn af en voksen... Til næste år kan I så udruge selv - eller altså få en skruk til det selvfølgelig  ;)

Pøj pøj med de små... !a <L <L <L <L <L <L <L <L <L <L
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste