Forum > Problemer og sygdomme

Brug af gift

<< < (18/18)

Alice:
Frontline til høns: NEJ! De kan dø af det. Man må ikke engang bruge samme mærke Frontline til katte og hunde.
Regnfang anbefales ofte, også til at bruge i røgpusten til bier. Jeg har gjort de én gang og var selv ved at blive kvalt. Det er giftigt stads.
 
Men hvad så? Jeg har lige haft fuglelopper i hønsehuset, og da jeg sikkert fik flere loppebid end hønsene, skulle de væk NU. Alt sand fra gulvet:UD (7 trillebørfulde). Alt vaskes i sæbevand. Vægge, pinde, redekasser mm kalkes. Nyt sand ind. Hemexcide drysses i sandet. Lavendel, bregner, citronmelisse og timian (alt klippet i små stykker, der ikke stikker)+ hø øverst i redekasserne. Udmugning hver dag.
Lopperne er væk.

Kyllerne får hvidløg og løg i deres blødfoder, og i vintertiden giver jeg dem hakkede krydderurter i grøntfoderet hver dag (citrontimian, salvie, citronmelisse, mynte og af og til oregano).
Når hønsene går frit, snupper de af og til en bid af især citrontimianen. Måske ved de selv, hvad der virker. Om morgenen sandbader de gerne i sandet med hemexcide, og senere på dagen vælter de sig i sand/tørvestrøelse/jord i hønsegården. Her strøer jeg af og til lidt Hemexcide sammen med rent sand.

Redekasser til vilde fugle bør også renses om vinteren; nogle kasser er fulde af lopper, og enten bruger fuglene dem ikke, eller lopperne kan skade ungerne. Her fjerner jeg gammelt redemateriale og skolder kassen, hvis der er lopper.

Jeg håber, det bliver ved med at virke, for udsigten til at bade 30 høns er ikke særlig hyggelig.

Navigering

[0] Emneindeks

[*] Forrige side

Skift til fuld version