Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor mange haner ?  (Læst 1173 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Hvor mange haner ?
« Svar #15 Dato: 05 Marts , 2008, 22:08 »
Jeg har også 2 rigtig rare Dværg Orpington haner i min hønsegård og det går skam også rigtig fint med at enes. De er vokset op sammen og er vel omkring 1 år gamle nu. Den ene (super flot sort hane) er "bossen" i hønsegården, men hopper aldrig (hvad vi har set) på hønsene! Den anden derimod (en flot blå hane) - han giver lige samtlige høns en ordentlig tur på næsten dagligt basis  :o
Lidt ærgeligt, da vi egentlig gerne vil have nogle sorte kyllinger!
Men det kommer vel, når vi her til foråret kommer af med den blå hane  ???

Venlig hilsen Nicolas

Bare lige til info så laver blå haner også sorte kyllinger da man bla. har lavet den blå hane med sort høne eller hane.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Hvor mange haner ?
« Svar #16 Dato: 05 Marts , 2008, 22:16 »
Ind til for et par uger siden havde jeg sussexhanen og silkehanen boende sammen. De holdt sig hver for sig. Både nat og dag. De kunne sagtens spise samtidig, men valgte efter 'guffetiderne' at gå i hver sin retning. Silken med hans silkepige og Jakobsen med sine piger.
Disse to voksede op sammen. Sådan da, silken var 3 mdr. ældre end sussexhanen. De flyttede sammen da sussex'ne var knap en måned.

Tidligere da der var tre stammer på ejendommen, der var der krig hvis hanerne så hinanden. Slåskamp gennem hegn. Puha nogle krigsherrer. Og ingen af disse var vokset op sammen.
Hilsen Susanne

Offline valborghøj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
  • og NEJ, det er ikke mig på billedet :-)
Sv: Hvor mange haner ?
« Svar #17 Dato: 06 Marts , 2008, 18:02 »

Bare lige til info så laver blå haner også sorte kyllinger da man bla. har lavet den blå hane med sort høne eller hane.

Danny

Jamen tak for oplysningen. Så skulle der alligevel være håb forude :D

Rettet citat /Finn
« Senest Redigeret: 06 Marts , 2008, 19:00 Fra Finn Jensen »
0,1 kone, 2,1 børn, 1,3 Dværg Orpington, 1,6 moskusænder, 1,2 Dværghængebugsvin, 1,1 Hunde, 2,0 Katte

Jens Juhl

  • Gæst
Sv: Hvor mange haner ?
« Svar #18 Dato: 09 Marts , 2008, 15:21 »
Jeg tror at antallet af haner i samme hønsegård hænger lidt sammen med hvor mange høns der er. En økologisk hønseavler, der har 2500 høns, har flere hundrede haner, og de slås ikke. Vi havde en hane, og han fik en søn, som vi lod vokse op, og pludselig var han meget stor. Dens far gav helt klart udtryk for at det var ham der bestemte, men den unge hane, sønnen, kurtiserede hønsene så snatr den kunne se sit snit til de. Når den gamle så det, løb den straks til angreb, og den unge hane, som faktisk var større, forsvandt med lynets fart. Indtil en morgen hvor shenen skiftede. Da vi stod op om morgenen, var den unge hane gået til modangreb, og den gamle fik bank. Mange bank, så vi måtte gribe ind og redde den.
Vi besluttede at skille os af med den unge hane, da den gamle var den flotteste, men den kom aldrig helt over den omgang. Den blev langsomt dårligere og dårligere, selvom vi passede og plejede den. En morgen var den død.
Ina forærede os her i vinter en værdig afløser, og den er flot. Hønsene ser ud til at kunne lide ham, og han er ved at blive helt tam.
Jens

helle skøtt

  • Gæst
Sv: Hvor mange haner ?
« Svar #19 Dato: 09 Marts , 2008, 19:41 »
Hej Jens.
Jeg kan genkende din historie. Den er fuldstændig mage til min - bortset fra, at min gamle hane er  totalt sej og kan tåle de læsterligste bank. Jeg har også nakket de sønner, der blev for nærgående - derfor slagter jeg nu tidligere - og på et mere passende tidspunkt. Han har nu én søn gående (Sønnen går i sin egen halvdel af haven).
Lilledun - den gamle hane - har syv voksne damer til sin rådighed plus de fem yngste fra sidste efterår, - de er netop gået i gang med at lægge æg.
Hans søn har fem damer... Han havde otte indtil hundeangreb.
Så det burde ikke være manglen på damer, der får dem til at fare i hønsekødet på hinanden (man kan vel næbbe sige flæsket  :D ).