Forum > Høns

Hvad gør din race til noget særligt?

<< < (2/19) > >>

Helle:
Hej

Jeg startede med dværg wyandotter lys Columbia farvede. Det var skønne og nemme høns. Da jeg var nybegynder og uerfaren med omgang med høns, ville jeg have en hane som jeg ikke ville være bange for at gå ind til. Derfor kiggede jeg efter dværg høns. Den smukkeste race var /er efter min mening wyandotter med deres flotte runde former. Desuden havde jeg held af at få kyllinger en gang om året i de 2 år jeg havde dem. Det gik nemt og det var gode mødre. Hanen var nem at omgåes, men passede godt på damerne uden at være aggresiv. Ulempen var at de hurtigt lærte at flyve over hegnet på 1,20, og i stedet gå på jagt efter guf i naboens pyntebed!  :-\

Den ene af gangene hvor jeg havde skrukhøne gav jeg en anden landbybeboer lov til at få ruget nogle orpingtonæg med ud. Der var kun et af disse æg der lykkes, men hun blev en meget køn høne. Ejeren valgt ikke at afhente hende og vi kom hurtig til at elske hende, også over de andre dværg wyandotter. Den lyd hun lavede når hun så os komme vandt vores hjerter. Modsat dværghønsene var hun også meget mere rolig. Hvis der var børn med ude og give kort var hun altid den første ved hånden og selv når der kom pludselige begejrede bevægelser fra børnene blev hun stående, - modsat dværghønsene som fløj op, - med det resultat at de skræmte børnene!
Derfor går min mand også i disse dage og bygger hønsehus og jeg glæder mig til at prøve kræfter med om der kan komme orpingtonkyllinger ud af den rugemaskine jeg har lånt mig til og de æg jeg håber på at få i løbet af påsken  :) Tidligere har jeg haft sorte orpingtonner da jeg synes de olielignende farver på hanen er noget af det smukkeste, men i denne omgang bliver det gule, da min datter og mand (som jo skal have noget af sige, - især oven på byggeriet af hønsehuset) begge stemmer for gule opringtonner.  :)

Brita:
Jeg er så forelsket i mine små landhøns. Har 18, heraf halvdelen haner. De er så smukke og sejge! Kan slet ikke blive træt af at kikke på dem.
Når min lille spelsauvædder går ind i sin boks om aftenen, sidder hønsene på kanten, og han hopper op og nusser dem. De gider dårligt flytte sig. De hopper rundt på ryggen af fårene og hesten og piller i pelsen. Det kan de godt lide.
Når der mangler en høne, tæller jeg dagene, indtil hun dukker frem med sin flok, hvis ikke jeg har fundet hende forinden og holder øje med hende. Hun er bare helt fantastisk til at passe på æggene og de små og kan skræmme katte og hunde væk.
Jeg lukker hende inde et par dage i hønsehuset. Så går hun selv ind om aftenen. Når kyllingerne bliver store, flytter de ud i stalden til resten af menageriet. Utroligt som de hygger sig sammen hele banden!

Brita:
Jeg har også bevidst valgt landhønsene og mine grå gæs, fordi det er gamle racer, der gennem århundreder har vænnet sig til vores klima. De er sejglivede og selvstændige.
Mine grå gæs er meget fredelige og sociale og følger mig, når jeg er ude.
Sidste år holdt jeg stor fødselsdag i haven, og gæssene kom og lagde sig i nærheden og nød selskabet.
Lige nu er de mere aggressive, fordi de har lavet en flot rede i hønsehuset oven på fyret, så der er gulvvarme, og lægger en masse æg. Det er 3. gang, de prøver. Så jeg håber, det lykkes denne gang at få gæslinger. Vil fjerne nogle af æggene, så der ikke bliver alt for mange. De plejer at lægge mere end 30, og så kan de slet ikke styre det.

Susanne Ebbe:
I skal have mange tak for jeres små historier om høns og gæs. Jeg glæder mig til at få flere små bidder om jeres liv med fjerkræ.
I kan se i leksikon at jeres tekster er sat ind. Til glæde for kommende fjerkræholdere.

Alex:
Jeg har selv Antwerpner dem er jeg meget gladfor for de er meget selvstændige og tror de er nogle rigtige store nogle som man bliver bange for så har jeg chabos men det er mest for min lille piges skyld de er meget rolige så dem kan hun komme indtil og ta op og snakke med ellers har jeg sumatra i dværge det er mest for de er utrolig pæne når de går rundt på grasplænen og har det rigtig godt de skinder meget grøn/blå sort utrolig pæne dyr

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

[*] Forrige side

Skift til fuld version