Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Stalddørssalg-Vanvid! (Ændret overskrift fra "Jer, der sælger æg...") Update #91  (Læst 5953 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Jeg har intet fået at vide, ej heller læst om at de skal komme fra registrerede bedrifter. Jeg vil da gerne undersøge det, men ærlig talt tvivler jeg på det, da jeg jo som sagt ER godkendt! :D Og mine kommer ikke fra nogen registrede ;) Hvilket jeg heller ikke skulle oplyse om nogen steder :)

@ mortends: Omkring hvor mange æg man skal sende ind, kan du finde telefonnummer og mailadresse her: http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,5433.0.html :)

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Mit tidligere indlæg, er sakset direkte fra det brev jeg fik vedr.  registrering af stalddørssalg.
Så uanset hvordan man vender og drejer den, kan man ikke komme uden om at alle dyr på matriklen skal komme fra en registreret opdrætter, som følger salmonella kontrollen.

Så snart dine æg forlader din egen matrikel, er det konsumæg. Det er faktisk uanset om du sælger dem eller forærer dem væk. Også selvom det er din egen familie som aftager.

Til dem som spørg til priser og antal æg, mener jeg at jeg fik oplyst en pris på et par kroner pr. indsendte æg. Der skal indsendes x antal æg 3 gange årligt.
Antal af æg afhænger af hvor mange høns man har i flokken.

1-24 høns: der indsendes antal prøver svarende til antal høns,  dog højst 20 prøver
25-29 høns: 20 prøver
30-39 høns: 25 prøver
40-49 høns: 30 prøver
osv osv, indtil 500 og derover, hvor der indsendes 60 æg
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Det stemmer nu ikke helt overens med mine oplysninger...hmm. Hvor lang tid er det siden? Jeg vil da ihvertfald lige se om jeg kan få ringet derind i morgen, når ungerne sover til middag :) Total nedtur, hvis de skal komme fra registrede virksomheder :D

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Jeg tror jeg har lagt linket før, men her er det igen...

http://www.fuglebjerggaard.dk/Per/Aeg%20forts%203.htm

Camilla Plum og Per kølster opgav at sælge æg fra deres gårdbutik.

http://www.fuglebjerggaard.dk

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Christina: mit brev er dateret 29. juni 2009 ! Sååååå

Fandt lige den gældend lov: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=7690

Se §6, hvoraf det klar fremgår at dyrene skal stamme fra registreret opdrætter.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Jeg har ikke så mange æg så jeg sælger 'kun' til nogle jeg kender og de giver 1 kr pr æg.. Det er nok mere et symbolsk beløb da køberne ikke ville være med på at få æggene - så vi blev enige om 1 kr så der var lidt 'kost og logi' til hønsene  ;D

Før jeg selv fik høns, købte jeg også hos en lokal 'æggemand' og der betalte jeg 2 kr pr æg.
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
@Bjørn - Camilla Plums frygtelige historie handler jo netop om den problematik at hun har gårdbutik på ejendommen samtidig med at ville lave stalddørssalg og ikke så meget om stalddørssalg alene...

@Tina Holmberg - I fødevarestyrelsen egen folder omkring stalddørssalg nævnes den "gældende lov" du henviser til slet ikke som værende en af de "gældende regler" i forbindelse med stalddørssalg (se evt. nederst i folderen http://gl.foedevarestyrelsen.dk/FDir/Publications/2005286/Rapport.htm)

@Christina - Jeg glæder mig til at høre hvad de siger når du ringer til dem

Der er i øvrigt mere information (der heller ikke nævner kravet om hønsenes oprindelse) her - denne gang fra Dansk Landbrugsrådgivning (her står bl.a. lidt om antallet af æg der skal sendes ind): http://www.lr.dk/projektafdeling/informationsserier/virksomhed/EpLnet0203.pdf
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Som vi også var inde på i den tidligere tråd om emnet, må man ikke engang forære æg væk til familie, venner eller naboer. Man må dog gerne bruge æggene i sin egen husholdning, og også til gæster. Her er min personlige mening nok, at der burde være en bagatelgrænse; reglen er der, for at man kan spore evt. smittekilder, og hvis jeg nu forærede æg til nogen, der efterfølgende blev syge, så var der vel ikke nogen tvivl om, hvor æggene kom fra!
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Synes der er fint med stalddørssalg..men kan det løbe rundt/betale sig..der var et stykke i Landsbladet for nylig om en der solgte æg fra ca. 25 høns, det kunne ikke betale sig, de måtte op og ha ca. 60 høns tror jeg det var..det lyder bare fint men jeg tror at hvis folk skal op og gi 2,50 for et æg, er der mange som springer fra..der er dog stadig mange som sælger "billige" gode æg som ikke lader sig registrere..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Ej NU står verden da ikke længere! ::) Jeg har netop haft en snak med en fra Det Danske Fjerkræråd, som skal stå for at tage prøver fra æg osv. Og hun sagde at mine høns HELST skulle komme fra en registret avler... Da jeg så spurgte ind til "helst"?, svarede hun at der lige er kommet en ny bekendgørelse, og spurgte hvilke høns jeg havde. Da det var racehøns, kunne jeg IKKE blive godkendt!  >:( Altså, helt ærligt! ::)

Nå, men da jeg så sagde at jeg kun ville godkendes, fordi jeg gerne ville sælge nogle af vores overskydende æg til vores genbo, sagde hun at så kunne vi gøre noget andet, nemlig at jeg istedet kunne blive registreret hobbyhønseholder, men så måtte jeg ikke have et skilt ude ved vejen (hvilket jeg ikke havde tænkt mig uanset hvad, idet jeg som sagt kun skal sælge til min genbo).

Nå, men så spurgte jeg så, om jeg så godt måtte sælge til min genbo, hvis jeg blev registreret som hobbyhønseholder, og så svarede hun (lidt skrapt :D), at nu lagde jeg ord i munden på hende! Men at det hun sagde var, at hvis jeg blev det, måtte jeg GIVE mine æg til vores genbo ::) Og at jeg også skulle have en forsikring, så jeg stod bedre, hvis nu mine genboer blev syge af mine æg -som i øvrigt stadig skal salmonellakontrolleres 3 gange årligt, hvis jeg vil give dem væk! *g Ej, jeg er bare helt...! :D Det er lidt skørt...

Og så sagde hun at hvis jeg købte hybrid høns istedet, måtte jeg gerne blive godkendt til stalddørssalg. OGSÅ selv om jeg havde racehøns på matriklen, som ikke var registreret. Jeg måtte bare ikke sælge "raceæggene".

Salmonellakontrollen foregik sådan, at jeg skal indsende 9 æg (fordi jeg har 9 høns, men det behøver ikke at være fra 9 forskellige høns) 3 gange årligt. Det koster mellem 16 og 18 kroner pr æg, + moms og forsendelse. Forsendelsen skal være med enten forsikret pakkepost eller fragtmand.

Såehhh...måske ender det med at vi simpelthen bare nøjes med 5 høns. Eller også sælger vi de 3 høns til genboen, og så får de lov at blive passet her! *g

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Christina.. Skid da hul i den regl ;)... Men sørg alligevel for at være forsikret :)

Med henhold til prisen, så tager jeg 2 kr stk for de skånske og 1,50kr for silkeæg :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Øv så var det altså umuligt at blive lovliggjort.

Jeg tager: 10 æg = 15kr, 15 = 20kr og det er alt for billigt, for jeg kunne sagtens sælge 5-10 gange så mange, men det er jo så kun udvalgte naboer og familie der får "lov" at købe ;D
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Var der nogen der sagde skrankepaveri, kontoriusseri, fluekn...eri?  Det er da til at blive vanvittig af!

Vi danser lige en lille vanvidsdans:     *d
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Når jeg "bytter" æg for penge til mine ride veninder og naboer får jeg 15,- for 6 stk. æg.
De har selv sat prisen fordi at de syntes at de bedste æg er "mine" æg.
At æg i supermarkedet er økologiske er desværre jo ikke ensbetydende med at hønsene har "gode" forhold og fks. får grønt foder der jo er med til at give smukke velsmagende æg.

Men sikken dog et mas at blive godkendt ! vor herre til hest et besværligt system.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Lise: Jeg danser med. *d
Venlig Hilsen
Lisbeth