Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Stalddørssalg-Vanvid! (Ændret overskrift fra "Jer, der sælger æg...") Update #91  (Læst 5956 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Hejsa

Jeg blev godkendt til stalddørssalg her for nogle uger siden. Mangler lige salmonellakontrol, men har jo ikke æg endnu, så det haster jo ikke  ;)

Hvad tar' I for et æg? Jeg har allerede aftalt med genboen, at de køber deres æg her, når hønsene begynder æglægning. Jeg regner med at det kun bliver æggene fra blomsterhønsene, da silkeæg vist er lidt små?

Mange hilsner fra Christina
« Senest Redigeret: 29 Juli , 2009, 19:54 Fra Christina »

Viben schliemann

  • Gæst
Jeg ville tage i Netto og tjek pris op der, hvad de f.eks tager for 6. 10. 12. 18 stk. Og så ville jeg lægge prisen lige under deres ;)

Mvh Viben

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Da jeg solgte tog jeg 2,50 kr stk. Nettos æg er slet slet ikke at sammenligne med rigtige æg  ;)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Jeg troede kun at man kunne blive godkendt hvis man har høner der er klækket i godkendte rugerier.

Hvor mange æg skal du sende til salmonella kontrol og hvor ofte?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Hvordan blir man godkendt?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline ina.....

  • Moderator
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Man bliver godkendt gennem fødevarestyrelsen FVST.dk under kontrol og staldørsalg
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Tak for jeres svar. En bakke med 10 økologiske æg fra Netto, koster 27,- (mener jeg det er). Så jeg havde tænkt 2,- for et æg. Det var bare fordi jeg så et skilt i går, på vej hjem fra jyderup, hvor der stod "æg 1,-". Jeg synes det var RET billigt, så jeg ville lige tjekke hvad I andre herinde tog...

Der er ikke nogen krav til hvilke høns man har, hvor man har fået dem fra osv., for at skulle blive godkendt. Jeg kan lige lave en tråd med vejledning til hvordan man bliver godkendt. Det var nemlig lidt forvirrende at finde ud af, synes jeg, og jeg kunne godt selv ha' brugt dén vejledning! :D

Offline P. Jakobsen

  • Bruger
  • Indlæg: 493
ham med æg til en krone.. han er vel heller ikke under kontrol? Og går den så går den.. ind til man bliver opdaget?

For ellers kan det vel ikke lade sig gør at sælge dem så billigt?. Det kan vel næsten ikke en gang give overskud lige så snart man er godkendt? medmindre man sælger æg til guldvægtspris  ::) men på den anden side.. det er jo også vores små guldklumper
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Det er gratis at blive godkendt. Jeg kender endnu ikek prisen på salmonellakontrollen... Man skal indsende æg til kontrol 3 gange om året :)

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Jeg har lige selv været igennem møllem, omkring ønsket stalddørssalg.
Her er ordret, hvad der står i papirene:

"Salg af æg er tilladt fra hønsehold, hvor ALLE høns er indkøbt fra besætnininger, som er registreret og kontrolleret efter salmonellahandlingsplanens intensive prøveprogram. Det vil sige at hønsene som kyllinger skal have opholdt sig i et godkendt opdræthus, hvor de er undersøgt efter det særlige program for opdrætsflokke. Siden skal de have opholdt sig i et registreret og salmonellakontrolleret hønsehold.
Der skal gøres opmærksom på, at aktiviteten "staldørssalg" desuden skal registreres i den lokale fødevareregion i henhold til bekendtgørelsen om autorisation m.v., og opfylde disse regler om stalddørssalg, samt reglerne i bekendtgørelse om hønseæg til konsum."

Man skal ved registrering oplyse CHR-nr. på registreret opdrætsbesætning eller registreret hønsehold, hvorfra hønsene stammer.

Hvilket vil sige, at alt hvad man har på matriklen, som ikke er købt hos et registreret hønsehold, skal bortskaffes.

Jeg valgte at beholde mine høns, frem for at skulle bortskaffe dem, bare for at kunne sælge lidt æg.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Ja det er også den besked jeg har fået det sted jeg forsøgte at tilmelde mig.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Da jeg solgte tog jeg 2,50 kr stk. Nettos æg er slet slet ikke at sammenligne med rigtige æg  ;)


Hold da op, jeg tager kun 1,50 kr per æg, kan være jeg skal stige i pris  ;D

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Jeg har lige selv været igennem møllem, omkring ønsket stalddørssalg.
Her er ordret, hvad der står i papirene:

"Salg af æg er tilladt fra hønsehold, hvor ALLE høns er indkøbt fra besætnininger, som er registreret og kontrolleret efter salmonellahandlingsplanens intensive prøveprogram. Det vil sige at hønsene som kyllinger skal have opholdt sig i et godkendt opdræthus, hvor de er undersøgt efter det særlige program for opdrætsflokke. Siden skal de have opholdt sig i et registreret og salmonellakontrolleret hønsehold.
Der skal gøres opmærksom på, at aktiviteten "staldørssalg" desuden skal registreres i den lokale fødevareregion i henhold til bekendtgørelsen om autorisation m.v., og opfylde disse regler om stalddørssalg, samt reglerne i bekendtgørelse om hønseæg til konsum."

Man skal ved registrering oplyse CHR-nr. på registreret opdrætsbesætning eller registreret hønsehold, hvorfra hønsene stammer.

Hvilket vil sige, at alt hvad man har på matriklen, som ikke er købt hos et registreret hønsehold, skal bortskaffes.

Jeg valgte at beholde mine høns, frem for at skulle bortskaffe dem, bare for at kunne sælge lidt æg.

Gælder det ikke kun hvis man vil sælge æg til ægpakkeri, gårdbutik eller lignende?

Jeg har lige lavet lidt detektivarbejde og synes reglerne for stalddørssalg virker ret ligetil... se f.eks. på:

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Kontrol/Autorisation/Stalddoerssalg/forside.htm

og deres folder (som jeg synes er ret præcis angående krav til hønsehold, fjerkræ- og ægsalg):

http://gl.foedevarestyrelsen.dk/FDir/Publications/2005286/Rapport.htm

Det jeg mangler information om er antallet af æg, der skal sendes ind ved de tre salmonellakontroller pr. år...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Viben schliemann

  • Gæst
Jeg har lige selv været igennem møllem, omkring ønsket stalddørssalg.
Her er ordret, hvad der står i papirene:

"Salg af æg er tilladt fra hønsehold, hvor ALLE høns er indkøbt fra besætnininger, som er registreret og kontrolleret efter salmonellahandlingsplanens intensive prøveprogram. Det vil sige at hønsene som kyllinger skal have opholdt sig i et godkendt opdræthus, hvor de er undersøgt efter det særlige program for opdrætsflokke. Siden skal de have opholdt sig i et registreret og salmonellakontrolleret hønsehold.
Der skal gøres opmærksom på, at aktiviteten "staldørssalg" desuden skal registreres i den lokale fødevareregion i henhold til bekendtgørelsen om autorisation m.v., og opfylde disse regler om stalddørssalg, samt reglerne i bekendtgørelse om hønseæg til konsum."

Man skal ved registrering oplyse CHR-nr. på registreret opdrætsbesætning eller registreret hønsehold, hvorfra hønsene stammer.

Hvilket vil sige, at alt hvad man har på matriklen, som ikke er købt hos et registreret hønsehold, skal bortskaffes.

Jeg valgte at beholde mine høns, frem for at skulle bortskaffe dem, bare for at kunne sælge lidt æg.

Ja, det er også den besked som jeg har hørt, Raunsmeden er bla. en af dem som er leverings dygtig i den slags til det brug.

Mvh Viben

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
I det link der er lavet står der om salg af æg ved stalddørssalg!

Æg
Må i begrænset omfang sælges på betingelserne:

Der må ikke være et ægpakkeri på ejendommen.
Æggene må ikke være sorteret i kvalitets- eller vægtklasser.
Hvis bedriften er autoriseret til produktion af økologiske produkter, er det tilladt at informere om det i forbindelse med salget. Det er også tilladt at anvende Ø-mærket. Angivelse af de øvrige metoder – frilandsæg, skrabeæg eller buræg – er ikke tilladt.
Æggene skal sælges senest 21 dage efter lægning.
Æggene skal pakkes i nye bakker. Der må ikke tages brugte æggebakker retur fra forbrugerne.
Forbrugerne skal selv afhente æggene på bedriften.
Forbrugeren skal oplyses om datoen for æggenes mindste holdbarhed, som højest må være 28 dage efter læggedagen. Oplysningen skal gives på et opslag på salgsstedet eller på en fortrykt seddel anbragt i bakkerne eller udleveret med æggene.
Det skal fremgå af et skilt, at hønsene bliver undersøgt for salmonella. Det Danske Fjerkræraad sender årligt skiltet til ejeren. Skiltet skal anbringes et sted, hvor det er nemt at se.
Ægsalget ikke foregår direkte fra bedriftens ægopbevaringsrum, hvis der opbevares æg til ægpakkeri i rummet.


Der er gjort meget ud af at nævne forskellen på staldørssalg og gårdbutik. Måske de regler vi har hørt om at hønsene skal komme fra registrerede bedrifter gælder for gårdbutikssalg??
« Senest Redigeret: 19 Juli , 2009, 21:26 Fra Lisbeth Kristine »
Venlig Hilsen
Lisbeth