Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor mange høns kan jeg holde  (Læst 1939 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mathias61

  • Bruger
  • Indlæg: 4
Hvor mange høns kan jeg holde
« Dato: 23 April , 2022, 08:15 »
Jeg skal til at have høns for første gang da jeg har et gammelt legehus i baghaven fra de sidste ejere, så mit spørgsmål er hvor mange høns kan jeg have i et legehus der måler L.170cm B.170cm og ca 170cm i højden.
har tænkt mig at skære hul i væggen og bygge reddekasser så de hænger på siden af væggen og ikke tager plads inde i selve huset.

så hvor mange mener i jeg kan have?

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Hvor mange høns kan jeg holde
« Svar #1 Dato: 23 April , 2022, 08:32 »
jeg mener godt du kan have 5 til 6 hvis de får masser af plads udenfor i hønsegård. Sådan er det jo ligenu. De må ikke gå frit på grund af influenza. Men forhåbentlig bliver det snart ophævet. Held og lykke med det
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Hvor mange høns kan jeg holde
« Svar #2 Dato: 23 April , 2022, 08:36 »
forresten det er en rigtig god ide med at hænge redekasserne udvendigt, jeg har selv den samme anordning. Og så har jeg fået lagt trådnet på 10 gange 10 cm over, så kan du lige stikke hånden ned og hente æggene uden at hønsene flyver den vej ud, og hvis der er små børn som også gerne vil hente æg, så kan du være helt tryg. Selvfølgelig hvis du har låge så du kan åbne udefra.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Mathias61

  • Bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Hvor mange høns kan jeg holde
« Svar #3 Dato: 23 April , 2022, 09:05 »
Tak for svar er der nogen tegn på mistrivsel jeg skal være obs. på?

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Hvor mange høns kan jeg holde
« Svar #4 Dato: 23 April , 2022, 09:57 »
hvis du er meget om dine høns vil du med det samme opdage hvis de ikke trives. Så er det nok lettere at tage den derfra.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Hvor mange høns kan jeg holde
« Svar #5 Dato: 23 April , 2022, 11:21 »
hvis du er meget om dine høns vil du med det samme opdage hvis de ikke trives. Så er det nok lettere at tage den derfra.

Du skal sørge for at få kalket legehuset indvendigt. Blodmider er et stort problem, som kan tage livet af hønsene.
Blodmider hærger fra tidligt forår til sent efterår. De gemmer sig i sprækker og revner i træværk om dagen og går
på hønsene om natten og suger blod.
Et velkalket hus er deb bedste måde at forhindre sådan et mideangreb på - dog skal man jævnligt tjekke samlinger ved
sovepindende og andre steder, hvor miderne typisk samler sig om dagen.

Som Gerda vil jeg også mene, at 5- 6 store høns vil kunne bo i et hus på den størrelse
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Mathias61

  • Bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Hvor mange høns kan jeg holde
« Svar #6 Dato: 23 April , 2022, 12:30 »
Du skal sørge for at få kalket legehuset indvendigt. Blodmider er et stort problem, som kan tage livet af hønsene.
Blodmider hærger fra tidligt forår til sent efterår. De gemmer sig i sprækker og revner i træværk om dagen og går
på hønsene om natten og suger blod.
Et velkalket hus er deb bedste måde at forhindre sådan et mideangreb på - dog skal man jævnligt tjekke samlinger ved
sovepindende og andre steder, hvor miderne typisk samler sig om dagen.

Som Gerda vil jeg også mene, at 5- 6 store høns vil kunne bo i et hus på den størrelse

okay det var jeg ikke klar over, kan du evt. sende et link til det kalk jeg skal bruge?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Hvor mange høns kan jeg holde
« Svar #7 Dato: 23 April , 2022, 13:17 »
Læsket kalk er det bedste.

Læsket kalk binder sig under hærdningen til det underliggende materiale, f.eks. en siddepind eller væg i hønsehus, og bliver helt hård. I den hårde tilstand er kalken ikke ætsende og er helt ufarlig.

Det kalkede hus skal være helt tørt, inden der må komme høns derind.

Den her f. eks.  https://www.jemogfix.dk/weber-stampet-kalk-15-liter/6104/9031704/

« Senest Redigeret: 23 April , 2022, 13:19 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Winni Velling

  • Bruger
  • Indlæg: 55
Sv: Hvor mange høns kan jeg holde
« Svar #8 Dato: 24 April , 2022, 22:45 »
Afhængig af størrelsen på hønsene kan du have 5-8 høns, hvis de også har rigeligt plads udenfor i en voliere. Jeg har også et legehus til mine dværgsilkehøns og så et stort voliere de kan gå i udendørs. Hvis du mangler en hane, har jeg en gratis en fra sidste sommer som du må få. Billede med så du kan se ham :-)

Pøj pøj med at blive hønse ejer ;)

Offline Mathias61

  • Bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Hvor mange høns kan jeg holde
« Svar #9 Dato: 30 April , 2022, 06:11 »
Afhængig af størrelsen på hønsene kan du have 5-8 høns, hvis de også har rigeligt plads udenfor i en voliere. Jeg har også et legehus til mine dværgsilkehøns og så et stort voliere de kan gå i udendørs. Hvis du mangler en hane, har jeg en gratis en fra sidste sommer som du må få. Billede med så du kan se ham :-)

Pøj pøj med at blive hønse ejer ;)
tak for tilbudet men jeg har besluttet at starte op med Australorps

Offline Winni Velling

  • Bruger
  • Indlæg: 55
Sv: Hvor mange høns kan jeg holde
« Svar #10 Dato: 30 April , 2022, 07:44 »
Okay og pøj pøj med det ;)