Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hønsehus med jordgulv ideer?  (Læst 6129 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline thejokers

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Hønsehus med jordgulv ideer?
« Dato: 27 April , 2015, 20:23 »
Hej.

Dette er mit første indlæg, så beklager hvis det er besvaret før, men har ikke kunnet finde noget.

Jeg har søgt efter billeder af gode løsninger på hønsehuse med jordgulv, men der er ikke rigtigt noget der har ramt helt rigtigt endnu.

Jeg bor i skoven i Skåne, og her er det store problem at undergrunden består af 50% sten, så det med at grave sokkelsten ned er MEGET besværligt (selv med en rendegraver). ligeledes er nedgravning af volierenet som rovdyrsikring heller ikke så nemt, for ikke at sige umuligt.

Jeg vil ikke have støbt gulv, eller have det hejst op på pæle.

Så lige nu hedder modellen, at lave en bundramme af 100x100mm trykimprægneret, sømme volierenet fast på undersiden, sætte rammen på fliser, sætte spaden i jorden og finde de nærmeste kubikmeter store sten (skulle tage ca. to forsøg) og forankre rammen til dem, med galvaniseret patentbånd.
Ydersiden bliver beklædt med stålplader, jeg så vil PRØVE at få 30 cm ned i jorden, hvor det lader sig gøre, og møder jeg en sten, må jeg jo klippe pladen til - går ikke ud fra at ræven kan grave sig igennem sten :), og skulle det lykkes en ilder/mår eller hvad har vi, at finde en vej igennem den barriere, så møder den jo så volierenettet.
Derfra er det mere ligetil at få huset op at stå.

Lyder det helt skævt?

Jeg vil gerne køre med dybstrøelse, da jeg snedkererer en del, og har en KÆMPE kompostkværn, så har meget savsmuld, barkflis og spåner, men hvor meget plads skal man påregne at strøelsen tager i højden?
Da bundrammen er 10 cm høj, som jeg regner med at fylde op med stampet jord som bund, så skal jeg jo have sat noget vandtæt op af de ubehandlede vægreglar, så de ikke er i konstant kontakt med strøelsen.

Nogen der har hønsehus med jordgulv, uden støbt randfundament, der kan vise nogle billeder?

Jeg prøver at lave det her projekt med øje på økonomien, så pladerne har jeg købt af en skrothandler, fliserne har jeg fået, og træet til tagspær og vinduer har jeg selv savet op på et lånt logosol savværk af nogle store fyrretræer fra vores egen grund, og isolering bliver flamingo der blev til overs efter en gulvstøbning. Så den eneste udgift jeg regner med at få er på de trykimprægnerede dele, net, og lidt kramper og skruer.

Huset bliver 3,6x3,6 meter, og skal holde 12-15 høns.

Mange tak :).

Offline ulla

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 187
Sv: Hønsehus med jordgulv ideer?
« Svar #1 Dato: 27 April , 2015, 21:56 »
Hej jeg forstår så godt tanken , og har selv hAft jordgulv med trådnet under jeg tænkte også ræv, men hvad jeg ikke tænkte på var Rotter. De sataner kommer ind alle vejne og graver gulvet op æder alt spild foder og redekasser lavet af træ og desværre tog de også æg , jeg fik hurtigt sat 5 giftkasser op virkede ikke , så prøvede jeg med smækfælder ingen virkning, så nu er mit hønsehus hævet  40 cm over jorden. Og rotterne terrorisere nu mit gåsehus det er jo så en anden historie, så mit råd til dig er at få det hævet over jorden men man skal huske at der skal være fri luft under så har det ingen interesse for rotterne.
0,2 dorking
0.1 kæmpe jersey
1,5 amrock
16 grunlaegere
1,0 land kanin
1.1.skotsk terrier
1,0 irsk terrier
0,2 ,5 staldkat
3.1 heste og ponyer
1.2,19 moskusænder
mand og to piger (de nægter at blive kataloggiseret som dyrene ;-)

Offline thejokers

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Hønsehus med jordgulv ideer?
« Svar #2 Dato: 27 April , 2015, 22:37 »
Hej Ulla, og tak for svaret.

Vi har gud ske tak og lov ingen rotter. I 10 år har vi aldrig set en eneste, endsige set efterladenskaber eller spor efter dem. Men ræv og mink, samt mange rovfugle.

Jeg bryder mig simpelthen ikke om gulv i hønsehuse. Ved der er en del religion, men min religion er at fast gulv kræver mere vedligeholdelse, og hæmmer formuldingen af underlagsmaterialet, og dermed giver dårligere betingelser for de ønskede mikrober. Desuden er jordgulv varmere om vinteren.

Men ok - hvis du får ret, så er min konstruktion jo til at løfte op på blokke, og montere gulv i, hvis det skulle være.

Men igen - hvor dyb strøelse oparbejder i i løbet af en sæson?
« Senest Redigeret: 27 April , 2015, 22:43 Fra thejokers »

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Hønsehus med jordgulv ideer?
« Svar #3 Dato: 28 April , 2015, 21:15 »
jeg bruger ikke dybstrøelse da jeg synes der hurtigt kommer til og blive ram stank i hønsehuset. Jeg bruger et mindre lag på 2-3cm og skifter ofte. Det virker bedst for mig og holder sig tørt og nogenlunde lugtfri
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Hønsehus med jordgulv ideer?
« Svar #4 Dato: 28 April , 2015, 21:44 »
Da jeg boede på Gavnø var mit hønsehus også uden gulv. Jeg skiftede jævnlig strøelsen, og 1 gang om året blev de øverste 10 - 20 cm jord, eller grus gravet ud og nyt ind. Jeg brugte vasket grus. Det fungerede fint, og kom der en rotte fik vi hurtig has på den i tråd fælder med mejsekugler.
Hilsen
Peter

Offline ulla

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 187
Sv: Hønsehus med jordgulv ideer?
« Svar #5 Dato: 29 April , 2015, 08:15 »
Tak for tippet Peter , det må helt sikkert prøves. Angående dybstrøelse  jeg startede ud med et lag sagsmuld blandet med træpiller ca 8/10 cm og da det blev beskidt strøede jeg en 16 kg sæk træpiller ud over, mit hus er på 2,5 x 4,4  jeg brugte ca 1 sæk om måneden  og der var tørt og næsten lugtfrit , hele vinteren , jeg bruger stadig den blanding med enghø i redekasserne , jeg muger nu ud ca hvert 2 måned , for dybstrøelsen brændte sammen i bunden og var næsten ikke til at hakke i stykker, jeg bruger samme blanding til mine heste og det brænder ikke sammen på samme måde ,
0,2 dorking
0.1 kæmpe jersey
1,5 amrock
16 grunlaegere
1,0 land kanin
1.1.skotsk terrier
1,0 irsk terrier
0,2 ,5 staldkat
3.1 heste og ponyer
1.2,19 moskusænder
mand og to piger (de nægter at blive kataloggiseret som dyrene ;-)

Offline thejokers

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Hønsehus med jordgulv ideer?
« Svar #6 Dato: 29 April , 2015, 13:27 »
Tak for tips kære hønseentusiaster :).

Min erfaring med dybstrøelse er, at det kun lugter af jord.
Jeg har desuden i mange år benyttet et hjemmelavet udedas, med urinseperation, og hvis man laver en blanding af flis, granspåner, evt. lidt blade, og hælder en liter af det ud over hver gang man har været på toilettet hver gang man har brugt tønden, så lugter det aldrig.

Når man søger på "deep litter" og "deep bedding" på YouTube, så ser man flere der benytter det med stor succes. Jeg gør plads til at strøelsen kan blive 50 cm dyb, og bruger jeg flis fra min store kompostkværn, så ser jeg ikke at det kan brænde så hårdt sammen at det ikke forbliver relativt løst. Det bliver så kombineret med savspåner fra min afretterhøvl.
Men er klar over at varmeudviklingen mv. gør at man skal sørge for god udluftning under loftet, så fugten kan slippe ud, og man samtidig undgår træk på damerne.

Prøves skal der i hvert fald.:).

Anyway - jeg gav efter, og fik startet min GAMLE traktor med graver på, fik gravet et 70 cm dybt hul, for at bare grave en rende er umuligt. Det tog så 8 timer og 60 liter diesel og 5 liter kølervæske diesel at grave sådan et bette hul pga. de lo*** sten. Da jeg så til sidst ramte grundfjeldet (berget som de kalder det heroppe), måtte jeg stoppe. Så stenene har bestemt at mit hus kun skal være 3x3 meter. Det er fint til 12 høns.
I bunden af hullet har jeg fået placeret 8 fliser, hvor sokkelstenen står på. Fliserne gjorde det nemmere at justere sokkelstenene lidt frem og tilbage, når den trykimprægnerede bundramme skulle på. Nu har jeg så hæftet svejset støbenet med 3 cm maskestørrelse på ydersiden af bundrammen, så den går 70 cm ned.

Så lige nu står der en bundramme på 8 sokkelsten, med en fin kjole af net, nede i et hul

Så nu vil jeg fylde op på ydersiden af nettet med sten, til op over grundplanet, og så indersiden af rammen med jord. Så satser jeg på at rovdyrene opgiver, og i stedet vælger at bruge deres energi på de tusindvis af kaniner der er overalt heroppe.

Når huset er kommet lidt videre, så skal jeg nok poste nogle billeder, og evt. en præcis materialebekrivelse
hvis nogen er interesserede.

Lige nu funderer jeg så på hvor jeg skal gøre af de kæmpe sten jeg fik moslet op af jorden. Måske skulle jeg smide dem der hvor hønsegåden skal være, så de har lidt at klatre op på.

Offline thejokers

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Hønsehus med jordgulv ideer?
« Svar #7 Dato: 17 Juni , 2015, 23:59 »
Så er huset endelig ved at være indflytningsklart. Mangler lige gavlene, et par vinduer, en dør, samt lidt gerichter rundt hjørner, vinduer og døre, og så den automatiske hønsedør jeg har bestilt... Og så skal det lige males fint og rødt, så det ikke ligner en shipping container :).

Tog lidt længere tid end beregnet, da vejret ikke just har været fremragende.

Ville gerne have delt lidt flere billeder, men restriktionerne på størrelserne på filer gør det ret bøvlet.