Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: øv ræven tog 8 høns i går.  (Læst 587 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jane

  • Bruger
  • Indlæg: 417
  • Dejligt med høns i haven!!!
øv ræven tog 8 høns i går.
« Dato: 19 Februar , 2015, 22:36 »
Ja så røg der 8 af mine høns i går til mikkel. Han kom ved 14 tiden i går og indefor 5 min tror jeg, havde en taget så mange........

Nu overvejer jeg om man skal prøve disse elhegns batterier. Er der nogle som har prøvet dem. Kan se at man kan få dem med forskellige volt, både 3 og 9 volt.
Har ikke en dyt forstand på dette med elhegn. Så hvis der skulle være nogle som kan skære det ud i pap for mig ville det være dejligt.
Udover dette batteri, hvad skal jeg så bruge at ting og sager ?????
Hilsen jane
Bor i nordsjælland i 3460 birkerød. Sammen med 2 græsk gadehunde og 4 katte
Samt 10 sommerfugle koi og 8 guldfisk i havebassin og et akvarie på 260L
Ja - det er blevet en mindre zoo her hos mig
Mine høns!
5  dværg gule/røde silke
1 grå stor silke
2 sorte silke
2 faverolles
1 kocin
2 maran
1kylling brahma
1kylling Kæmpe jersey
2mille fleur
1 sebrigt
1 hane ?

Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
Sv: øv ræven tog 8 høns i går.
« Svar #1 Dato: 20 Februar , 2015, 07:57 »
Elhegn er det eneste der kan holde den røde væk, men et elhegn som du sætter til alm stikkontakt er altså mere driftsikker og jeg tror biligere i anskaffelse, har du ikke adgang til en stikkontakt ?
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: øv ræven tog 8 høns i går.
« Svar #2 Dato: 20 Februar , 2015, 13:46 »
Ja, jeg vil som Henrik, også sige at du skal ikke have et batteri hegn, men et til alm. strøm. Den merudgift er godt givet ud, for der skal virkelig være spændig på hegnet.
Udover spændingsgiveren, skal du bruge isolatorer (som kan købes i forskellige varietioner) enten dem med hul i midten til at banke på en jernpæl, eller skrue-isolator som skrues på jernpæl, eller isolator på en bøjle som kan skrues direkte ind i hønsegårdens stolper, + mange andre typer....

NB: en kraftig spændings-giver er efter min mening/erfaring det sikreste mod ræven

Offline jane

  • Bruger
  • Indlæg: 417
  • Dejligt med høns i haven!!!
Sv: øv ræven tog 8 høns i går.
« Svar #3 Dato: 20 Februar , 2015, 18:13 »
hej. Jo jeg har adgang til stikkontakt.
Syntes bare ikke lige at jeg helt kan finde rundt i det med et elhegn. hilsen jane
Bor i nordsjælland i 3460 birkerød. Sammen med 2 græsk gadehunde og 4 katte
Samt 10 sommerfugle koi og 8 guldfisk i havebassin og et akvarie på 260L
Ja - det er blevet en mindre zoo her hos mig
Mine høns!
5  dværg gule/røde silke
1 grå stor silke
2 sorte silke
2 faverolles
1 kocin
2 maran
1kylling brahma
1kylling Kæmpe jersey
2mille fleur
1 sebrigt
1 hane ?

Offline Lunder

  • Bruger
  • Indlæg: 77
Sv: øv ræven tog 8 høns i går.
« Svar #4 Dato: 28 Februar , 2015, 10:02 »
ÆV  *t

Jeg har selv sat et et elhegn rundt om hønsegården. Da jeg selv har heste, så trak jeg bare strømmen direkte fra hestefolden. Stødet er på ingen måde dødeligt for ræve, hunde, mennesker mm. men det gør absolut nas.
Hønsene tror jeg måske taber alle fjerdene, hvis de rammer, så jeg har altid slået strømmen fra, når de går frit i haven. Så slår jeg det til igen, når jeg lukker for natten.  :police:

Jeg tror ikke det er billigere at købe spændingsgiver til (bil)batterier, for batterier skal jo også indkøbes. Dem til batteriet er jo typisk til folk som fx har sommerfolde, hvor der ikke er adgang til strøm.

Ud over apparatet skal du købe/anskaffe tråd, jordspyd, jordkabel, ringisolatorer og evt batteri.
Køb evt brugt.

Spændingsgiver købte jeg her:
http://www.hegnsbutikken.dk/index.php?page=shop.browse&category_id=3&option=com_virtuemart&Itemid=1

Der mindste apparat er helt sikkert rigeligt.
1,6 BK Maran
0,1 splash Maran

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: øv ræven tog 8 høns i går.
« Svar #5 Dato: 28 Februar , 2015, 11:01 »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Elvira

  • Bruger
  • Indlæg: 126
Sv: øv ræven tog 8 høns i går.
« Svar #6 Dato: 04 Marts , 2015, 12:44 »
Nu skriver du jo han kom kl 14. Gik de i hønsegården? eller i (hegnet)haven?

Det er ikke lovligt at hegne grunden ind med elhegn for at holde hunden inde, men man må gerne for at holde Mikkel ude. Nogle bruger det også mod dræbersnegle, de dør når de får stød.

Men hvis det er grunden du vil hegne skal du tænke på at Mikkel jo kan hoppe over hvis han vil ind. Sætter man et par tråde langs en hæk kan han ikke så let komme ind. De hvide plastik pæle der er vist på linket er meget nemme at benytte, de mørner blot med årene, men er ikke så dyre. Du skal blot huske at din el tråd skal være fri for jordforbindelse. Det vil sige græs, grene osv. eller tager det styrke og i værste fald alt effekten ud af hegnet. Det eneste der må have forbindelse til jord er jordspyddet til strømgiveren.

Øv at han var så sulten at kan kom til middag hos dig den bølle.   

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: øv ræven tog 8 høns i går.
« Svar #7 Dato: 04 Marts , 2015, 14:16 »
Den med, at man ikke må holde hunden inde med strøm - er det ikke kun det 'usynlige' i form  af nedgravet kabel eller strømgivende halsbånd på hunden? For jeg kan ikke lige se logikken i, at heste, kvæg og får må holdes inde med elhegn - men at hunde ikke må?

Jeg holder også ræven væk med elhegn, tråde med 10-15 cm afstand op i 140 cm's højde, på den udvendige side af hønsehegnet/volieretråden - og Harald Nyborgs stærkeste strømforsyning på 220 V. Men det er da en ganske god bivirkning, at hundene bliver hjemme på matriklen. Og nej, jeg synes ikke det er synd for hverken ræv eller hund  :police:
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Elvira

  • Bruger
  • Indlæg: 126
Sv: øv ræven tog 8 høns i går.
« Svar #8 Dato: 04 Marts , 2015, 15:16 »
Nej. man må hverken ligge en tråd på jorden, grave den ned, eller sætte den i 10 cm højde osv. Har fået begrundelsen engang, men kan ikke lige nu hvad det var. At det ikke er logisk kan jo diskuteres. det er lov.

Men en tråd i for hver 10 cm. helt op til 140. det lyder til at kunne hjælpe med at holde Mikkel ude. Dog vil mene at han kan springe over hvis han virkelig vil. men så skal man jo bygge et fort hvis man vil være 100 på han bliver ude.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: øv ræven tog 8 høns i går.
« Svar #9 Dato: 04 Marts , 2015, 17:27 »
Med mindre loven er ændret siden 2009, så er der kun forbud mod brug af elhegn ved hunde, hvis hunden påhæftes noget, som giver stød - loven gælder ikke almindelig elindhegning

http://www.nordicagro.com/articles/maa-hunde-indhegnes-med-elhegn-11/
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Elvira

  • Bruger
  • Indlæg: 126
Sv: øv ræven tog 8 høns i går.
« Svar #10 Dato: 04 Marts , 2015, 18:38 »
Jeg kender til flere eksempler på hundeejer der har fået besøg af politi og efterfølgende bøder, for selv samme.

Jeg må indrømme jeg har ikke gennemlæst loven nærmer, men går ud fra at når der kan gives bøde og påbud, samt efterfølgende uanmeldte kontroller, hvor det var en strømførende tråd lavt over jorden, og intet påsat hunden, så er det ulovligt.

Offline Vibeke P

  • Bruger
  • Indlæg: 23
    • Rosenbud
Sv: øv ræven tog 8 høns i går.
« Svar #11 Dato: 04 Marts , 2015, 19:17 »
Mon her er nogen som har erfaring med Nite Guard, overvejer det meget
http://www.niteguard.com/about
Den lykkelige ejer af https://rosenbud.dk - en webshop, hvor du kan finde specialudstyr til dine høns