Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Tag ved lære af gæssene  (Læst 735 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Tag ved lære af gæssene
« Dato: 05 Februar , 2008, 09:58 »
Jeg sidder i øjeblikket og går mine gamle harddiske efter, flere af dem har det ikke for godt, så det er nu de vigtige dokumenter skal reddes.

Jeg faldt over dette her.

Tag ved lære af gæssene            

Fakta:  Når en gås bevæger vingerne, skaber den en ’slipvind’ for de gæs der følger den.  Når gæssene flyver i V-formation, kan de på denne måde forøge deres daglige flyvninger med mere end 70%.

Hvad kan vi lære af det?: Hvis vi indgår i et fællesskab i området, vil vi være i stand til at hjælpe hinanden. Der vil altid være nogle, der skaber en ’slipvind’; men ville det ikke være rart såfremt der var flere der udnyttede denne?

Fakta: Når en gås flyver ud af formationen, mærker den straks den forøgede modstand. Den vender omgående tilbage til formationen og nyder fordelene ved ’slipvinden’.

Hvad kan vi lære af det? : Hvis vi havde lige så meget sund fornuft som gæssene, blev vi i fællesskabet, og fokuserede vores indsats i dette mod ét(ell. flere) fælles mål. Vi har det godt med at hjælpe andre, samt at modtage hjælp fra andre.

Fakta: Når førergåsen bliver træt, lader den sig falde tilbage i formationen, og en anden gås overtager straks ledelsen.

Hvad kan vi lære af det? : Det betaler sig at deles eller skiftes om opgaverne.  Vi må respektere og beskytte hinandens særlige egenskaber, kvalifikationer, talenter og ressourcer.

Fakta: Gæssene i formationen signalerer til førergåsen hvis den flyver for stærkt eller for langsomt.

Hvad kan vi lære af det? : Vi må også være i stand til at opfatte de signaler vi modtager.  I et fællesskab bør der gives signaler der opmunter.  Individuelle præstationer er resultatet af rigtige signaler.

Fakta: Når en gås bliver syg, falder 2 andre gæs ud af formationen, følger den syge ven ned til jorden for at beskytte den, og bliver hos den til den har det bedre.

Hvad kan vi lære af det? : Såfremt vi var i besiddelse af gåsens forstand, ville vi hjælpe hinanden mere i svære tider, så vel som når vi føler os stærke.   

 

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Tag ved lære af gæssene
« Svar #1 Dato: 05 Februar , 2008, 11:53 »
Stærke, smukke og rigtige ord, Helen.

Tak for dem  :-*
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Ditte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Alt Godt Fra Haven.....
Sv: Tag ved lære af gæssene
« Svar #2 Dato: 05 Februar , 2008, 12:59 »
Rigtig skønt!

Jeg kan huske én af mine yndlings bøger da jeg var barn, Det Bedste, med en historie: Broder gås, Vilde gås, tror jeg den hed. Jeg kan egentlig bare huske at den var meget rørende.
Norsk Buhund
Katte racerene og racesnavsede
Boergeder
Kaniner
Høns

helle skøtt

  • Gæst
Sv: Tag ved lære af gæssene
« Svar #3 Dato: 05 Februar , 2008, 13:15 »
man undres gang på gang over, at vi mennesker tror, at vi er det ypperste væsen på jord...
 

Dolly Duck

  • Gæst
Sv: Tag ved lære af gæssene
« Svar #4 Dato: 05 Februar , 2008, 14:51 »
Gjess er flotte og kloke dyr! Er så heldig at jeg har et par Smålensgås (norsk gåserase), og jeg ser hver dag eksemler på deres klokskap!