Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Store adfærdsforskelle mellem racerne  (Læst 6104 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Store adfærdsforskelle mellem racerne
« Svar #30 Dato: 14 ſeptember , 2013, 16:19 »
Det har for øvrigt været ret sjovt med mine nu træningsfanatiske sønner................ De vil gerne have spejlæg på fuldkornsrugbrød om morgenen, og begge er facinerende af naboens dværgægægeeblommestørrelse- " Dueholms øko" og naboens dværgæg er nøjagtigt lige store blommemæssiget= den del drengene går op i  ::) Iih hvor jeg glæder mig til egenproduktion..............  ;D
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Store adfærdsforskelle mellem racerne
« Svar #31 Dato: 14 ſeptember , 2013, 18:03 »
Super hyggelig læsning  /o
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Store adfærdsforskelle mellem racerne
« Svar #32 Dato: 15 ſeptember , 2013, 08:49 »
 :blank: Bettefis er totalt ligeglad med weekendregler og tider- han galede i to omgange til morgen...... desværre allerede kl. 07.00 første gang  :-[ Det er så liige to timer for tidligt ifht de lokale regler  ::) Jeg springer ud af køjen og "spurter" ellers ud med kornblandingen, så snart han giver lyd. Det er klargjort aftenen inden for at bremse galeriet så hurtigt som muligt........ han spiste pænt i et kvarters tid og så kom næste fanfareserie ellers  :o SCHYYYY!! Det er søndag :police:

Vi har fået stålskuret hjem  <I Det kommer op i løbet af næste uge- jeg håber at et lukket hus vil gøre en forskel!?   Den meget regnfulde dag igår fik dem tidligt i seng, så der er da en forklaring på den tidlige ståen op- men det er altså ikke lovligt her............ :-\ De "store" gad iøvrigt ikke ud i regn igen igen, så han var helt inde i husene for at genne dem ud  ;D Et andet håb er at samling på flokken hele døgnet giver mere ro........... de har jo stadig seperate soveværelser, og nogle morgener virker det som om, at han "bare" har behov for samling af sine damer. Ingen af dem virker specielt sultne eller tørstige, og omtalte kornblanding bliver kun serveret for at klappe et vist næb i  :laugh:
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Store adfærdsforskelle mellem racerne
« Svar #33 Dato: 16 ſeptember , 2013, 13:16 »
Sikke dog en våd dag..... men her kigger solen dog frem i korte perioder: Smukke kæleputte

En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Store adfærdsforskelle mellem racerne
« Svar #34 Dato: 16 ſeptember , 2013, 13:19 »
Frokost  :D og den dejlige udsigt fra terrassen
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Store adfærdsforskelle mellem racerne
« Svar #35 Dato: 19 ſeptember , 2013, 14:38 »
 *b Dejlige hønsedage med tørvejr og solskin.... alle virker veltilpasse og gokker og klukker rundt i flok.....

Begge "billige" småhuse har holdt stand mod slagregnen- kun taget på redekassen af det lave er blevet tømt maaange gange......

Min mand hjælper naboen med et badeværelse og har endnu ikke fået tid til at fæstne sokkel  ::) ØV!, men de bor nærmest galeriet fra Bettefis  :D - sikkert en fin ide på sigt.............

Jeg GLÆDER mig til en samlet flok og har det lidt svært med ventetiden.........  :P

Tun i olie + hytteost er blevet absolut storfavorit- uanset om det er krydret med rød peber, hvidløg el. bredbladet persille......... De får kun en smule hver dag, og jeg spiser selv først...... ;D
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Dorthe FR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 71
    • Kennel Fálkastjörnu
Sv: Store adfærdsforskelle mellem racerne
« Svar #36 Dato: 19 ſeptember , 2013, 17:01 »
Herlig og inspirerende læsning, Charlotte  *o Fortsæt endelig dine skriblerier  <S
De bedste hilsner, Dorthe

Ejet af (og det er ikke en trykfejl...) 1,3 islandske fårehunde samt 0,1 border collie.
Havde dværghøns fra 1970 til 2005, og nu er beslutningen truffet om atter at berige matriklen med fjerede væsener i foråret 2014 :)

Medlem af Maranklub DK - www.maranklub.dk

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Store adfærdsforskelle mellem racerne
« Svar #37 Dato: 20 ſeptember , 2013, 10:40 »
Nå der var jeg lige hurtig nok.......... hytteost er nu på 2. pladsen erfter smørvendt italiensk pasta sammen med frisk spinat og kalkunbryst  :laugh: Der er en del larm i haven, når de hugger spaghettiorm fra hinanden  ::) Muligvis et fedende snack, men hold da op hvor de spurter rundt efter byttet- det er mest interessant, når det vibrerer i næbbet på en anden  :angel: - knapt så meget liggende på fadet...............  :) De små Maraner er lynhurtige til at hoppe op på en af grenbunkerne for at få madro til hver eneste "orm"  /o Smart!
 Farverollesdamerne deltes om det tiloversblevne spejlæg fra drengenes morgenmad- ingen af de andre fik en chance  :D
 Fælles for alle er at de foretrækker regnvand fra havedammen i stedet for automaten- jeg er omhyggelig med rengøringen så det er ikke derfor. Vi har ellers noget fint vand her på øen.............
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Store adfærdsforskelle mellem racerne
« Svar #38 Dato: 21 ſeptember , 2013, 14:10 »
Stor ståhej i hønsehaven i dag  *f

Vi har flyttet begge småhuse for at få plads til det store skur........ ændringer er af det onde og tydeligvis både stressende og forvirrende  ::) Hvis jeg bare kunne forklare dem,hvor meget mere plads de får om natten og i regnvejr.........
 Alle de 5 små har været oppe på taget af det lille sammen med Barnevelderne pga den nye placering ved en førhøjning bag det  ;D Kæleputte, Bianca og Sanne var bare lettere forvirrede tilskuere med hovederne på sned for at se op på de legesyge..........
 Begge grupper har også for første gang(?af hvad jeg har set) været inde i hinandens huse for at kigge........
 Min mand skulle lige bruge en tænke/rygepause, så nu støvbader den samlede flok i tørvemulden  :laugh: ro på!

Og så er to af veninderne begyndt at kalde mig GokkeLotte, mit nye forumnavn  :) Visse andre mener vist snarere at GAK GAK hønsetosse er mere passende  :P, men jeg synes kæle/øgenavnet er sødt........ 
 <P
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Store adfærdsforskelle mellem racerne
« Svar #39 Dato: 23 ſeptember , 2013, 11:19 »
Heftig dag igår med pæleboring og trillebøren ud og ind ad lågen........  :) Bettefis gennede alle i seng ved 19-tiden- NU skulle der soves  ;D
 Jeg havde så forventet et tidligt morgengal, men nej...... lettere bekymret gik jeg ud og "vækkede dem" lidt i 8, og alle var da heldigvis okay........ De har været ret stille- den sædvanlige indbyrdes pludren hørtes kun, da de fik en stor skål salat for lidt siden. Nu er der helt tyst igen  :blank: Stress over byggeriet + fældning er måske årsagerne ::)
Iih hvor man altså hutigt vænner sig til de hyggelige lyde fra sådan en flok  <. Nu ærgrer det mig at skuret kommer til at stå så langt fra huset........ men rammen er støbt fast og skal lige afhærde før monteringen på onsdag.
 Lige nu er jeg lidt overvældet af de mange kvm.  :laugh: Indretningsmulighederne er jo nærmest uendelige  :angel:
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Store adfærdsforskelle mellem racerne
« Svar #40 Dato: 23 ſeptember , 2013, 15:01 »
 8) En rest humus drysset med undulatfrø har givet liv i hønsehaven igen.......... trods en vinkelsliber på stolpeskobeslagene styret af min "farlige" mand  :D
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Store adfærdsforskelle mellem racerne
« Svar #41 Dato: 24 ſeptember , 2013, 10:05 »
Nå vi måtte lige fjerne lidt mere af de omkringstående træer- Store- og Bettesøs sad som så tit ret højt  :o oppe i den "nærmest liggende" fyr. De er vilde med højder og fløj delvist forskrækkede, delvist fornærmede over i fjerneste hjørne, da vi gik i gang. Nøøøj de kan skælde ud  ;D Bettesøs har ellers accepteret sin madmor og spiser af min hånd  <. Jeg skal passe på med at træde baglæns nu- hun er tit lige i hælene på mig.......... Hun er en pudsig selvstændig størrelse ifht flokken og går sine egne veje  :) Jeg bliver ikke længere så nervøs, når alle på nær hun kommer løbende........
 Sanne er den mest rolige af dem alle, tæt fulgt af Bianca og Kæleputte  /o Racebeskrivelserne i leksikon er gode nok  :) Kobberdamen er ikke længere bange for mig, men Madam Blå holder lidt afstand endnu sammen med Vildesilden og Frk. Grøn- det trekløver hopper i øvrigt også ret langt op til hvilepauser i store buske og træer  ::) Efter udlukning i morges var jeg lige ude for at vurdere dagens beskæringsprojekt- der sad en stolt Bianca "heelt" oppe på taget af det lave hus med Kæleputte på redekassens tag lige bag/under  :laugh: Øv altså at kameraet ikke var med..................
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Store adfærdsforskelle mellem racerne
« Svar #42 Dato: 25 ſeptember , 2013, 08:19 »
Natteroderi........
Min mand gik ind og ud af hønsehaven mange gange igår og havde smækket lågen til det høje hus i for lettere passage- det vidste jeg bare ikke........  :P Trods en længere telefonsamtale kunne jeg da godt høre en vis uro, da klokken blev 7 +...... Jeg gik ikke ud for at lukke før 19.30, og der havde alle, pånær Bettefis og Frk. Grøn, lagt sig i en bunke i det lave hus- de lå fredeligt sammen og kom med de sædvanlige lave godnatlyde. Jeg åbnede selvf. til højhuset med det samme, og de sidste fjer kom så under tag  :)
 I et forsøg på at fordele lidt mere ligeligt tog jeg taget af det lave med tanke på at løfte "BZ`erne" over i deres eget hus........... Hverken de små Maraner eller i det hele taget nogen af dem reagerede på mine berøringer, og de fik altså lov at blive i den tydeligvis trygge fællesbunke af div. fjer  ;D
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Store adfærdsforskelle mellem racerne
« Svar #43 Dato: 25 ſeptember , 2013, 08:50 »
p.s. damerne i det lille hus vågnede ret tidligt her til morgen, så de kom altså ud allerede kl. 07.30- også Bettefis og Grøn............ De har gået rundt i tæt flok(inkl. Bettesøs!) indtil nu, hvor Bettefis galede for første gang i dag  ;D Han virkede ret rystet over manglen på damer at passe på i aftes og var helt stille.............
 Det bliver skønt at alle får plads til at sove sammen *p
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Store adfærdsforskelle mellem racerne
« Svar #44 Dato: 27 ſeptember , 2013, 15:03 »
Det store skur er nu færdigt og står majestætisk og åbenbart truende bagerst i haven  ::)
Jeg fik lokket nogle af hønerne med ind vha lidt brød.......... Blå og Bianca følger mig jo uanset hvad- det samme med Bettesøs, men vores lille hane og resten af flokken skulle ikke nyde noget...................... ???
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk