Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Øv, der er....  (Læst 1233 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Øv, der er....
« Svar #15 Dato: 06 August , 2013, 00:15 »
Nej, der vil aldrig være økonomi i at lave sit kød selv.  Men der vil være godt kød fra dyr, som man VED hvordan de er blevet behandlet ikke mindst slagtet = god samvittighed og det kan man ikke måle i penge eller ?

Er en fedekalv synd, tja måske, men den kan vel gå sammen med "minikøerne" (gederne).
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Turbomoster

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 238
Sv: Øv, der er....
« Svar #16 Dato: 06 August , 2013, 06:35 »
Ihh kunne også godt bruge mange flere høns og min mand er bestemt heller ikke nogen stopklods, han er bare så klar til, at bygge huse - i weekenden mugede han ud ved hønsene, (vi gør det hver morgen) fodrede og lukkede dem ud - han er heldigvis på arbejde i dagligdagen, så jeg også kan komme til, hi hi  /o - vi har søgt kommunen om tilladelse, inden vi startede projekt høns i haven og jeg syntes, at de sagde at man måtte stille 2 huse/ skure op - vi bor ellers på en nedlagt landejendom med ca. 1,5 tdl. til - har i andre søgt, eller bygger i bare løs ??   

Offline MOK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • Odahesten.dk
Sv: Øv, der er....
« Svar #17 Dato: 06 August , 2013, 08:43 »
.... jeg syntes, at de sagde at man måtte stille 2 huse/ skure op - vi bor ellers på en nedlagt landejendom med ca. 1,5 tdl. til - har i andre søgt, eller bygger i bare løs ??   

Det virker som om, der er forskellige regler i de forskellige kommuner  :o selvom mange af tingene burde være ens.

Mig bekendt skal der søges tilladelse til "byggerier" med en "tag" over 10 m2 (det er vist derfor mange drivhuse er på 9,9 m2  ;D) Har du eksisterende bygninger du kan udnytte til hønseholdet så er det kun "30-stk-fjerkræ" reglen du skal overholde for ikke at blive erhvervsmæssig dyreholder  /o

Og så kan jeg af bitter erfaring sige, at det er nemmere at få lov til at bygge på eksisterende bygninger end at få tilladelse til at bygge et læskur på marken  ???
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline Turbomoster

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 238
Sv: Øv, der er....
« Svar #18 Dato: 06 August , 2013, 10:02 »
Hej Mok - tænk sådan troede jeg også at det var, han kunne endda se på et luftfoto, at jeg havde drivhus i haven, som jeg ikke havde søgt om og jeg måtte så forklare, at der ikke længere stod et drivhus, men kun soklen og fliserne ( hvor sole og bord stod på ) selve rammen var nu mit rosebed, med 12 roser i, hi hi og mit drivhus var altså også under 10 m2, men han sagde at man skulle have godkendelse alligevel - fik lov til at stille 2 små færdigkøbte hønsehuse op og har så efterfølgende IKKE søgt om selve hønsegårdene, som vi har bygget på - jeg skulle sandelig måle osv. for kommer man ud over 25 m fra stuehuset eller andre bygninger, så skal man søge om zone tilladelse osv. - vi har stald og kunne godt bruge den, men nu var det i min have jeg gerne ville have høns, så husene står i min have  /o

Offline MOK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • Odahesten.dk
Sv: Øv, der er....
« Svar #19 Dato: 06 August , 2013, 10:10 »
Ja - det er lige præcis de 25 meter, der garanteret er det springende punkt  ::)

Vi skulle have bygget løsdrift/læskur til hestene på marken - har godt nok bokse i stalden, men der skulle de ikke ind  :D og hold da op et cirkus, der startede  :o

Jeg troede naivt at det bare var en formssag at få tilladelse - vi har 2,7 ha græsmark til hestene og loven foreskriver jo mulighed for tørt leje fra november til maj men ...

jeg søgte i starten af juli sidste år og ult. oktober efter mange møder, skriven frem og tilbage, nabohøring, naturklagenævn osv osv. fik vi endelig tilladelsen til at opføre et skur lukket på 3 sider og med tag - ingen fast bund - næ nej - så var det jo en staldbygning  ;)

og ja - luftfoto bliver flittigt brugt
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline Turbomoster

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 238
Sv: Øv, der er....
« Svar #20 Dato: 06 August , 2013, 12:30 »
Mok - så forstår man jo ligesom også bedre, at vi spørger/søger om så lidt som muligt og bare gør tingene  ;D - Vi har også haft sat et skur, uden bund men lukket på 3 sider og med hø/halmhæk i, sat op til hestene her på matriklen, det søgte vi aldrig om og hørte heller aldrig noget for det  /o - latterligt, at det skal tage så lang tid og hvad kommer det lige naboerne ved, så længe man overholder de foreskrevne afstande til skæl osv. det tror jeg faktisk ikke engang at vi gjorde, for de kunne ikke gå bag om den for det levende hegn i skællet  :laugh: 

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Øv, der er....
« Svar #21 Dato: 06 August , 2013, 16:38 »
Grænsen er ikke længere 10 m2... Den er nu oppe på 50 m2 førend der skal byggetilladelse til. Det burde Teknisk Forvaltning efterhånden vide.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Turbomoster

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 238
Sv: Øv, der er....
« Svar #22 Dato: 06 August , 2013, 17:41 »
Finn - helt utroligt, at jeg så skal have søge og have tilladelse til, at opsætte sådan et par små huse, de er jo kun ca. 3,80 m2 pr. stk.  /d - mener du at man så må sætte mere end 2 af den slags småhuse op ?? - jeg fik at vide, at man måtte sætte 2 stk. skure/hønsehuse op på matriklen, vi har jo ellers masser af jord og en stor have  /o

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Øv, der er....
« Svar #23 Dato: 06 August , 2013, 18:38 »
http://www.bolius.dk/alt-om/byggeraadgivning/artikel/5-regler-du-skal-huske-naar-du-bygger-smaaprojekter-i-haven/

Der kan være noget med at det er landzone og der så skal en landzonetilladelse til. Men bygningsreglementet siger 50 m2. Mellem 50 og 35 skal de blot informeres og har de ikke reageret inden 14 dage, må der bygges.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Øv, der er....
« Svar #24 Dato: 06 August , 2013, 18:43 »
Finn; ja, der må bygges hvis de ikke har reageret, MEN det er ikke ensbetydende med at man ikke kan risikere at de forlanger noget ændret/flyttet ved senere sagsbehandling. Havde diskussionen med en veninde som er på en teknisk forvaltning.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Turbomoster

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 238
Sv: Øv, der er....
« Svar #25 Dato: 06 August , 2013, 20:04 »
Tusind tak for linket Finn  /o