Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hanekamp hjælp  (Læst 1943 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ina.....

  • Moderator
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
hanekamp hjælp
« Dato: 04 Februar , 2008, 15:07 »
Min sussex hane var så uheldig at løbe ind i den undslupne røde kaj, og det fik følger for sussexen, han har fået haps i kindposerne og bløder,,,, jeg er sikker på at det ikke er så slemt endda, men han bliver jo ved med at ryste hovedet, og hvis han bliver ved på den måde, er jeg sikker på at han forbløder...
Nu har jeg aldrig før badet en hane eller for den sags skyld en høne, men jeg havde forestillet mig at stille min faglige kompatise til rådighed for ham når jeg har fået ham vasket og har fået syn for sagen, men hvordan får jeg ham sluset ud i den kolde virkelighed igen,jeg mener et varmt bad og så skal han tørre, og hvis jeg så sætter ham ud i kulden igen, så dør han vel af hjertestop, så hvad gør jeg?
Hvis jeg lader ham tørre og sætter ham køligt til i morgen kan jeg så satse på at han kan tåle kulden, for hvis han er væk i længere tid, så bliver der ballade med den anden hane som han ellers har det fint med.
Gode råd modtages, jeg vil gerne undgå at sætte øksen i ham.
« Senest Redigeret: 05 Februar , 2008, 14:36 Fra ina.... »
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: hanekamp hjælp
« Svar #1 Dato: 04 Februar , 2008, 16:10 »
Han må ikke sættes tilbage sålænge han er våd, kan du ikke undgå at bade ham? Sårene kan behandles som ved babyer, 8hour creme fra Elisabeth Arden ( det er dyrt, men virker) smør det på hagelapperne, det heler hurtigt. Hvis han er blevet svækket af slagsmålet er der risiko for at de andre haner øjner chanchen for at få ham helt ud af billedet, så det er risikabelt at sætte ham tilbage uden konstant opsyn de første mange timer.

Hanne

  • Gæst
Sv: hanekamp hjælp
« Svar #2 Dato: 04 Februar , 2008, 17:13 »
Ina du kan købe plaster på spray på apoteket. Det vil lukke såret usynligt.

Navnet er Compeed.

Afvask såret med saltvand.

Held og lykke med ham og lad os høre udfaldet! :)

PS:
Plastret skulle også være aldeles effektiv og brugbar på hunde-trædepuder. Efter påføring beskytter det imod vand, snavs og evt. salt, og det slides af. Det kan købes på apoteker og koster ca. 90,- for en flaske til 10 ganges brug.
« Senest Redigeret: 04 Februar , 2008, 17:16 Fra Hanne »

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: hanekamp hjælp
« Svar #3 Dato: 04 Februar , 2008, 18:36 »
Lige en advarsel, jeg har på egen krop prøvet plaster på dåse, det svid af H.....til.
Så jeg ved ikke hvordan din hane vil reagere på det.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Hanne

  • Gæst
Sv: hanekamp hjælp
« Svar #4 Dato: 04 Februar , 2008, 18:41 »
Den vil jo nok ikke sidde stille! :D

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: hanekamp hjælp
« Svar #5 Dato: 04 Februar , 2008, 18:48 »
Du kunne vel tage den anden hane med ind også :-\
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline ina.....

  • Moderator
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: hanekamp hjælp
« Svar #6 Dato: 05 Februar , 2008, 00:18 »
Opdatering:
Se jeg havde jo taget et billede af min stakels hane, men jeg kan ikke få det til at makke ret, så det må man have til gode.
Jeg kan da fortælle at røde Kaj nu har mødt sit endelige, og min sussex har fået vasket nogle af fjerene og er tilset på kindposerne, den ene har fået to lange rifter, der er smurt med 8hour creame som Helen foreslog, for det bør  forefindes i enhver husholdning, og således også i min.
Og jo, han sad helt stille i min køkkenvask mens jeg nussede om ham, ikke at jeg tror han nød det, men opgav ydeligere modstand, da jeg begyndte at vaske og tørre, og på et tidspunkt så han noget stresset ud, men da han blev båret tilbage på pinden sagde han kluklyde, som om han lige ville meddele fruerne at han var tilbage,,, således opmuntret er jeg spændt på at se ham i mogen og håber at han ikke går og svinger for meget med hovedet, for så begynder det at bløde igen.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Jens Juhl

  • Gæst
Sv: hanekamp hjælp
« Svar #7 Dato: 05 Februar , 2008, 08:12 »
Jeg har aldrig prøvet det på høns, men jeg tror det virker, da det virker på andre dyr og på mennesker. Aleksander d. store brugte det til at helbrede soldaternes sår med. Aloe Vera. Tag et blad og brug den creme der er inde i bladet. Læs om det på www.slottet-i-smoermosen.com. Klik på billedet på forsiden.
God bedring til hanen
Jens

Offline Brita

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 50
  • kolde fødder
Sv: hanekamp hjælp
« Svar #8 Dato: 05 Februar , 2008, 08:32 »
Jeg havde et par meget smukke hvide gæs, som var lidt mere aggressive en mine meget sociale og nysgerrige grå. Min lille rævejæger havde bidt en tå af gasen, og jeg kunne se, at det gjorde ondt, for han undgik at træde på den fod og humpede derudad.
Så jeg lavede en spand med godt varmt sæbespånevand, fik fat om gasens hals og vinger og satte mig på en stol i solen med hans fod i sæbevand et kvarters tid for at få renset såret.
Det gik fint. Sålænge jeg havde godt fat om ham, slappede han af, og gæs kan godt lide at have fødderne i vand.
Men du kan selvfølgelig ikke dyppe hanens hoved i sæbevand. Det ville han nok ikke bryde sig om.
Brita

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: hanekamp hjælp
« Svar #9 Dato: 05 Februar , 2008, 08:47 »
Man kunne jo også bruge et af de gamle produkter, man har som universalmiddel i landbruget.
Det hedder Pat-salve (Helosan salve), og jeg er sikker på, at alle har hørt det omtalt, det virker både desinficerende, og sårhelende..
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: hanekamp hjælp
« Svar #10 Dato: 05 Februar , 2008, 08:50 »
Jeg har normalt ikke problemmer med hanekampe, men ingen regler uden undtagelser.

Hvis en hane bliver flænset i hagelapper eller kam bruger jeg kopattesalve, det er desinficerende og lægende.

Offline Ditte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Alt Godt Fra Haven.....
Sv: hanekamp hjælp
« Svar #11 Dato: 05 Februar , 2008, 09:01 »
@Brita,  :D, din afsluttende kommentar er guld!
Norsk Buhund
Katte racerene og racesnavsede
Boergeder
Kaniner
Høns

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: hanekamp hjælp
« Svar #12 Dato: 05 Februar , 2008, 09:38 »
Man kunne jo også bruge et af de gamle produkter, man har som universalmiddel ......

8 hour ER universalmiddel No. 1. Det hjælper mod alle sår og skrammer. Det har en ækel duft, men virker  ;D
Hilsen Susanne

Offline ina.....

  • Moderator
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: hanekamp hjælp
« Svar #13 Dato: 05 Februar , 2008, 10:06 »
8 hour creme
Det virker! her til morgen går min hane omkring og ser tilfreds ud, han træder damerne, og endnu har jeg ikke set ham svinge hagelapperne for vildt, jeg tror han er godt tilfreds med at Røde Kaj er væk.
MHT til universalmidel no.1 så kalder vi den her i huset for stinkecremen, og selv ungerne finder sig i at få den smurt på runkne læber når de skal i seng, for så er der hele kyssemunde næste morgen :D
Det kan varmt anbefales
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

helle skøtt

  • Gæst
Sv: hanekamp hjælp
« Svar #14 Dato: 05 Februar , 2008, 13:31 »
Øj. Sikke en masse gode råd I har. (Synes I virkelig at Eight hour creme lugter så slemt? Og så er det sjovt, at det i nogle cirkler i dk åbenbart har været alment kendt i årtier, at det er et fantastisk middel - jeg har aldrig hørt om det - før jeg købte en sampak i et fly for to måneder siden - jeg ville bare have læbepomaden, som jeg har brugt i årevis..) 
Nå, men: Sidste forår blev min søde, søde hane overfaldet af en opkomling. I dén grad. Kam, lapper og hoved/nakke var ét stort blodigt sår. Det var meget, meget uhyggeligt. Jeg vaskede hovedet i sæbevand og lod ham om resten. Efter en uges tid røg det sidste 'sårpanser' af nakken.
Med dén oplevelse in mente vil jeg mene, at der skal mere end ret meget blod fra kamme og lapper til, for at de kunne finde på at forbløde. Men selvfølgelig - det SER uhyggeligt ud, og man bliver selvsagt nervøs.
Mht. bad er det min erfaring, at høns faktisk godt kan lide at blive føntørret. Husk bare at holde maskinen godt langt fra dem, så de ikke bliver forbrændt. Sørg evt. for hele tiden at have hånden der, hvor man fønner - så kan man selv mærke, om det bliver varmt...
Jeg bader dem i øvrigt i sådan noget mild shampoo til hunde.