Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: er der raceforskel på hanegal?  (Læst 479 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
er der raceforskel på hanegal?
« Dato: 17 Juni , 2012, 18:26 »
Kan man sige, at der findes hønseracer hvor hanerne ikke galer ret meget? Eller er det individuelt fra hane til hane? Og galer dværghaner ligeså højt som store racehaner? Mine rheinlændere galede derudaf.

En venindes datter er ved at blive smittet med hønsefeber - af sin klassekammerat. De går i 3. og han må kun få en hane, hvis den ikke galer hele tiden. Jeg ved at moren har industriplym'er og de har også lidt andre høns, som jeg dog ikke ved hvad er, men de eeeelsker høns. Og den her søde pige, jeg kender, er klar til at campere herhjemme for at lære mere om høns, så når hun spørger, må jeg hellere forsøge at finde svar. 

Jeg gav gerne hendes ven en af mine overskudshaner, men hvis de har industriplym. høner, er der nok ikke den store holdbarhed på en hollandsk dværghane...

Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: er der raceforskel på hanegal?
« Svar #1 Dato: 17 Juni , 2012, 18:37 »
Lige det med hyppigheden er nok mere individuelt end raceafhængigt. Det er i hvert fald vores erfaringer. MEN dværghaners skingre stemme går meget klart igennem et villakvarter en stille sommermorgen. Især om søndagen ;). Jo tungere hane, jo dybere galen - og den høres ikke ret langt. Hvis den skal gå sammen med industri-plymoer, så skal den ikke være for tung (hvis de ellers når at være kønsmodne inden slagtning?) da de i forvejen har tendens til ledproblemer. Så det er lidt et valg mellem pest eller kolera. Man kan dog gøre meget med åbne-lukketider for hønsehuset, lidt lydisolering osv., hvis det er naboerne der skal tages hensyn til.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: er der raceforskel på hanegal?
« Svar #2 Dato: 17 Juni , 2012, 19:05 »
jeg vil sige at dværges galen er mere skingert, men ved nogle knap så højt. Ved de store er der mere bas på, men osse volumen. Men igen er der osse stor forskel på hvor langt et hanegal er, og det har efter min mening rigtig meget og sige om hvor træls det kan blive
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk