Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hane snak..  (Læst 1660 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ditte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Alt Godt Fra Haven.....
Hane snak..
« Dato: 30 Januar , 2008, 22:06 »
Nogen siger slet ingen haner. Nogen siger IHVERTFALD kun en. Og nogen siger at der godt kan gå flere haner sammen hvis de er vokset op sammen.

Jeg siger: Tre virile og to der ikke fatter en brik af hysteriet endnu, ingen af dem har kendt hinanden før de er bleveet kønsmodne, kan sagtens gå sammen!

Fordi der er plads nok og høns nok.

De deler hønsehus og sovepinde.

Hanerne er Hr. Faveroll, en tung herre, der var her som den første, dernæst Don Juan, Lys sussex, damebedårer og fredselskende. Den sidst ankomne er araucaneren. Han er som mænd er mest i et forum hvor de føler sig underlegne: aggresiv og højtråbende. Han startede med at tæske Hr. Faveroll. -Den er god nok. Størrelses forholdet hveps og bjørn og samme reaktion. Skide irriterende lille ting der hopper op og plukker fjer ud af issen. Herren skal bruge tilløb for at komme op i de luftlag. Men så kom Don. Slap lige af, makker, damerne bliver nervøse og nervøse damer vil ikke det sjove.
Så nu sørger Don for at HaneHaleløs holder sig i ro overfor Herren, der tilgengæld ikke tillader Don at nyde damerne imod deres vilje. Sikke en fest!!!

Hvilke hane galer så mest?

Er det svært at gætte?

Hvor tit galer jeres og hvilken race er det?
Norsk Buhund
Katte racerene og racesnavsede
Boergeder
Kaniner
Høns

Hanne

  • Gæst
Sv: Hane snak..
« Svar #1 Dato: 30 Januar , 2008, 23:04 »
Ja her kan jeg jo godt se du ikke skal ha flere haner!! :D

Mine to store drenge har tre høner og deres lille dværgmor, at hygge om og det går da også fint ind til videre.

I dag så jeg en pudsig lille hændelse:

Den tidligere omtalte hane - lillebror - betrådte en af de unge høner. Da storebror Olfert så det, kom han farende, som kun en hane kan komme farende :D.

Hurtigt sprang han op på ryggen af lillebror, som stod på ryggen af hønepigen - og der stod de så i de 20 sekunder sådan noget varer - 3 ovenpå hinanden. Ingen kamp eller hak ;D - jeg morede mig kosteligt!!!

Min Olfert galer 2 gange om morgenen og ikke mere endnu.

Min første orpingtonhane galende hver 45 min fra 6 morgen til 23 aften. Dog kun den første sommer :)

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Hane snak..
« Svar #2 Dato: 30 Januar , 2008, 23:54 »
Alle vores høns går sammen her i vinter i det store hus, besætningen er 4 silkehøner og 1 hane, 2 brahma høner, 2 gul orpington høner, 3 sultan høner og 1 sultan hane.

Det er gået uden problemer selvom jeg nu nok synes hanerne er blevet lidt mere obs på hinanden her de sidste par uger, men sultanerne bliver snart rykket for sig selv til en lille fast overdækket gård med hus. Deres top har ikke så godt at at blive våd har jeg lagt mærke til. Så de får et nyt hjem inden så længe.

Silkehanen galer lige når det bliver lyst, og lige når de bliver lukket ud. Tilgengæld galer Sultanen ikke på den tid, tit når jeg går ude ved dem skal han lige vise sig overfor mig med et par gal. Og ellers når Sultanen galer er det som regel 2-3 gange om dagen...og det pudsige er at han galer 4 gange i træk hver gang.

Så hanegal er der ikke meget af, og det er nok også meget godt med naboer o.s.v. Så kan man selv synes det er nok så hyggeligt  ::)

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Hane snak..
« Svar #3 Dato: 31 Januar , 2008, 06:31 »
Jeg har 1,4 sussex gående sammen med 1,1 silke. Sussexhanen er klart boss og galer om morgenen og enkelte gange i løbet af dagen.

Silkehanen er knap et år og jeg har aldrig hørt ham gale. Han spiller af og til op til store far, men får et puf og så er det overstået.
Men gale gør han ikke.
Hilsen Susanne

kim nielsen

  • Gæst
Sv: Hane snak..
« Svar #4 Dato: 31 Januar , 2008, 14:06 »
Jeg har 3 haner gående sammen, og det er gået godt, end til i går. Lad mig lige indskyde, at det er farmand og 2 sønner fra sidste sommer. Rang ordnen har ellers været på plads fra starten. Far bestemmer, Røde er bare i orden, stille og rolig, og gør hvad far siger. Bandit har fra, day one, været en balade mager, og skulle med mellemrum sættes på plads, og det sørger farmand for. Brøderne har selvfølgelig også været oppe og toppes, men altid kortvarigt og så var der igen ro i lejeren. Igår gik det dog helt amok, og de sloges som gale. Begge er her til morgen begge blodige, fra deres kamme, og temmelige udmattede. Der er igen ro, men de undgår hinanden totalt. Underligt nok gik farmand ikke imellem igår, hvilket han ellers plejer. Nu vil jeg se dem lidt an, og håber de finder ud af det igen, da jeg ikke er meget for at skulle svinge øksen.
Med hensyn til at gale, alle tre blevet udstyret med truthorn, der vil nået, og de bruger dem gladeligt fra lys morgen, til solen går ned, og ind imellem også efter de er blevet lukket ind, i mørke. Den første gange det sket, fløj jeg ud for at tjekke, da jeg troede der var nået galt. Men neee, nej, de var bare ikke i humør til at sove lige nu.

Offline Ditte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Alt Godt Fra Haven.....
Sv: Hane snak..
« Svar #5 Dato: 31 Januar , 2008, 16:12 »
Er der slet ingen der vil gætte?
Danny, du plejer da at have nogen gode bud!
Og hvor er Christian?
Norsk Buhund
Katte racerene og racesnavsede
Boergeder
Kaniner
Høns

Hanne

  • Gæst
Sv: Hane snak..
« Svar #6 Dato: 31 Januar , 2008, 16:43 »
Er der slet ingen der vil gætte?
Danny, du plejer da at have nogen gode bud!
Og hvor er Christian?

Gætter på araucanahanen!!??

kim nielsen

  • Gæst
Sv: Hane snak..
« Svar #7 Dato: 31 Januar , 2008, 18:51 »
Jeg gætter også på araucaneren, da du selv skriver han er højtråbende ;D
Mine tre er blandings haner, og min private teori er, at de generelt er mere larmende end rene race haner.Min tidligere italiener  var meget roligere, og ikke nær så højlydt. Er jeg hel gal på den  :-\?????

Offline Maja Møller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 42
  • Og så en snegl
Sv: Hane snak..
« Svar #8 Dato: 31 Januar , 2008, 18:58 »
Jeg er ikke så kendt ud i galelysten hos de forskellige racer, så jeg tør ikke gætte... ;) Har dog hørt noget om, at hvis man ikke bryder sig om for meget galen, skal man ikke holde dværghaner... :)

Vi har en stor flot New Hampshire hane, som ikke galer voldsomt meget. Vi valgt at få en hane sådan for hyggens skyld, men må indrømme at hyggen er svunder lidt ind. Jeg er ude ved dyrene hver morgen, hvor jeg drysser lækre korn ud i halmen til dem. Hønsene er helt vilde og meget tillidsfulde, og går strak igang med at lede. Hans derimod han skuler, holder øje og følger efter en, og når man så vender ryggen til ham kommer han løbende og vil slås.... >:( Så kan det godt være at han bare er en god klog hane, der passer på sine damer, men så ønsker jeg mig altså en dum hane!!! Jeg bliver så tosset, jeg vil ikke have tæsk når jeg kommer med mad!! Kom til at ramme ham hård med min træsko her den anden dag, og har faktisk ikke fået tæv et par dage nu, men i næste uge har han glemt alt om træskoen og er sikkert klar igen...  >:( ;)  Så det ender nok snart med at jeg kun har damerne tilbage....

Hilsen Maja
Venlig hilsen Maja

2 skønne tvillingepiger 7 år, den skønneste mand, 1 gårdmis, 1 Brahma Hane, 1 Brahma høne, 1 Brahma/Faverolles høne, 5 røde æglæggere.

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Hane snak..
« Svar #9 Dato: 31 Januar , 2008, 19:04 »
Hej Maja,
Det har jeg også prøvet, han havnede også i gryden, var dog så sej, at han blev til kyllingefoder >:( :-\ :(
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline ina.....

  • Moderator
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hane snak..
« Svar #10 Dato: 31 Januar , 2008, 19:09 »
Maja jeg har også haft sådan et galt spetakkel, men ham blev jeg s tosset på af et par gange, at han besluttede at øvert på ranglisten stod jeg og min mand og for ikke at tabe ære, gik han pænt i skoven eller med ryggen til når vi kom, han endte faktisk med at være artig... Det var også en newhampshire... Jeg har tilgengæld haft rigtig mange orpingtonhaner, men aldrig en der ville slås eller løbe efter mine børn.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

kim nielsen

  • Gæst
Sv: Hane snak..
« Svar #11 Dato: 31 Januar , 2008, 19:20 »
Jeg tager også turer med Atilla (farmand) Dog ikke helt så meget mere. Har fundet ud af, at jeg bare skal blive stående helt stille end til han har set mig an, og har forstået at jeg ikke er efter hans koner. Min nabo, som passer min farm, når det er nødvendigt, for til gengæld tæv hver gang hun er inde hos dem. Har tilbudt at putte ham i gryden, men hun siger at han bare har karakter og sådan skal han bare være. Har en fornemmelse af at hun kan lide det. Der lidt SM over hende, og når jeg siger det, sender hun mig bare et skævt smil ;)
Hvor er det dog bare skønt, at det nu er tilladt at højre klikke  :D - det har jeg vel nok savnet.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Hane snak..
« Svar #12 Dato: 31 Januar , 2008, 21:09 »
Er der slet ingen der vil gætte?
Danny, du plejer da at have nogen gode bud!
Og hvor er Christian?

He he... det er svært at gætte. Men mine egne erfaringer siger mig at faverolles ikke galer så ofte men når han/de først går igang så er det sgu også noget af et tågehorn. Og det vare længere end de andres gal.
Mine araucan'ere er også nogen aktive bæster og uden tvivl de mest virile haner jeg nogensinde har haft. For at sige det pænt så parrede de, de ældre høner så ofte at hønerne til sidst ikke turde at gå ud af huset. Dertil skal det lige siges at der var over 15 høner i forskellige racer og forskellig alder. Så det var altså ikke fordi at der kun var et par enkelte høner til de 2 haner.
Nå, men tilbage til emnet. Jeg tror også at araucaneren galer mest (men ikke højest).

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Ditte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Alt Godt Fra Haven.....
Sv: Hane snak..
« Svar #13 Dato: 01 Februar , 2008, 09:06 »
Så var det jo ikke svært!
Den tungeste, Herren selv galer når det bliver lyst, inde i hønsehuset, og så hører vi ikke mere til ham.
Don Juan venter pænt til han er kommet ud, så galer han tre -fem gange i løbet af dagen.
Og så er der *suk* den lille djævel..... Når han ikke lige galer er det for at lokke damer til med løfter om lækkerbidder...

Her på stedet gælder altså: Jo tungere jo mindre gal!
Norsk Buhund
Katte racerene og racesnavsede
Boergeder
Kaniner
Høns

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Hane snak..
« Svar #14 Dato: 01 Februar , 2008, 10:38 »
@Ditte: det glæder mig, at araucaneren er faldet godt til! Måske ligger det til racen at være højtråbende, for at kompensere for størrelsen, sammenlignet med faverollen. Jeg har p.t. 5 araucanerhaner, fordelt på 2 gårde, og 4 silkehaner i de 2 andre gårde, men jeg tror egentlig, silkerne har taget handsken (eller megafonen) op og forsøger at leve op til araucanerne. Larmen synes lige stor hvert sted. Men når foråret nærmer sig, indskrænker jeg til een hane pr. gård, den mindst kønne er aldrig for grim i en tarteletskal..
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)