Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Øv, den møgræv.  (Læst 498 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dyrkær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Øv, den møgræv.
« Dato: 15 Februar , 2012, 14:48 »
Hej hønsefolk.

Vi var i Tyskland i går, og det tog længere tid end beregnet, så vi var først hjemme kl 18.03. Lige efter vi havde tændt udendørslyset, kom hanen og larmede op. Åh nej, det tyder ikke godt, så jeg tog ham op, og bar ham ind i hønsehuset. Jeg kunne se der lå noget lige udenfor, og skyndte mig at hente min mand og en lygte, og selvfølgelig var det en død høne, og der var ingen høns i hønsehuset, kun en masse fjer. Vi ledte overalt, men der var ingen høns at finde.
Vi har bygget et legehus om til høns, og har isoleret det, så det var bare rigtig godt, og hønsene gik frit rundt i haven, rigtig hyggeligt. Det var 3 store søde, og flotte sort guld båndet brahmahøns. Nu ved vi ikke hvad vi skal gøre, for vi kan ikke finde nogle nye til salg, men hanen skal vel hurtigst mulig have nye koner? Vil det ikke være synd, at han skal vente på, at vi lige finder den bestemte race?
Og så skal vi godt nok igang med, at prøve at rævesikre haven. Og ringe til naboen, næste gang vi kommer sent hjem, og få dem til at lukke for hønsene. 
Med sørgelig hilsen
Dyrkær.   

Offline Dorte K

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 739
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
Sv: Øv, den møgræv.
« Svar #1 Dato: 15 Februar , 2012, 14:56 »
Øv for pokker, det var synd! Prøv at lav en annonce under efterlyses. 
*t *t
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk
_________________________________

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Øv, den møgræv.
« Svar #2 Dato: 15 Februar , 2012, 14:56 »
At rævesikre en hel have er noget af et projekt! Du skal grave hegn ned i en vis dybde hele vejen rundt, og hegnet skal være mindst 2 meter højt, og der skal gerne sættes elhegn rundt omkring. Hvorfor ikke lave en mindre hønsegård omkring hønsehuset og så overdække den. Det kræver stadig noget nedgravning, meeen det er trods alt lettere. ;)
Det kan være svært at finde voksne høner på denne årstid, da de fleste kun har beholdt dem de selv skal bruge vinteren over, så overvej at bestille æg/kyllinger af den race i gerne vil have og se om I kan anskaffe nogle høner af hvilken som helst stor (ret stor, da det er en brahma-hane i har) race til midlertidige koner for hanen.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Øv, den møgræv.
« Svar #3 Dato: 15 Februar , 2012, 15:00 »
Det er så trist når det sker, men der er vist ikke mange af os på forum, der ikke har prøvet at miste dyr til den snu ræv :-[

Jeg kan varmt anbefale en automatisk åbne/lukke-lem som kan lukke for jer, når I ikke er hjemme, for naboer er også glemsomme og kan komme senere hjem end beregnet. Jeg har hele 3 stk. åbne/lukke anordninger og det er de bedste investeringer jeg har gjort i mit hønseri /o

Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Dyrkær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: Øv, den møgræv.
« Svar #4 Dato: 15 Februar , 2012, 15:21 »
Mange tak for svar.

Ja det er rigtig træls, og sikke en oplevelse for dem.
Ja, jeg læste godt herinde, hvor omstændigt det var at sikre haven, det er bare så hyggeligt, at have dem rendende i hælene når man går i haven.
Ja, vi må hellere købe sådan en, så vi er sikre på der lukket inden der bliver mørkt.
Og så skal han have nye koner.

MVH Dyrkær   

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Øv, den møgræv.
« Svar #5 Dato: 15 Februar , 2012, 15:31 »
Mine høns går også ofte i haven, men de bliver ikke lukket ud uden rævesikring i maj og juni, for der er rævehvalpene for sultne og modige >:( Vi har mistet for mange dyr på den konto :'(
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Øv, den møgræv.
« Svar #6 Dato: 15 Februar , 2012, 15:32 »
Håber I snart finder nogle nye koner til den ensomme hane /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Øv, den møgræv.
« Svar #7 Dato: 15 Februar , 2012, 15:55 »
Vi har også hønsene gående frit i hele haven når vi er hjemme, men de dage hvor ingen af os er hjemme hele dagen, da må hønsene altså nøjes med hønsegårdene. Du skal nok regne med at ræven kigger forbi igen, nu den har fundet ud af at du holder åbent spisekammer, så sikring før høns!
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Susanne

  • Gæst
Sv: Øv, den møgræv.
« Svar #8 Dato: 15 Februar , 2012, 16:02 »
Øv for en pokkers historie!

Jo, hanen er nok ligeglad med hvilken race, hans koner har. Bare de passer nogenlunde i størrelsen. Og man kan jo supplere med brahmahøner efterhånden som man kan få fat i dem.

Det største problem er nok - som Henriette skriver - at ræven har fundet jer.

Der er stor risiko for hønsenes liv, når man ingen hønsegård har. Men en asutomatisk hønselsm - som foreslået - kan løse problemet med at "få lukket for hønsene" når I ikke er hjemme.

De er ikke helt billige, men flere (også jeg) har købt til en lavere pris hos AXT-electronic.de   (Tyskland) 

Offline Silver

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 551
Sv: Øv, den møgræv.
« Svar #9 Dato: 15 Februar , 2012, 16:49 »
Øv hvor trist   /d

Hjemme hos os tager vi heller ingen chancer. Hønsene er ude i hele haven men kun når vi er hjemme! Når vi er på arbejde er de i hønsegården, som selvfølgelig er Fort Knox  /o
Vi har 7 høns - og de har rigeligt plads, men de elsker selvfølgelig at komme ud. Også selvom det bare er et par timer om dagen på denne årstid!

Hilsen Malene
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 hvid/blå columbia Brahma
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Øv, den møgræv.
« Svar #10 Dato: 15 Februar , 2012, 16:58 »
Hos os hjælper det desværre ikke at være hjemme i maj og juni.
Det hjælper heller ikke at have en jagthund, der hader ræve, for hun kan ikke holde styr på hele haven (som er stor). 

Derfor er der SLET ingen udgang i maj og juni. Til gengæld har de en god stor hønsegård :)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline ina.....

  • Moderator
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Øv, den møgræv.
« Svar #11 Dato: 15 Februar , 2012, 17:02 »
Ræven har jo desværre også fundet os, men jeg har sendt manden sønnen og Hubert Hønsehund op og tisse på stedet hvor ræven går ind, og det har åbenbart virket, for der er ikke forsvundet flere siden, og det selvom det har været meget koldt, eller også har jægerne taget den ud af spillet.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Øv, den møgræv.
« Svar #12 Dato: 15 Februar , 2012, 17:14 »
Øv da osse, Tina *t
Jeg vil foreslå en hønsegård, som de kan være i de dage, I ved, I kommer sent hjem, mine går også i haven, men hvis jeg ved vi kommer sent hjem er der kun udgang til hønsegårdene. Og så er Susannes forslag om nogle "midlertidige" høner en rigtig god idé.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Dyrkær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: Øv, den møgræv.
« Svar #13 Dato: 15 Februar , 2012, 17:22 »
Jeg takker igen.

Nu laver vi i første omgang en total sikker hønsegård, og så bliver de kun lukket ud i haven når vi er hjemme.
Jeg var så naiv at tro, at ræven ikke kom, når vi har en stor hund.
Og hønsehuset ligger ret tæt på huset, og jeg kan forestille mig, at hønsene har lavet en masse larm da ræven var der, og at hunden har gøet helt vildt, men det var åbenbart ikke nok til at skræmme ræven væk, men som i siger- det var jo et åbent spisekammer.
Men til foråret bliver resten af haven sikret, så vi ikke også behøver at være bange når vi er hjemme.
Det var i forvejen meningen, at vi skulle have gravet plader ned, og så skulle de være et godt stykke over jorden, rundt om hele haven, for at holde muldvarper ude, de har nemlig også fundet vej til vores have.
Rundt om det meste af haven har vi en hæk der er over 2 meter høj, og et hegn inde i hækken, og vi har faktisk tråd med strøm i på den anden side af hækken, pga vi har heste, så der kommer da bare noget mere tråd på. Men det er da godt nok vildt, at vi ligefrem skal have låger der er 2 meter høje.

MVH Dyrkær.    

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Øv, den møgræv.
« Svar #14 Dato: 15 Februar , 2012, 17:35 »
Ræve er formidable til at springe og klatre, så ja, der skal bygges i højden.  ;) I min barndom så jeg ræven forcere et 1,75 m raftehegn med en orpingtonhøne i kæften, så de er altså ret stærke selvom de ikke er så store.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)