Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad skal racehøns koste? Må gerne slettes....  (Læst 3968 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sydsjælland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 159
    • http://www.stutteriedelweiss.dk/
Sv: Hvad skal racehøns koste?
« Svar #30 Dato: 03 Februar , 2012, 17:47 »
Tror bare vi skal se bort fra Jan´s indlæg :), og så holde en pæn tone herinde /o

Store silkehøns i sorte, perlegrå og dalmatiner alle med skæg.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad skal racehøns koste?
« Svar #31 Dato: 03 Februar , 2012, 17:50 »
Jan, du skulle tage en tur til Hannoverudstillingen og se hvad fjerkræ koster i Tyskland (vores priser, bare med et € bagefter), nå nej så ville du bare få et hjertestop og det går trods alt ikke. ;) ;D
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Hvad skal racehøns koste?
« Svar #32 Dato: 03 Februar , 2012, 17:53 »
et eller andet sted må udbud og efterspørgsel vel osse komme i betragtning her. Pris er jo en mærkelig størrelse da det der lyder dyrt for en person er ekstremt billigt for en anden. Gode racetypiske dyr uden fejl kunne i min verden sagtens koste 175kr eller mere, hvis det lige netop var det dyr jeg ville ha. Omvendt så falder prisen som oftest osse når der er rigtig mange dyr og vælge imellem(det ser vi jo med haner af alle racer). Jeg syns det må være op til avlerne og prissætte deres dyr, og op til vi andre og betale eller finde noget andet. Så længe avlerne sælger deres dyr billigt kommer de aldrig op i pris uanset hvor meget det diskuteres.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvad skal racehøns koste?
« Svar #33 Dato: 03 Februar , 2012, 17:54 »
Så holde en pæn tone herinde /o
Ja, det skal vi netop!

Det er fint at diskutere, men det skal være i en ordentlig tone, uden at genere eller nedgøre nogen

Finn/admin
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: Hvad skal racehøns koste?
« Svar #34 Dato: 03 Februar , 2012, 18:15 »
et eller andet sted må udbud og efterspørgsel vel osse komme i betragtning her. Pris er jo en mærkelig størrelse da det der lyder dyrt for en person er ekstremt billigt for en anden. Gode racetypiske dyr uden fejl kunne i min verden sagtens koste 175kr eller mere, hvis det lige netop var det dyr jeg ville ha. Omvendt så falder prisen som oftest osse når der er rigtig mange dyr og vælge imellem(det ser vi jo med haner af alle racer). Jeg syns det må være op til avlerne og prissætte deres dyr, og op til vi andre og betale eller finde noget andet. Så længe avlerne sælger deres dyr billigt kommer de aldrig op i pris uanset hvor meget det diskuteres.
God måde at sige det på.  /o
Jeg synes også det er helt i orden med et par hundrede for pæne dyr der kan bruges videre i avlen og der vil altid være "overskud"  (som Engell skriver) som man måske kan få billigere. Dvs at der er noget for enhver uanset hvad det er man har interesse i inden for "høns" 
Hvis en skruer priserne for højt op regulerer det jo sig selv ved at den person ikke sælger noget.  /o
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hvad skal racehøns koste?
« Svar #35 Dato: 03 Februar , 2012, 18:20 »
Jeg synes høns i DK er meget billige. Når man kigger i den blå avis og ser hvad et gadekryds af en hund fx koster, harmer det mig meget at mange forventer at en høne ikke skal koste mere end 30 kr.

På Fuglebjergudstillingen 2011 stod der en mand ved et af haneburene, hvor der hang et til salg skilt (dansk landhane, 92 point). Han spurgte mig: Hvad koster den... 100 kr. sagde jeg. "Det er sgu 90 kr. for meget" sagde han tørt og gik videre ::).

Undulater koster forøvrigt ca. 175 kr. hos en privat opdrætter og 300 kr. hos en dyrehandler.

Jeg har ikke udstillingseksemplarer, men jeg er ligeglad om folk siger nej tak fordi prisen er for høj for de få dyr jeg sælger. Så må de finde et andet sted.

Jeg vil gerne give 200 kr. for en høne, og mener at prisen bør ligge i det leje som minimum.

Og så til sidst: Ja tak til den gode tone. Det er fint at man har sine egne meninger om priserne, men man behøver ikke nedgøre andres meninger med grimme kommentarer. Lad os få en sober og saglig debat om priserne :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad skal racehøns koste?
« Svar #36 Dato: 03 Februar , 2012, 18:21 »
Kigger man i de gamle fjerkræ blade fra 50érne og 60érne så kostede gode racehøns mere dengang, hvis man omregner om til kronens værdi i vore dage end de gør i dag.

Racefjerkræ har desværre ikke fulgt den samme prisudvikling, som f.eks racehunde-og katte har.

Desuden er fjerkræ for mange et andenrangsdyr uden værdi. Og som ikke må koste noget hverken i indkøb eller fodring.

Bare se på fjerkræets status i industrien, hvor det nok er den dyreart som behandles dårligst.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad skal racehøns koste?
« Svar #37 Dato: 03 Februar , 2012, 18:25 »
Og høns er ellers praktiske dyr, som giver både æg og kød på bordet, det er mere end hvad undulater gør.  :D ;D

Og der er også mere mad på en Jersey hane på 5 kg. til 200 kr. end på en Chi Hua Hua på 1½ kg. til 12.000 kr.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

kyllingesalg

  • Gæst
Sv: Hvad skal racehøns koste?
« Svar #38 Dato: 03 Februar , 2012, 18:27 »
Du må ikke omtale mandens undulater. Så bliver dit indlæg bare slettet.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad skal racehøns koste?
« Svar #39 Dato: 03 Februar , 2012, 18:30 »
Det var nu undulater generelt.
« Senest Redigeret: 03 Februar , 2012, 18:32 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hvad skal racehøns koste?
« Svar #40 Dato: 03 Februar , 2012, 18:33 »
Apropos unge mennesker og økonomi: Min kollegas dreng på 15 år tjener ca. 1200 kr. om måneden som opfylder i et supermarked efter skole. I onsdags, da hans februarløn var til rådighed, fløj han direkte ind på Fisketorvet og købte en mærkevaresweater til 700 kr. Sidste måned var det et par bukser til 800 kr. Mon ikke der skulle være råd til en god stamme racehøns hvis det skulle være? ;) :D

P.S. Mine undulater har kostet hhv. "gratis" (i bytte for skvalderkål og æblegrene), 175 kr. hos en privat opdrætter for en unge og 100 kr. for en "brugt" 3 år gammel undulat i den blå avis ;D.
« Senest Redigeret: 03 Februar , 2012, 18:40 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Hvad skal racehøns koste?
« Svar #41 Dato: 03 Februar , 2012, 19:03 »
TROLL


En troll er et fænomen, der huserer på internettets forskellige debatfora, særligt på nyhedsgrupperne (også benævnt USENET), hvor vedkommende skriver indlæg egnet til at provokere folk og fremkalde en hidsig diskussion. En troll mener ikke nødvendigvis, hvad han skriver; hans primære formål med sine indlæg er ikke at argumentere for en påstand, men at få folk til at hidse sig op og "bide på krogen".

Det er fra denne praksis, og ikke ved sammenligning med mytologiens trolde, at dette fænomen oprindeligt fik sit navn. Konkret henviser det til det engelske verbum "to troll" (dansk: trolling), der er en fiskemetode, hvor man slæber en krog med påsat madding gennem vandet og venter på, at noget skal bide på; i lystfiskerjargon taler man på dansk om "at dørge". Parallellen til de mere kendte trolde var oplagt, og i dag trækker forestillingerne om trolls i udbredt grad på mytologiens trolde - således ser man ofte, at folk, der svarer på en trolls indlæg, bliver bedt om ikke at "fodre trollen".

En troll anvender som regel en række forskellige metoder til at narre folk. Én metode er at fremsætte en stribe meget skarpt formulerede afvisninger af det fælles værdigrundlag, der findes i en nyhedsgruppe, eksempelvis ved at afvise guders eksistens i en diskussionsgruppe om religiøse spørgsmål. En anden arbejdsmetode er at krydsposte et indlæg til flere grupper, således at svar fra én gruppe kan ses i begge grupper. Her vil en troll så vælge to grupper, hvor deltagerne har meninger og debatformer, der adskiller sig meget fra hinanden, for eksempel en selvhjælpsgruppe for alkoholikere og en gruppe for ølbryggere. Her kan en troll typisk nøjes med et enkelt indlæg, der udfordrer deltagerne i den ene gruppe, hvorefter diskussionen ofte vil udvikle sig eksplosivt.




Andet kan jeg ikke se dette skulle gøre godt for


Offline Jytte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 144
Sv: Hvad skal racehøns koste?
« Svar #42 Dato: 03 Februar , 2012, 19:03 »
Man må betale hvad det koster, hvad enten det er hunde/katte/undulater eller høns, vil man have kvalitet så koster det, det koster at opdrætte de gode dyr.
Hvis man laver racerene hunde, så har jeg engang lavet en hovedopgave om hvor mange hvalpe er  der skulle til, der blev solgt til "prisen", bare for at det ikke er en stor underskuds "forretning".
Der skal 5 hvalpe til!!!!
Hvor mange høns/kyllinger der skal til for at det ikke er en underskuds forretning, det har jeg ingen anelse om, jeg lave ikke race avl endnu ;)
Men har da en stamme Hollandsk Toppede, som jeg godt kunne finde på at udstille og avle seriøst på, når jeg ved noget mere om det ::)
Ved kun om hunde avl.

Og vi skal tale/skrive ordentligt til hinanden /o
Blandet landhandel, dog med Hollandsk toppede, stor race som ren avl.
1.1 riesenschnauzer
1.0 Tålmodig ikke hønse mand

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Hvad skal racehøns koste?
« Svar #43 Dato: 03 Februar , 2012, 19:23 »
jeg syns det er svært og sætte en pris på hvad det burde koste ??? Det afhænger jo helt af hvad man synes om de enkelte racer, hvor let det er og skaffe, kvaliteten og ikke mindst populariteten. Jeg personligt kunne aldrig drømme om og gi 1ookr for en silkehøne. Racen tiltaler mig ikke overhovedet, men jeg kunne måske godt fristes til og gi 250 eller mere for gode new hampshire eller RIR. Men sådan er vi jo så forskellige. Heldigvis ;)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad skal racehøns koste?
« Svar #44 Dato: 03 Februar , 2012, 19:30 »
Selvom Silkehøns f.eks ikke tiltaler en, så kan man da synes/værdsætte at en god Silkehane/høne også skal koste penge. ;)

Endvidere så køber man vel heller ikke noget man ikke synes om, bare fordi det er billigt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub