Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vi er mange på Forum  (Læst 3388 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Vi er mange på Forum
« Svar #30 Dato: 02 Januar , 2012, 14:57 »
Det er jo lige det.

Man kan avle en race bedre og typefast og man kan avle en race helt derud, hvor den bliver atypisk. Det sidste er helt sikkert det nemmeste.

Men så er det vel ikke avl mere, men mere formering.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Vi er mange på Forum
« Svar #31 Dato: 02 Januar , 2012, 15:20 »
og husk fodderet til dyerne koster det samme, så alle dyr der ikk egner sig til avl i gryden med dem eller nyd dem og derres æg

Offline Peter Chr. Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 462
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Sv: Vi er mange på Forum
« Svar #32 Dato: 02 Januar , 2012, 15:32 »
Jeg ved ikke om jeg vil udstille endnu. Men jeg mener dog ikke at prisen har noget med den sag at gøre. Prisen bør sættes udfra hvad sælge mener den bør koste da han/hun kender udgifter osv. Og ja har man et rigtigt flot eksemplar som har rigtig gode gener. Ja så mener jeg godt at prisen kan være høj. I race hunde er rigtig gode eksemplarer noget dyrere end knap så gode eksemplarer. Men stadig er prisen forbundet med udgiften.
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline Ege

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 248
Sv: Vi er mange på Forum
« Svar #33 Dato: 02 Januar , 2012, 16:01 »
Jeg har sat stor pris på at kunne finde dette forum trods jeg kun holder havehøns (mangler hane pgra vi bor midt i byen ) vores høns er bevidst købt til haven, trods fler af dem har fået 1 præmie og ejeren vidste det.
Jeg sætter STOR pris på at der er avler, som satser tid og stort arbejde på avl og farve typer
Hvilket gør at os "Havehyggehønseholder" kan savle over nye farver eller fine racer og få en lille bid af de fine fjerkær ,ellers skulle vi alle bare have blandingshøns
Jeg har udstillet med hunde og kender det store arbejde (dog ikke avl)
Så stor rekspekt til begge partner og husk at alt vel blir sagt/skrevet i en go mening..........håber jeg  da vi skal/kan lærer af hinanden
Jeg lærer MEGET her  og takker jer
Godt nytår
dværg Orpington.   div farver,  Mookee duer, Hvide koikarper, 1 Dværg Scnauzher   og 1.0 ægtefælle 0.0 børn

Offline Allan Jørgensen

  • Bruger
  • Indlæg: 350
Sv: Vi er mange på Forum
« Svar #34 Dato: 02 Januar , 2012, 17:06 »
Jeg giver dig helt ret Lene jeg synes måske bare at det skulle regnes ud på en anden måde.
For reelt koster det ikke mere at opdrætte en race ren end en hybrid. Jeg regner selvfølgelig med at man giver det rigtige foder.
Der hvor det bliver dyrere må jo være i forbindelse med udstilling og remedier til opdræt.
Og så mener jeg at mange der sælger racerent fjerkræ sælger af det der er frasorteret med små fejl og det er selvfølgelig også i orden, men bør ikke koste det samme som en høne/hane der har fået høje point.
Jeg synes at i der sælger de fine racerene fugle skulle sætte prisen efter det i mener at det skal koste og så må det være op til os andre om vi vil betale eller ej.
Jeg ville ikke have noget imod at give mange penge for en fugl hvis det var lige den jeg manglede.
Bare lige mine tanker.

Godt Nytår.
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Vi er mange på Forum
« Svar #35 Dato: 02 Januar , 2012, 18:00 »
Nu er en hybrid ikke det største dyr, så sammenlignet med en race på samme størrelse, så koster den det samme i opfodring og udrugning.

Hybriden vil man ikke sætte ring på eller vaccinere og der har ikke været nogen høje omkostninge af anskaffelse af forældre dyrene. Hybrider er nu heller ikke beregnet til at avle videre med, da afkommene mister krydsningsfrodigheden (heterosis), når de bliver krydset.  
Endvidere skal man heller ikke sætte sig i nogen standard, eller bruge tid i nogen klubber.

Så jo, derfor må en hybrid være billigere end en raceren.
« Senest Redigeret: 02 Januar , 2012, 18:39 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Susanne

  • Gæst
Sv: Vi er mange på Forum
« Svar #36 Dato: 02 Januar , 2012, 18:29 »
Jeg synes, dette er en spændende og relevant diskussion  /o.

Nu handler det lige om pris/værdi/omkostning, men også spørgsmålet fra det første indlæg, om man bevidst skal sælge dyr med fejl og mangler - også selvom man tydeligt gør opmærksom på det - eller om man skal slagte dem.

Jeg har selv været i tvivl flere gange. I 2011 har jeg solgt en del frasorterede silkehøns medbitakker,  tå-fejl og små-fejl, som helt sikkert ikke kunne bruges til udstilling eller videreavl.

Jeg har tydeligt gjort opmærksom på fejlene og skrevet, at de ville være velegnede som have-hygge-høns.

Jeg kan alligevel godt se ideen i at lade være. Man spreder jo fejl-dyr, som man risikerer bliver vidersolgt og alligevel brugt i avl af en 3. eller 4. køber. Som sælger efterkommere derfra ind i den målrettede avl igen og "forstyrrer" den.

Jeg ved overhovedet ikke om det bare er en tænkt problematik eller om den er reel. 

Og hvor skal havehønsene så komme fra? Antallet, der bliver udbudt ville jo blive kraftig reduceret, hvis alle fejl-dyr blev slagtet.

En lidt svær problemstilling, synes jeg  ???


Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Vi er mange på Forum
« Svar #37 Dato: 02 Januar , 2012, 18:42 »
jo men en kylling er jo et sted renracet selv om den er med fejl, os i 3 generation, fejlne bliver jo bare størrere ???
Men den er vel stadigvæk renracet, selv om den har fejl? En hane med kamfejl krydset med en god høne, kan da snildt give en fejlfri kylling.

Jeg er en af dem der ikke kasserer høns pga. af fejl. De har lige så meget ret til livet i min hønsegård, som alle andre. Prisen er desuden den samme hos mig hvad enten det er gadekryds eller renracede dyr; det er fordi at de alle har fået lige meget foder, lige meget omsorg, og at alle i mine øjne har ret til et godt liv uanset "adel".

Jeg mødte en avler af racehøns på LU i Herning. Han havde konstant 200 dyr og avlede kun videre på de bedste af de bedste, for at få den bedste høne og den bedste hane avlet frem. Han drømte om at se det perfekte eksemplar af hans race, og så dem for sig om aftenen inden han skulle sove. Så vidt kommer jeg nok aldrig. Jeg tænker ofte på mine høns om natten, når jeg vågner og ikke kan sove, men det er med tankerne; Flyver taget af hønsehuset i stormen i nat? Kommer ræven forbi når jeg lukker dem ud i morgen? Bliver de mon kørt ned ude på vejen når der kommer gæster til lejrskolen næsten weekend?

Blot lidt tanker herfra :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Hiltunen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 370
  • Øksemorder
Sv: Vi er mange på Forum
« Svar #38 Dato: 02 Januar , 2012, 20:53 »
hvad så hvis man nu får kyllinger fra "havehøns"o g vil sælge fordi man ikk kan nænde at slagte, hvad kalder man dem så i annoncen, sikkert den race hvor moderdyrerne er kaseret til avl. måska med bemærkning om småfejl. så tror den nye køber at man køber en racehøne bare uden papirer , osv.
det er problemet
Det er jo op til folks egen samvittighed, og kan godt se problemet hvis nogen vil sælge sådanne viderer, men så er det jo godt at der er klubber som købere kan henvende sig til og der få de rigtige dyr.
Svindel og humbuk vil der jo desvære altid være inden for alt
Men min mening er nu ikke at avle skævbenede gadekryds for at sælge dem. Meningen er at prøve lidt forskellige racer for at se hvad der passer til os, og har de lyst til at ruge, ja så får mine unger lært lidt om livets gang og der bliver lidt til fryseren.
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Vi er mange på Forum
« Svar #39 Dato: 02 Januar , 2012, 21:11 »
Inden for en race findes der jo ikke udelukkende topdyr. Der er gode og mindre gode dyr og der er decideret dårlige dyr. Jeg synes det er fint hvis de mindre gode dyr kan gøre nytte som havehøns - eller evt. til nogen, som ikke har noget imod at starte et avlsprojekt med dyr, som måske ikke er HELT gode nok til den der har lavet dem (men ellers nogenlunde ok). Men selvfølgelig kan jeg godt se, at indenfor racer, hvor der kun findes få dyr, er det ærgerligt, hvis nogen 'er ligeglad' med kvaliteten, for derved kan racen hurtigt forringes over en kam.

Som Lene vil jeg sige, at det koster at lave racehøns, hvis man går lidt til den. Foruden vaccination og ringe, er der udgifter til kontingenter, et større 'spild' af dyr, stort foderforbrug, faciliteter, udgifter til strøm (rugemaskiner og varmelamper, lys om vinteren), kørsel til udstillinger, klubarrangementer m.v. Det er klart det er en hobby, men jeg synes alligevel det er rart når man kan sælge overskydende dyr, som så kan give et tilskud til dem der gider gøre en indsats for at holde racerne i god form. 
Mvh Marianne

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Vi er mange på Forum
« Svar #40 Dato: 02 Januar , 2012, 21:32 »
Citér
Som Lene vil jeg sige, at det koster at lave racehøns, hvis man går lidt til den. Foruden vaccination og ringe, er der udgifter til kontingenter, et større 'spild' af dyr, stort foderforbrug, faciliteter, udgifter til strøm (rugemaskiner og varmelamper, lys om vinteren), kørsel til udstillinger, klubarrangementer m.v. Det er klart det er en hobby, men jeg synes alligevel det er rart når man kan sælge overskydende dyr, som så kan give et tilskud til dem der gider gøre en indsats for at holde racerne i god form. 

Helt rigtigt, og mit tidligere indlæg, var heller ikke et angreb på nogen her fra forum, for de fleste her ved hvad tingene koster, det er mere de henvendelser man få fra DBA, eller nogen der lige har fundet ens nr. jeg mener når jeg har sat en annonce på den DBA, med en pris, så er det sgu den pris jeg skal ha'.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Vi er mange på Forum
« Svar #41 Dato: 02 Januar , 2012, 22:30 »
Helt rigtigt, og mit tidligere indlæg, var heller ikke et angreb på nogen her fra forum, for de fleste her ved hvad tingene koster, det er mere de henvendelser man få fra DBA, eller nogen der lige har fundet ens nr. jeg mener når jeg har sat en annonce på den DBA, med en pris, så er det sgu den pris jeg skal ha'.

 /o Nemlig!
Mvh Marianne

Offline Lonekh

  • Bruger
  • Indlæg: 113
Sv: Vi er mange på Forum
« Svar #42 Dato: 03 Januar , 2012, 18:38 »
Jeg er en af dem med havehøns, jeg har godt nok mange af dem, men alligevel. Jeg kunne ikke drømme om at udstille, det interessere mig simpelthen ikke og jeg kende derfor ikke hvilke krav de skal leve op til, men jeg har ind imellem godt kunne føle mig lidt støt af tonen herinde. Jeg har også prøvet at blive afvist af Lene, heldigvis var der andre der gerne ville sælge til mig. Jeg spørger altid til prisen, da vi ikke vader i penge, men hvis jeg ville have en top udstillingshøne ville jeg selvfølgelig gerne betale det ekstra. Men eftersom jeg har købt mine høns som daggamle eller som æg, aner jeg jo ikke om jeg kommer til at slagte en stjerne eller sælge en med fejl, generelt synes folk at mine høns er flotte, men hvad de kigger efter ved jeg jo ikke. Jeg nyder at gå og kigge på mine flotte sussex og Brahmaer, men om jeg avler på noget skidt, det aner jeg jo ikke. Min eneste sikring er, at jeg har købt dem hos en anerkendt avler.
Det med prisen er for mig dobbelt, jeg ved godt at mine hjemme avlede sussexer koster en mindre formue at avle, men jeg ville ikke selv gå ud og betale 200 for en slagte kylling, Hvad de måske burde koste, også bliver det svært selv at forlange det, selv om de absolut er det værd.
Mvh Lone
1,2,25 Brahma
0,2 blandingshøns
0,3,2 skotsk højlandskvæg
1.0. tysk langhåret hønsehund
1,0 tysk ruhåret hønsehund
1,0 kat
1 lækker mand

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Vi er mange på Forum
« Svar #43 Dato: 03 Januar , 2012, 19:41 »
Ja, desværre er jeg så ond, så jeg bliver nødt til at afvise folk, hvis jeg ikke har noget at sælge af...... jeg beklager derfor meget til alle jer som føler jer uretfærdigt behandlet og afvist. ???
« Senest Redigeret: 03 Januar , 2012, 19:44 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline michael m

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 231
Sv: Vi er mange på Forum
« Svar #44 Dato: 03 Januar , 2012, 20:23 »
Jeg er en af dem med havehøns, jeg har godt nok mange af dem, men alligevel. Jeg kunne ikke drømme om at udstille, det interessere mig simpelthen ikke og jeg kende derfor ikke hvilke krav de skal leve op til, men jeg har ind imellem godt kunne føle mig lidt støt af tonen herinde. Jeg har også prøvet at blive afvist af Lene, heldigvis var der andre der gerne ville sælge til mig. Jeg spørger altid til prisen, da vi ikke vader i penge, men hvis jeg ville have en top udstillingshøne ville jeg selvfølgelig gerne betale det ekstra. Men eftersom jeg har købt mine høns som daggamle eller som æg, aner jeg jo ikke om jeg kommer til at slagte en stjerne eller sælge en med fejl, generelt synes folk at mine høns er flotte, men hvad de kigger efter ved jeg jo ikke. Jeg nyder at gå og kigge på mine flotte sussex og Brahmaer, men om jeg avler på noget skidt, det aner jeg jo ikke. Min eneste sikring er, at jeg har købt dem hos en anerkendt avler.
Det med prisen er for mig dobbelt, jeg ved godt at mine hjemme avlede sussexer koster en mindre formue at avle, men jeg ville ikke selv gå ud og betale 200 for en slagte kylling, Hvad de måske burde koste, også bliver det svært selv at forlange det, selv om de absolut er det værd.
det med hvad en slagtekylling skal koste har vel lidt og gøre med hvad den vejer har det ikke?har også et lille spørgsmål forstår ikke et rugeæg koster 10 12 kr for vis naboen kom over til mig spurgte om han måtte købe en bakke øg med 15 stk i ville jeg da aldrig forlange 150 kr er det mig der er gal på den eller hvad