Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vi er mange på Forum  (Læst 3390 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Vi er mange på Forum
« Svar #105 Dato: 14 Januar , 2012, 12:19 »
@ lis

Fordi du blev frosset ud af en avler, så er det jo ikke generelt at alle avlere er sådan og at man behøver at melde sig ud DFfR og give dem det overordnede ansvar. ???

Der er mange facetter af alt og mange sider af samme sag. Der er brådne kar alle steder, de kan desværre ikke undgås.

Jeg har også mødt gamle sure mænd, men jeg har mødt ENDNU flere glade, flinke og hjælpsomme mænd og for den sags skyld også damer.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Vi er mange på Forum
« Svar #106 Dato: 14 Januar , 2012, 12:33 »
Jeg tror, man kan finde både uslinger og engle, indenfor avl af alle dyr. Man må vel bare sørge for at holde sin egen sti ren.. kunne se sig selv i spejlet..


Jeg kunne godt være nysgerrig efter at høre, hvordan det "idelle" avlsanlæg ser ud - i alle I avleres drømme og virkeligheder.

Som sagt slås vi lidt om det her på matriklen.
Det var mig, der ikke kunne leve uden høns. 1.4 var drømmen og det første hus+gård blev bygget derefter.
Der er stadig RIGELIGT til mit behov, men ret hurtigt blev herren i huset jo grebet af gammel avlstrang (han er jo oprindeligt due-mand) og braklerne rykkede ind. Der kom en gård og et hus mere... og alligevel er det i konens øjne ligesom ikke ordentligt gennemtænkt.

Så hvad har man brug for for at avle på en race og få et rimeligt resultat?
To stammer -dvs- to gårde og huse..
men hvad med kyllinger.. unge haner..

Hvor mange rum / gårde bruger I og hvordan?



Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Vi er mange på Forum
« Svar #107 Dato: 14 Januar , 2012, 12:48 »
Det er vist meget forskelligt hvor mange stammer man har.

Men jeg synes som absolut min. så er det en stamme og en extra hane. Eller 2 stammer, hvor den ene er gamle dyr og den anden er ungdyr.

Angående plads, så skal der være plads til stammen og til den extra hane. Plads til de små kyllinger og plads gange 2 til ungdyr, for det er bedst at skille haner fra høner.

Men der er også dem som har 10-12 stammer af samme slags.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Vi er mange på Forum
« Svar #108 Dato: 14 Januar , 2012, 13:15 »
10-12 stammer?
Så skal man dælme da ha' god plads, hvis ikke det skal blive det rene burhønseri?!

Offline Henrik Helms Madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 283
  • HHM
    • Lidt nye haner
Sv: Vi er mange på Forum
« Svar #109 Dato: 14 Januar , 2012, 14:32 »
Ja jeg skal til at køre med to stammer i år, det kræver da allerede en del plads synes jeg og der skal tænkes kreativt.
Jeg har en stor hønsegård og to små men vigtigst af alt synes jeg er da at hønsene kan lukkes ud i haven også. Selvfølgelig på skift ellers har vi jo balladen.

10-12 stammer-- vildt.  ???

10-12 stammer?
Så skal man dælme da ha' god plads, hvis ikke det skal blive det rene burhønseri?!
1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Vi er mange på Forum
« Svar #110 Dato: 14 Januar , 2012, 17:11 »
Ja, det er også lidt det, der er vores problem. Jeg er ikke særligt kreativ ;D
Hos os kan hønsene ikke lukkes i haven. Dels fordi brakler flyver pokkers godt (og nok er naboen meget tolerant, men alligevel...), dels fordi hunden er mere dræber end hyrdehund.

Vi har godt nok overvejet at hegne et meget stort areal og lave det til "hønsehave", hvor de kan komme ud på skift. Na, vi må se.. men synes stadig, det kræver overraskende meget plads.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Vi er mange på Forum
« Svar #111 Dato: 15 Januar , 2012, 17:20 »
Selvfølgelig skal man have plads hvis man vil have 10-12 stammer, især hvis det er stor race. Så hjælper det ikke at bo i et lille parcelhus med et frimærke til have.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Allan Jørgensen

  • Bruger
  • Indlæg: 350
Sv: Vi er mange på Forum
« Svar #112 Dato: 15 Januar , 2012, 17:42 »
Hjælp lige en uvidende.
Skal bare lige høre hvor mange er der ca i en stamme og hvor mange kyllinger skal der ca. til hvert år . Der må vel være et antal høns som er max hanen kan klare.
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline ina.....

  • Moderator
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Vi er mange på Forum
« Svar #113 Dato: 15 Januar , 2012, 17:51 »
En hane, tre høner, men hanen kan gerne gå med 10 høner, men det er jo ikke nødvendigt til en stamme.

jeg vil tro at hvis man har 3 stammer, så skal der nok mindst 100 kyllinger til, for at kunne sortere de ypperste fra, alt er jo relativt.

Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Vi er mange på Forum
« Svar #114 Dato: 15 Januar , 2012, 17:57 »
Det kommer virkelig også an på om det er en svær race/farve man opdrætter og om man starter med gode avlsdyr.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub