Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ødelagte æg i redekassen  (Læst 4631 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Ødelagte æg i redekassen
« Dato: 05 December , 2011, 17:09 »
Jeg står tit med knuste æg i redekassen. Hø, spåner og lagte æg skrabet væk fra bunden.

Hvordan kan jeg forhindre at det sker? forsvindingskasse?

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Ødelagte æg i redekassen
« Svar #1 Dato: 05 December , 2011, 20:00 »
Hej..

Forsvindingskasser kan være en mulighed, men jeg syntes egentligt ikke de er særligt gode,,mange høns synes heller ikke de er specielt hyggelige ;)desuden kan æggene også gå i stykker i "faldet".

Nu ved jeg ikke hvor gamle dine høns er. Men ældre høns lægger tit lidt tyndskallede æg, derved bliver de nemt trådt i stykker i reden. Men det kan også være at du har en æggespisende høne eller enda flere der har fundet ud af at æggene smager godt,, de kan simpelthen rode og hakke i æggene til de går i stykker. Dette er ikke så godt, for det kan også "smitte" så flere høns er med på ideen..hvis jeg havde en æggespisende høne tror jeg at jeg ville kappe hovedet på den..

Jeg har ikke oplevet æggespisende høns med de racer jeg har nu. Men før i tiden da jeg havde de røde esabrown-hybrider, var det dog tit en eller endda flere der fik denne uvane.

Men prøv at holde øje med om det er en bestemt høne der skraber meget i kassen, den vil helt sikker tit hoppe i kassen for at finde et æg den kan ødelægge..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Ødelagte æg i redekassen
« Svar #2 Dato: 05 December , 2011, 23:38 »
Det er høns fra i år. Det er "hele" æg som ligger knust i kassen, der er ikke spist af dem, eller det har jeg ikke indtryk af at der er. Der har været tyndskallede æg også, men der kan jeg nemmere forstå at de går i stykker. Måske det kan være hanen, når han skal ind og anvise plads?

Har tænkt om jeg skulle købe nogle smudsmåtter og klippe i stykker og ligge i bunden i et par af kasserne og se om det måske hjælper?

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Ødelagte æg i redekassen
« Svar #3 Dato: 06 December , 2011, 06:01 »
har de fri adgang til knuste skaller

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Ødelagte æg i redekassen
« Svar #4 Dato: 06 December , 2011, 10:57 »
Ok..normalt spiser de æggespisene høns hele ægget, så der kun er snask og våde underlag tilbage i redekassen. Ved ikke med hanen, måske roder han meget i kassen?
Men pas nu på at de ikke får smag for æggene, det er så træls at hønesen får smag på æggene.
Tror på at du giver dem rigeligt med skaller..
Hvad er det for en slags høns du har?
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Ødelagte æg i redekassen
« Svar #5 Dato: 06 December , 2011, 12:59 »
De får skaller sammen med foderet, så det mangler de ikke. Det er først her i efteråret at de rigtig kom igang med æglægningen. Syntes at have læst at de tyndskallede/vindæg kan være et start problem?

Det er Maraner. Lige nu går jeg ud flere gange for at tjekke om der er lagt æg, så jeg kan nå at tage dem inden de går i stykker. Har prøvet igen med halm i kasserne (før var det hø/strø) Men 2 æg lå helt gemt under halmen og så er det jo klart at næste høne ikke kan se dem og evt. træder på dem.

Jeg har et par stykker som ikke bruger kasserne men bare lægger dem på strøelsen og der går de aldrig itu  ??? ???

Det er jo ikke fordi at det gør noget som sådan. Men jeg vil jo helst have hele æg  :)

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Ødelagte æg i redekassen
« Svar #6 Dato: 06 December , 2011, 13:04 »
hvor tyk er dit strø i tykkelse, prøv med mere , min graver dem næsten ned nogle gange

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Ødelagte æg i redekassen
« Svar #7 Dato: 06 December , 2011, 16:15 »
Hm..maraner lægger da vist ellers tykskallede æg ???
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Ødelagte æg i redekassen
« Svar #8 Dato: 06 December , 2011, 21:17 »
Jeg kan da prøve med mere strøelse under halmen......
Tror ikke jeg kan gøre ret meget mere, andet en at gå ud og kigge løbende om der er lagt æg.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Ødelagte æg i redekassen
« Svar #9 Dato: 06 December , 2011, 21:31 »
Jeg havde også en overgang problemer med mine Jersey Kæmper, de skrabede al redematerialet væk, så det var bar træbund derefter tror jeg at de stod op lagde æggene med det resultat at æggene lige røg ned og knækkede let i toppen. Så de selvfølgelig var ubrugelige som rugeæg  >:( :o

Det eneste var at lægge noget i bunden evt. et godt tykt lag spåner som de ikke kan få væk eller måske sand under halmen. Så æggene ikke lander så hårdt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub