Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor selvforsynende kan man blive?  (Læst 6333 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hvor selvforsynende kan man blive?
« Svar #30 Dato: 14 November , 2010, 18:57 »
Du kan også bliver selvforsynende med varme til hjemmet, hvis du overvejer at flytte hen et sted hvor der er masser af skov du kan fælde. Det har vi gjort, så nu står den på brændefyr suppleret med solceller på taget. Brændet skover vi selv på grunden, kører hjem, flækker og tører. Kææææmpe arbejde, men vi sparer mange penge, og så er det alligevel lidt hyggeligt at tænke på, at ens gulvvarme kommer fra ens egen skov /o.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline ina.....

  • Moderator
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hvor selvforsynende kan man blive?
« Svar #31 Dato: 14 November , 2010, 19:11 »
Hvad skal du så fyre med når skoven er nedlagt og du kan se til verdens ende.
 
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hvor selvforsynende kan man blive?
« Svar #32 Dato: 14 November , 2010, 19:12 »
Det hører helt klart med til mine planer, men kun i et vist omfang, da jeg helt klart hellere vil have jordvarme, det har vi herhjemme, og det er skønt! Til gengæld skal der også være en brændeovn hvor man kan tænde op i de kolde måneder. Skov er et must for mig, for eftersom at jeg er jæger, så bliver der nød til at være skov, og den kan jo heldigvis udnyttes på mange gode måder ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hvor selvforsynende kan man blive?
« Svar #33 Dato: 14 November , 2010, 19:53 »
Hvad skal du så fyre med når skoven er nedlagt og du kan se til verdens ende.
 
Så køber vi et sankekort til den skov vi bor i. Vi har brænde nok på grunden til ca. 5-10 år, dvs. så har vi fjernet så meget af det vildnis på grunden, som vi ønsker.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvor selvforsynende kan man blive?
« Svar #34 Dato: 14 November , 2010, 19:58 »
Æbletræer af forskellige sorter har jeg mange af, et par pæretræer også. Og masser af brombær.

Meeeen rabarberne og min store vindrue har gederne ædt for længst  ;) ;D de er nemlig ret gode "havemænd" hehe
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Hvor selvforsynende kan man blive?
« Svar #35 Dato: 14 November , 2010, 20:06 »
Jeg tænker det sådan at man nærmest kunne lave sådan et lille "samfund" hvor man så indbyrdes er selvforsynende med alt muligt forskelligt! ;)

Ja ideen er god nok - og nogen har da også fået den før dig...  ;)

http://selvforsyning.dk/
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Hvor selvforsynende kan man blive?
« Svar #36 Dato: 14 November , 2010, 20:22 »
Ja det var også dem jeg tænkte på, men man behøver jo netop ikke bo lige der hvis man hellere vil bo et andet sted ;).

Mikkel og Emma- jeg var ligesom jer da jeg var i jeres alder, læste alt hvad jeg kunne komme i nærheden af om selvforsyning. John Seymour fandt jeg på biblioteket og det var ligesom juleaften. Jeg har altid vist at jeg gerne vil leve på denne måde, måske arbejde deltid og samtidigt være delvist selvforsynende.Heldigvis synes min kæreste også ideen er spændende men hjælp fra den side regner jeg ikke med ::) *f *p men han er nu dejlig alligevel.

Men det ser rigtigt dejligt ud der fra www.selvforsyning.dk . Personligt ville jeg synes det var rigtigt hyggeligt og dejligt hvis man til en vis grad kunne hjælpes ad, uden måske nødvendigvis at være naboer.

Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hvor selvforsynende kan man blive?
« Svar #37 Dato: 14 November , 2010, 20:39 »
Det lyder jo meget godt der, men kunne ikke bo sådan som de gør, der er lige kollektiv nok til mig ;)

Jeg ville helst at man nogle naboer eksempelvis byttede sådan lidt rundt. Jeg kunne foreksempel bidrage med vildt, svinekød, frugt og grøntsager, og jeg så kunne bytte det med korn, mel og andet godt. Det er sådan jeg tror det vil fungere bedst for mig ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvor selvforsynende kan man blive?
« Svar #38 Dato: 14 November , 2010, 20:46 »
Høns, ænder, grise, frugt, nødder og bær er hvad det bliver til af egenproduktion her på matriklen. Køkkenhaven kigger hustruen efter men det bliver kun til lidt for sjov.

Det er så først nu efter 13 år på matriklen at vi for alvor får noget ud af frugt og nødder. Da vi flyttede hertil var der nærmest blottet for alt hvad der kunne bære 'frugt'.

Vi har over årene plantet ca 50 frugt og nøddetræer, 6 brombær og mange hindbærplanter, 15 blåbær buske og lidt stikkelsbær, solbær og ribs. Vi har en naturlig, vild, beplantning af hyld.

For at der også skal være rigeligt til de vilde dyr har vi anlagt kastanje allé langs vores 300 m tilkørselsvej, ca 50 træer i alt. Det er dog sparsomt med afkast endnu fra disse træer, men inden for de næste 5-10 år burde mange af dem bære pænt med 'frugt'. De ældste af kastanjetræerne må være omkring 15 år nu.
Mvh
Erik Andersen

Offline Jabina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 302
Sv: Hvor selvforsynende kan man blive?
« Svar #39 Dato: 14 November , 2010, 20:51 »
Når først jeg kommer ud af det her fængsel skal jeg ALDRIG mere bo sådan der, men det ser da hyggeligt ud ;)

Jeg fik nogle gamle solbær og ribsbuske af min nabo fordi hun ikke havde tid til at passe dem.
Det er jo også en løsning, så man ikke skal vente 13 år  :o


Emma

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvor selvforsynende kan man blive?
« Svar #40 Dato: 14 November , 2010, 21:34 »
Nu behøver man heller ikke vente 13 år på at få noget ud af et træ eller en busk. Det jeg forsøgte at sige var, at da vi overtog stedet her for 13 år siden var det blottet for frugttræer og buske.
Vi begyndte allerede første sæson at plante frugttræer, og disse træer har da givet frugt nu i en del år.
Men de mange træer vi har plantet, er plantet over en årrække på 13 år, og derfor er mange af de nyeste ikke rigtigt begyndt at give udbytte endnu.
Bærbuske er noget hurtigere end træerne til at begynde at give udbytte. Jeg mener de ældste af mine blåbærbuske er plantet for ca 5 år siden og jeg plukkede da tæt på 4 kg blåbær i år. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Hvor selvforsynende kan man blive?
« Svar #41 Dato: 14 November , 2010, 22:07 »
Jeg har skyndt mig alt hvad remmer og tøj ku holde og plantet frugtræer og buske allerede selvom jeg kun har boet i mit hus i 2 år men det er svært at nå det hele når man kun er en :) :)

I år har jeg plantet blommer, æble, pærer, kirsebær(sød) morbær, vindrue, figen, stikkelsbær, brombær, hindbær, solbær og blåbær og minikiwi. Jeg er heldigvis autodidakt gartner så jeg behøver ikke hjælp til hvordan de skal passes ;) nu skal køkkenhaven gøres færdig og jeg skal have bygget et drivhus.
Men der skal stadigvæk plantes hassel og valnød og jeg skal også have et surkirsebær træ, jeg ønsker mig en større fryser ;) og hønsehuset skal bygges færdigt. Jeg er glad for at min kæreste elsker at gøre rent osv. indendørs ;)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hvor selvforsynende kan man blive?
« Svar #42 Dato: 14 November , 2010, 23:20 »
Ja, tænk jeg flyttede ind i min lille fynske idyl for 8 år siden, og det eneste der var af brugbart i haven var et pæretræ, en stikkelsbærbusk og et par solbærbuske der var inficerede med solbærgalmider...
Så jeg har plantet løs lige fra første år. Ja, først fældede vi lige noget i retning af 75 nåletræer og gravede en masse bambus op. Efter et par års pillen knopper af solbærrene blev de gravet op og brændt. Efter endnu et par år plantede vi nye, og i år har vi haft solbær igen. Derudover har jeg plantet en masse gammeldags æblesorter, pærer, blommer og kirsebær, valnød og kastanjer, hindbær, solbær, stikkelsbær, rabarber, ribs m.m. Og manden min har bygget mig et drivhus hvor jeg har en vindrue, rosmarin, chili, laurbær, tomater og agurker, og nogle dejlige højbede til jordbær, asparges og sommergrøntsager. Hylden gror vildt rundt omkring og jeg har også plantet nogle af de sortsægte med større bær. Jo, jo, der er ved at komme styr på produktionen!  :D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hvor selvforsynende kan man blive?
« Svar #43 Dato: 15 November , 2010, 08:21 »
Tak for svar, læser dem lige ordentligt igennem og svarer på et senere tidspunkt, tiden er ikke lige til det lige pt, men måske i aften :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Hvor selvforsynende kan man blive?
« Svar #44 Dato: 15 November , 2010, 11:51 »
Solceller , solfangere , husmandsvindmøller (kinamøler)...............
Og en livlig fantasi  :D
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?