Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor selvforsynende kan man blive?  (Læst 6334 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Sv: Hvor selvforsynende kan man blive?
« Svar #120 Dato: 08 Januar , 2011, 14:35 »
Mikkel mht vindenergi så skal du virkelig kunne kæmpe for din sag for det er et område der er gennemsyret af lobbyister fra de store møllefabrikanter og kommunerne magter ikke at revidere i deres planer og krav til møllerne
Min kæreste og jeg var til et tilløbsstykke af et foredrag i givskud zoo vi var pænt forbløffet
Eks. Fra vejle
Møllen skal:
Have motorhuset bagud vendt
Have 3 vinger
Være hvid
Rotere med uret set forfra

Tåbelige regler ikke sandt? Dette gælder dog kun store møller samt husstandsmoller
Micromøller har frit slag men disse kan pt også kun supplere med el og ikke dække ens behov

Skattemæssiget har det også bare drejet sig om at få penge i kassen da den strøm du producere får miljø afgifter på så som co2 ...??
Men du fik ikke de penge fra din overskudsstrøm.
Enten er det lavet om nu eller også er det undervejs så vidt jeg husker
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Hvor selvforsynende kan man blive?
« Svar #121 Dato: 08 Januar , 2011, 20:58 »
Den største hindring for private møller er forskellen mellem salgsprisen fra din private mølle til eksempelvis Syd Energi og din købspris hos samme !
Energi selskabet vil kun give 30 øre pr. kwh. for din overskuds-el , men vil til stadighed forlange 50 øre pr. kwh. for den du bliver nødt til at købe når der ikke produceres fra møllen.
Differencen på de 20 øre er nok til , at det ikke er rentabelt at købe en habil "stor" mølle , da de 20 øre kunne være med til at dække den første større vedligeholdelse efter ca. 5 år.
Endvidere er energiselskabet fritaget for nogle af de afgifter ( co2 osv ) ved køb af el fra din mølle , men du er ikke fritaget selvom du leverer miljø fin strøm !
Staten hiiiimler op om vi skal lave der ene miljøvenlige tiltag efter det andet , men dybest set er de uden interesse heri - der spændes ihvertfald godt og grundigt ben for diverse tiltag her der og alle vegne !

PS : ovennævnte priser er bare et eksempel til anskueliggørelse!
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Sv: Hvor selvforsynende kan man blive?
« Svar #122 Dato: 08 Januar , 2011, 21:46 »
Men så er der selvfølgelig mulighed for selv at lave et selskab, så kan der hentes lidt iform at moms ved vedligehold kan trækkes fra osv men skal du også til at sælge til dig selv også begynder det at blive skatteteknisk krævende
Så er vi vist tilbage ved de 11timers matematik ;D
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Benny

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 337
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
Sv: Hvor selvforsynende kan man blive?
« Svar #123 Dato: 09 Januar , 2011, 11:43 »
Det med moms, kommer helt af sig selv.. Kan møllen ikke producere strøm for Kr 50.000,- pr år, er den meget langt fra rentabel... Og omsætning over Kr 50.000,- Så skal du være momsregistreret...

Jeg ved selvfølgelig ikke, der har tidligere været en masse skattemæssige ting forbundet med vindmøller, hvoraf en del nok er forsvundet igen... Men ellers var parolen da, at Ingen Dansk vindmølle, kørte med underskud.

Men meget kan jo have ændret sig, men man kan få et udmærket indblik i det, hvis man har gemt sit gamle telefon modem, så kan man jo ringe rundt til møllerne, og se hvordan de har kørt, og hvor meget strøm de laver / har lavet o.s.v....

Og altså, det er helt legalt at ringe til møllerne, og så længe man kun kigger på de data, der er frit tilgængeligt, er dette helt OK...

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hvor selvforsynende kan man blive?
« Svar #124 Dato: 09 Januar , 2011, 16:07 »
Tak for svar :D

Jeg har bestemt interesse i grøn energi. Dette jo selvfølgelig af flere årsager, men den primære er at jeg så er uafhængig af andre personer, ihvertfald i et vist omfang. Derudover så holder man miljøet rent, hvilket jeg også er en klar tilhænger af ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Hvor selvforsynende kan man blive?
« Svar #125 Dato: 09 Januar , 2011, 23:49 »
Hej Mikkel..og andre  *GG* Det næste nr. af praktisk økologi er et temanr. om selvforsyning. Flere oplysninger på
www.havenyt.dk
Knus fra Lone

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Hvor selvforsynende kan man blive?
« Svar #126 Dato: 10 Januar , 2011, 11:13 »
Vedr. tilbagebetalingstid på møller : jvf. illustreret videnskab er de store - nye helt moderne - betalt på mellem 7 og 8 mdr.

Hvis det passer !


                              Så er der godt nok nogen der skummer fløden !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hvor selvforsynende kan man blive?
« Svar #127 Dato: 10 Januar , 2011, 18:15 »
Har netop meldt mig ind.. Hvor jeg dog har brugt mange penge på foreninger i år ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.