Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: 2 hønsgårde eller een stor  (Læst 7406 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline TomNielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
2 hønsgårde eller een stor
« Dato: 16 Juli , 2010, 09:07 »
Hej,

Vi får snart de første høsn på gården, og overvejelserne går på hønsegården. Vi har et areal på ca 600kvm der bliver indhegnet til høns og senere et par geder.
Der bliver tale om max 20 høns - årsagen til den store gård er at give dem adgang til grønt.
Men hvor stort et areal han 20høns holde nede. Vil det være bedre at dele op i 2x300m2 og skifte mellem de to gårde hver 3. uge eller lign.

Den store gård tiltaler os mest, da der så også kan sættes lidt ekstra dyr ind, så som geder, og lidt andet fjerkræ hvis vi skulle få lyst til det.

Hele gården blive rævesikret med net i jorden. Så hvis nogen har lyst til at grave skal de være velkommen forbi ;-)

God sommer
Tom

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: 2 hønsgårde eller een stor
« Svar #1 Dato: 16 Juli , 2010, 10:30 »
Jeg har "afprøvet" flere måder at holde høns på igennem nu snart rigtig mange år. Da jeg startede for over 45 år siden (som barn), havde jeg først 1 og så lidt senere 2 hønsegårde. Det jeg så er kommet frem til der fungere bedst for mig er som følger: Antal hønsegårde pr. race og farve: 2-3 til avlsstammer, hvis man har så mange stammer pr. race/farve. 2 kyllingegårde (hvis stor aldresforskel). Og når man udstiller så dobbelt så mange, altså 4 kyllinge/ungdyr-gårde, da hane- og hønekyllinger bør skilles på tidspunktet for ringmærkning. Men i disse kyllinge/ungdyr-gårde kan så alle farver inden for racen selvfølgelig gå.
Man kan også have flere racer sammen, når blot det ikke er meget store racer og små dværge racer der blandes.
Denne måde fungerer rigtig fint hos mig. Også fordi jeg går meget op i det dyreværnsmæssige. Jeg vil ikke have at nogen bliver jagtet det stresser dyrene. Og det kan ske hvis der går mange dyr sammen i forskellige aldre. Det kan godt se fint ud om dagen i en stor hønsegård, men i huset er de tvunnget tættere sammen og her er det så at problemerne med mobning opstår.

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: 2 hønsgårde eller een stor
« Svar #2 Dato: 16 Juli , 2010, 14:13 »
2 gårde - for alt i verden 2 gårde.

Jeg har een stor på knap 90 m2 - nøej jeg ærgrer mig ofte over jeg har bygget "forkert" ... Det der hønseri griber om sig , og havde jeg bygget anderledes , ville jeg nu have haft en stamme ren racet et eller andet i den ene gård og en gård med "revl og krat" til selvforsyningen ....

Pt render vi rundt og tænker på hvordan vi - mest praktisk - laver tingene om - det er ikke så lige til .....

Så 2 gårde - for alt i verden 2 gårde ............... med skyldig hensyntagen til : hvis nu så fremt i fald det der hønsehold skulle gribe om sig - hvad det jo ofte gør  :D

hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline TomNielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: 2 hønsgårde eller een stor
« Svar #3 Dato: 16 Juli , 2010, 14:18 »
Må hellere tilføje at det kun er til husholdnings/blandet landhandel høns.

Skulle der en dag være interesse for en håndfuld race opdræt af høns,fasaner,kalkuner what ever - så bliver de holdt fra husholdningsflokken.

Bor på en nedlagt gård, så der er jord nok, det er blot et spørgsmå om at købe hegn, pæle og lokke nogen til at grave :-)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: 2 hønsgårde eller een stor
« Svar #4 Dato: 16 Juli , 2010, 16:22 »
Velkommen paa forum, Tom  :D
Den der med, at det kun er til selvforsyning, er vi mange, der kender alt for godt. Hoensehold har det med at gribe om sig *y
Jeg siger ogsaa to gaarde. ;D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: 2 hønsgårde eller een stor
« Svar #5 Dato: 17 Juli , 2010, 09:07 »
Tillykke med den nye gård Søren... så længe din ræv kun er nat aktiv skal det nok gå.

Her er rævene aktive døgnet rundt ....så i de 3 gårde hvor jeg mangler at rævesikre kommer hønsene kun ud når jeg er hjemme.

Og kommentar til antallet af gårde. Hvis man er indstillet på bare at bygge flere senere kan man da godt nøjes med en til at bekynde med.

Det jo det du siger ikk Tom.

Vil du være forudseende og bygge mens du er i gang ....så lav 2 fra start af  ;)

Man får aaaaltiiiiid brug for flere gårde  :D
Med venlig hilsen Søs

hoejberg

  • Gæst
Sv: 2 hønsgårde eller een stor
« Svar #6 Dato: 17 Juli , 2010, 10:09 »
Jeg siger også to. Her startede det også med et hus med tilhørende gård.
Nu har vi en andegård/hus, og to hønsehuse med gårde  :P
Og nu skal vi ikke have mere.
Her er det også "kun" hygge hold. Ikke moget med udstilling. Men der for må der godt være lidt der er race rene.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: 2 hønsgårde eller een stor
« Svar #7 Dato: 17 Juli , 2010, 15:25 »
Citér
Og nu skal vi ikke have mere.
*f *f *f
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Micher

  • Bruger
  • Indlæg: 437
Sv: 2 hønsgårde eller een stor
« Svar #8 Dato: 27 Juli , 2010, 09:24 »
Ja her startede det også kun med lidt høns til hobbybrug.. blødkogte æg, høns i asparges, grill kylling. Det var ordene som fik min nok så dejlige kæreste med på idéen. Efter lidt tid (14 dage) fandt jeg ud af at vi også skulle have ænder. Kæresten ÆÆÆÆÆlsker andesteg, så den var  ikke svær at sælge til hende..

Så fik vi kyllinger af vores høns og de blev solgt, imellemtiden havde jeg så forelsket mig i en ny race, og så måtte den jo købes ind.

Så står jeg med 2 hønsehuse med tilhørende gård, en stor andeindhegning med tilhørende nygravet sø, Mit næste problem er så bare, hvor jeg skal bygge de næste 2 hønsehuse med tilhørende gårde. og om der er plads nok i min andegård til at få nogle gæs..

Så jeg holder også på at dele op i flere, så du altid uden det store besvær kan udvide, eller som du selv foreslår at du har en gård som gror til imens hønsene ordner den anden, for så at skifte.

Men god fornøjelse med dit fremtidige hønsehold..:D
Mvh

Michael

Offline TomNielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: 2 hønsgårde eller een stor
« Svar #9 Dato: 27 Juli , 2010, 09:31 »
Jeg er ret sikker på at der ikke kommer race opdræt og adskilte flokke - men man ved jo aldrig :-)

Men grundspørgmålet gik egentligt på hvor mange kvm grøn gård der skal være pr høne for at de kan have grønt hele året, så det ikke bliver en stor jordmark.

Er der nogen der har erfaring med de 10m2 der bliver nævnt - er det nok eller er det mon et gæt.

Det ender nok med en stor gård der så kan opdeles med alm. trådnet hvis det bliver nødvendigt.

- Tom

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: 2 hønsgårde eller een stor
« Svar #10 Dato: 27 Juli , 2010, 09:37 »
10m2 vil helt sikkert blive ryddet, der skal ret store områder til, hvis hønsene går der hele tiden. Din idé med to gårde, hvor de er på skift, og som hver er på 300m2, er faktisk rigtig god  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Micher

  • Bruger
  • Indlæg: 437
Sv: 2 hønsgårde eller een stor
« Svar #11 Dato: 27 Juli , 2010, 12:13 »
Jeg har 16 kvm. til 1.6 høns og den er næsten ryddet for grønt. (de har boet i gården næsten 2 mdr. Der er stadig en masse tørt grød og strå, men det grønne har også svært ved at komme op i denne tørre varme vi har haft.. Så hvis du påregner mellem 5-10 kvm pr. dyr er du sikret grønt til de små kræ..

Det er dog forudsat at der er grønt på hele arealet, og at det har gode gro muligheder (ikke for meget skygge og andre planter der tager kraften fra jorden).

Del du bare din grund op i to gårde, så kan du jo altid skifte over hvis du mener at de har for lidt at rode i. Så en gård på 300kvm. er mere end rigeligt til 30-50 høns.. Så klø du bare på.
Mvh

Michael

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: 2 hønsgårde eller een stor
« Svar #12 Dato: 27 Juli , 2010, 16:23 »
Han skrev om 10 m2 pr.høne var nok, ja det er nok efter min mening, mine høns kan i hvert fald ikke holde græs/ukrudt væk.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)