Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Daggamle - sådan blev kønsfordelingen  (Læst 383 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Daggamle - sådan blev kønsfordelingen
« Dato: 13 Juni , 2010, 17:39 »
Hej med jer,

jeg er nu 92% sikker på kønnet på vores "små" kyllinger fra 3. maj. Da vi købte dem, talte avleren lidt om, at det var svært at opfylde forhåndsbestillingerne, fordi nogl næg ikke blev til noget, nogen kyllinger døde tidligt og uforklariligt, og sidst men ikke mindst, var der vist rimelig mange haner iblandt. Mange af dem, der havde bestilt hos hende, havde bestilt kønsbestilte kyllinger, og jo flere haner der var, jo længere tid tog det, at udfylde bestillingerne. Hun fortalte faktisk om en flok på 10, hvoraf de 8 var haner.

Vi købte 10 ialt, for så var der en vis sandsynlighed for en sød lille flok høns med en flot hane. Men man håber vel altid, at det bliver en dejlig stor flok på 9 høns og en pragthane  :)

Ud af de 10 vi købte, er der 8 tilbage, og fordelingen er 4+4. Så vi får vores lille søde flok og skal vælge en pragthane. Den ene virker mindre sky end de andre, men det er jo svært at bedømme allerede nu hvem der skal leve og hvem der skal suppedyppes.

Nu håber jeg meget, at vi får mulighed for at supplere enten flokken men ellers til næste år med en ekstra race. Jeg har da en lille top 5 til min ønskeseddel  /o

Hvad med jer andre, der har haft daggamle kyllinger i år, hvordan er kønsfordelingen blevet hos jer, og hvilken race var det?

Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Daggamle - sådan blev kønsfordelingen
« Svar #1 Dato: 13 Juni , 2010, 18:38 »
Ved mine Jersey Kæmper - der synes jeg godt nok at der er flest haner  /d
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Daggamle - sådan blev kønsfordelingen
« Svar #2 Dato: 13 Juni , 2010, 18:43 »
Jeg syntes også at ane et overskud af haner i mine maraner... de 5 silker ligner ikke noget som helst endnu ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Daggamle - sådan blev kønsfordelingen
« Svar #3 Dato: 13 Juni , 2010, 19:28 »
Jeg var rigtig heldig med mine kobberfarvede maran kyllinger. Jeg skulle vælge 10 ud af 19 maskinudrugede kyllinger, og valgte dem der kom farende da jeg pirkede i foderskålen med en finger. Åbenbart er små hønsedamer mere madglade end hanekyllinger, for jeg er endt med 2 smukke hanekyllinger og hele 8 høns ;D. Kyllingerne var 2 dage gamle da jeg hentede dem hjem.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Daggamle - sådan blev kønsfordelingen
« Svar #4 Dato: 13 Juni , 2010, 19:36 »
Jeg har avlet ca 25 araucana i år, ud af alle dem har der kun været 4 haner....alle sorte.

smilla25

  • Gæst
Sv: Daggamle - sådan blev kønsfordelingen
« Svar #5 Dato: 13 Juni , 2010, 19:42 »
Jeg fik 10 små dværg sussex og 2 dværg wyandotter hjem da de var 2 dage gamle den 25 april... Men jeg kan endnu ikke se hvad der bliver hvad...

Offline sette

  • Bruger
  • Indlæg: 183
Sv: Daggamle - sådan blev kønsfordelingen
« Svar #6 Dato: 13 Juni , 2010, 19:50 »
jeg købte 13 blandingshøns og 8 var haner...
hilsen Sette ;)

1 mand
4 piger
2 katte
Hund
guld fisk og koikarper
 16 forskellige race høner .

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Daggamle - sådan blev kønsfordelingen
« Svar #7 Dato: 13 Juni , 2010, 20:18 »
Første omgang maran endte som 4.1 >:( De næste (fra starten af maj) tegner til gengæld til 1.2 så det ender alligevel ok.
Af faverolles fik jeg 4.4, har endnu 9 i kyllingemoderen, men de er ikke kønsvisende endnu.
Araucanakyllingerne var de "uheldige" -det ser ud som om der er 5.1 -sikke noget møg når jeg ikke har tænkt mig at beholde en hane :-\ Men sådan går det... Alt i alt synes jeg har været ok heldig /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk