Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Sv: BRAHMA for alle :)  (Læst 152373 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #60 Dato: 22 Marts , 2010, 22:25 »
Hej igen Alle sammen.

Jeg vedhæfter lige et meget intresant billede, fra en ganske almindelig hønsegård.
NB : Skulle nogle af jer lige pludseligt, få ungdyr i jeres Brahma flok, som minder om disse i farven " så "  slagt dem endeligt ikke.

Hilsen fra Lugovets.
'

jamen der er den jo næsten :)
@ jesper min ven :) jeg ved nu ikke lige hvor stor en hjælp jeg er i den sammenhæng... jeg har jo ikke uanede mængder af plads til flere stammer og sager... men kan da ruge lidt ud og så må i se hvad der sker... jeg er bare nød til at have sådan en hane som ham den lækre på dit peofilbillede :)
men kommer der chokoladebrahmaer, så tror jeg sq det er sket for maranerne :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #61 Dato: 22 Marts , 2010, 22:28 »
Hej Rikke

Brahma er klosset og har det tit med at smadre  deres æg når der er for mange af dem.Brug max 10-12 æg.

mvh Jesper
mvh Jesper

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #62 Dato: 22 Marts , 2010, 22:31 »
Jeg tror den er svær at lave i gul! Desværre for det er en flot farve. Men den er svær at fremavle.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #63 Dato: 22 Marts , 2010, 22:33 »
Ok Jesper..synes bare at hun alligevel skal ha en chance for at ruge kyllinger ud..nu hvor hun alligevel bare ligger der..

Ville egentligt hellere ha hun leverede nogle rugeæg..men sådan går det ikke altid..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #64 Dato: 23 Marts , 2010, 00:26 »
Hej igen

Johanne:Det tror jeg nemlig også.De store gule Kochin er virkelig skønne her kan Kochin og Orpington avlere stå sammen og nyde synet(de kan os andre også  ;D )Jørn har sikkert en model  :) Mit område er de tegnede dyr +columbia dem er jeg okay inde i he,he,he meget inde i (er af lidt en fag nørd  :) )De ens farvede nye farver er nyt stof,derfor suger jeg til mig,og stiller  altid spørgsmål der forundre mig  :) Har eks lige fået at vide løsningen med de lakse farvede befinder sig i min hønse gård  /o Problemet er bare jeg kun kan lave hønsene  /d Hanerne kan jeg godt få mine kvaler med.

Rikke :Forstår udemærket dit problem,men kan sige Brahma er super til at tage sig af kyllinger,selv hanerne finder de små søde og er gode til at passe på de små .

mvh Jesper
mvh Jesper

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #65 Dato: 23 Marts , 2010, 00:42 »
Hvor mange af jer i hannover og se på Brahma? fandt i kvaliteten god?og mener i vi kan være med?

mvh Jesper

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #66 Dato: 23 Marts , 2010, 06:32 »
En af mine venner bruger tit et gammelt bil dæk som skrukke rede, det gør at den tunge madame ikke ligger alt for hårdt oven på æggene.
in brahmamor fik kyllinger sidste år, Hun rugede dog ikke selv, men fik dem da de var klækket. hun var ikke verdens bedste skruk, hun gik fint nok rundt og nussede med de små, men hun passede ikke på dem når der var fare på færde, hvilket gjorde at min kat dagligt var inde og forsyne sig med frisk kylling  >:( der var også en skade der var nede og hapse en. hun mistede faktisk 5 kyller på en uge... og så tog jeg altså resten fra hende.
Så jeg il da betænke mig på at lade hende gå med kyllinger igen.... men altså der er jo slanger i et hvert paradis ;) så selvom min brahmasame er lækkersmækker, så er hun ikke nogen go mor :) men det kan man jo heldigvis hjælpe med :)

tænkte lige.... hvis man nu BÅDE fik chokolade og gule.... blandede dem...får man så nugat farvede ;)  total julekonfekt, og så kalder vi bare den khaki for marcipan :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #67 Dato: 23 Marts , 2010, 07:59 »
Jeg havde for et par år siden en Brahma skruk, som bare ikke ville afskrukke og det var alt for sent for Brahma kyllinger, så hun fik 15 Dværg Fønix æg og der blev 9 kyllinger ud af det.

Ingen itu trådte æg i forløbet, så mon ikke de er ganske udemærkede skrukhøns, men ligesom med mennesker, så findes der også både gode og dårlige mødre hos de forskellige hønseracer.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #68 Dato: 23 Marts , 2010, 12:14 »
Sorry Jørn  :)
mvh Jesper

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #69 Dato: 23 Marts , 2010, 14:13 »
Rixen ..da jeg havde brahma gik alle hønseæg itu ..men hun rugede da 2 fine ællinger ud  :D
Med venlig hilsen Søs

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #70 Dato: 23 Marts , 2010, 16:25 »
@ Jørn


Så lige billeder med de alm. høns, hvilken af de farver men ser skal man gemme, jeg har sorteret i mine silke i dag og har i år fået nogle dårlig blå vildtfarvet, de kunne godt ligne lidt dem der ser blå vildfarvet ud på billedet.


Tommy
 

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #71 Dato: 23 Marts , 2010, 20:18 »
Khaki er godt nok en unik farve,må man sige  :)

mvh Jesper
« Senest Redigeret: 23 Marts , 2010, 20:43 Fra Rasmussen »
mvh Jesper

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #72 Dato: 23 Marts , 2010, 20:34 »
Kære Brahma intreserede venner :

Selvfølgeligt er Brahma dværgen, da også intresant at beskæftige sig med, men dens type mæssige udstråling, står ofte i skærende kontrast til de store Brahmaer.

Når jeg skriver dette, så er det fordi at der ofte er alt for mange " Kochin " spor at finde på den race mæssige skabelon, hvis det virkeligt skal forestille en fuldt gennemavlet Brahma dværg.

Tag feks. tilstedeværelsen af Gribbebuks og det manglende ørne blik i hovede delene " Jo " der er lang vej endnu, før dværgene er fuldt gyldige medlemmer af Brahma familien, men det skal nok komme alt sammen, hvis Special dommere og diverse standart udvalg, rigtigt tager hånd om bedømmelsen af Brahma dværgen i Europa.

Med Sportslig Hilsen Lugovets.



Jørn har lige lånt dette billede for at se om jeg sammen med en ven kunne trylle en chokoladebrun farve over på dem :) håber det er ok
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #73 Dato: 23 Marts , 2010, 22:18 »
Brahma er lige som flere andre racer forskellige af form/type fra land til land.Når man ikke kan finde det materiale man har brug for inden for landets grænser bliver man  nød til at finde dem i udlandet.Her lidt tips om hvilke typer+form man oftest støder på .

Tyskland:højt løftet krops stilling.Benene står tæt samlet så brystet bliver skudt frem.De kan virke lidt stejle i ryggen i forhold til de Danske.De er dog en smule smalle.Deres fjerdragt stram.De har et skummelt blik med en snert af arogance(på den seje måde)

Holland(Engelsk)Belgisk:Brede,dybe dyr.Korte ben der står spredte.De har et bredt hoved, korte stærke næb og et ondt,ondt blik.Fjerdragten er grundet de brede fjer en smule løs.Kammene er meget store i modsætning til den Tyske model.Hollændernes arbejde inden for farve og tegning er i en klasse for sig selv  :)

Begge modeller har hvert deres at byde på  /o

mvh Jesper   
mvh Jesper

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #74 Dato: 23 Marts , 2010, 22:31 »
Altså, nu er det lige i overkanten..nu har jeg 2 skrukke brahma damer..hvad er det da for noget.?

Kun 3 damer tilbage til at levere æg..hm,,godt man ikke har folk på venteliste til at købe æg :D

Tænker på at flytte dem fra flokken,,sæt det smitter, så ender det med de alle ligger og ser punkterede ud.. :o

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.