Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Sv: BRAHMA for alle :)  (Læst 152360 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #45 Dato: 21 Marts , 2010, 10:44 »
Det kunne jeg også godt tænke mig at vide ?  der er sikkert nogle fra Jylland der har fået nogle.

Min historie kender i.Ja jeg er lidt et tude fjæs,men det har nok sine grunde.Jeg har brugt lang tid på at sætte mine stammer,rejst land og rige rundt for at finde de dyr der passer ind i mine avls planer.Hvad sker der så:Danmark bliver ramt af en ond vinter og forsinker mine planer.Jeg håber ikke jeg er den eneste her på forum der er havnet i samme situation?

Mens jeg venter på mit held vender,glæder jeg mig over at jeg har hjulpet en masse igang med racen  /o

mange hilsner Jesper

mvh Jesper

Offline Ingrid

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 461
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #46 Dato: 21 Marts , 2010, 18:30 »

Jaaa, vi er vist nogen som er faldet for racen - med din hjælp. <E
Glæder mig stadig til den store dag.
Jeg har lige et enkelt spørgsmål til Brahmas evner.
Da jeg i dag rengjorde og ombyggede hønsepaladset, flyttede jeg bl.a. rundt på siddepindende for at få møgbrædt under.
Hvor højt vil de store brahma'er hoppe for at komme på pind?  <A
Hilsen Ingrid
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #47 Dato: 21 Marts , 2010, 18:34 »
Jeg venter mine første Brahma kyllinger på torsdag..det bliver spændende og se hvad farver de små får..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #48 Dato: 21 Marts , 2010, 20:11 »
Ingrid:Det var så lidt  /o Det er svært at svare på.Mine gamle høns kan godt slæbe sig op på en pind(hvis ellers pinden kan bære vægten  ;D )De unge gør som det passer dem  :)

Rikke:glæder mig til at se resultatet  :) husk billeder af de små.

mvh Jesper
mvh Jesper

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #49 Dato: 22 Marts , 2010, 10:01 »
1,0 Brahma splash/spættet kommer ved at parre blå med blå.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #50 Dato: 22 Marts , 2010, 10:06 »
1,0 Brahma splash/spættet kommer ved at parre blå med blå.
Sikke en flot fyr, Lene!  :o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #51 Dato: 22 Marts , 2010, 11:42 »
Ifølge the poultry keeper har man ikke brug for khaki for at avle choko. Den eksisterer officielt i dværg orpington og kan avles ved kryds med sort. http://poultrykeeper.com/orpington/the-orpington/the-chocolate-orpington.html .

Krydser man en choko hane med sort høne vil det give choko høns og sort/split choko haner. Det vil være forholdsvist ligetil at avle dem ind på f.eks. sorte brahma eller guld sortbåndet brahma men ih hvor vil det tage lang tid /o
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #52 Dato: 22 Marts , 2010, 12:19 »
Ja,når man så har lavet farven,skal man lige få dem til at se ud som en Brahma  ;D Derfor er jeg skeptisk når man mixer to racer sammen for at få nye farver frem.Motivet forstår jeg nu godt.Man tænker fantastisk farve men den kunne være endnu mere fantastisk på min race  :) Når jeg går forbi en lakse farvede høne,tænker jeg på det samme  ;) Men suk dette projekt må vente lidt endnu.Jeg har nok at se til med BSO,guld-blå båndet og de nye tilkommende Gøgespættet+de andre mere sikre farver  :)

mvh Jesper

mvh Jesper

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #53 Dato: 22 Marts , 2010, 16:03 »
Jørn nu er khaki ikke samme farve genetisk som chocolate- sådan forstår jeg det i hvert fald ???? Men det er i bund og grund også ligemeget hvis farven falder ens ud.

Men siger du at khaki allerede findes hos brahma? Interessant :)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #54 Dato: 22 Marts , 2010, 16:43 »
Hej Jørn

Jørn: ved brugen af sort i avlen med Chokolate.Skal den sorte farve ikke være renavlet?med det mener jeg følgende.De sorte Brahma er gerne avlet via avlen med blå,og den rust man gerne finder hos de sorte stammer fra kombinationen guld-sort båndet på sort(netop for at få race præget frem i disse farver)Kan dette give komplikationer i den videre avl?

Problemet er som sagt at Brahma i blå og sort endnu ikke er stabile i farven.Desvære er det sådan at bestanden er meget lille også på internationalt plan  ??? De dyr vi så sammen på Hannover var okay,men jeg begriber stadig ikke de høje point de blev givet.Løbs farven var meget mat(næsten sort),der kunne spores hvide fjer+kammene var meget store.Jeg er ikke den eneste der faldt over dette,også mange af mine Tyske venner mente disse meget høje point var i overkanten.Altså selv top avlere ,har meget svært med at stabilisere denne farve og vedholde det race mæsige præg.

mvh Jesper
mvh Jesper

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #55 Dato: 22 Marts , 2010, 18:22 »
De sorte er ellers smukke,når de står der og spejler sig i solen  /o

Alle farver har sit at tumle med  :) heldigvis ellers var der ikke noget ved at avle høns.Jeg tumler stadig med hvad jeg ville sige hvis der en dag ville stå chokolate Brahmaer i et udstillings bur  :) Hvad mener i der ude . Ville farven klæde en Brahma?

mvh Jesper
mvh Jesper

Offline Willy Littau

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 215
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #56 Dato: 22 Marts , 2010, 19:57 »
En Brahma i chokolate vil helt sikkert være flot - når en Orpington kan, hvorfor så ikke en Brahma.
Khaki er mere en ujævn farve og klæder nok ikke ret mange dyr.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #57 Dato: 22 Marts , 2010, 20:41 »
De sorte er ellers smukke,når de står der og spejler sig i solen  /o

Alle farver har sit at tumle med  :) heldigvis ellers var der ikke noget ved at avle høns.Jeg tumler stadig med hvad jeg ville sige hvis der en dag ville stå chokolate Brahmaer i et udstillings bur  :) Hvad mener i der ude . Ville farven klæde en Brahma?

mvh Jesper

Jesper jeg skal lige have mit photoshop installeret på min pc en dag, så skal jeg se om ikke jeg kan manipulere en chokolate brahma frem :)
Jeg er slet ikke i tvivl... det ville være sindsyg flot....
kan man få sådan en khakitingest ved et "uheld" i s fald hvilke farver skal man så have i gården?
Jeg satser på at der er nogle sande brahma nørder der som jeg er vil med chokolade og som ser at komme igang med at udvikle denne farve... i mens læner jeg mig tilbage og hygger med blå/guld sammen med Jesper hehe.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #58 Dato: 22 Marts , 2010, 22:08 »
Lige et spørgsmål til Brahma-folket..er en brahma en god skruk? den er forhåbentlig ikke en ligeså klodset ruger som orpington?
Jeg har en sort Brahma der har lagt sig i kassen og nægter at forlade den ;)og hvor mange æg kan hun ca. lægge på..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #59 Dato: 22 Marts , 2010, 22:20 »
De ligner perle grå  :) Denne farve er god at have i baghånden.Jørn kan forklare  /o

Wanda min ven.Jeg kan kun sige jo flere der arbejder de guld-blå båndet jo bedre.Denne farve har ikke været at finde her i Danmark i mange år,så lad os ikke miste denne skønne farve igen  ;) Når der er flere der arbejder med en farve ,og hjælper hinanden jo bedre kvalitet kan man opnå.Lige med denne farve kan man ikke stå alene  :) De tyske Avlere i denne farve arbejder tæt sammen .Det siger lidt  :)

Hmm okay når vi er inde på ens farvede:hvordan opnår man farven gul på brahma,uden at låne fra andre racer ? Min far er helt tosset med farve.

mvh Jesper
mvh Jesper