Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skrukke Maranhøns (3 skrukke damer i over en måned!)  (Læst 3669 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Flavia

  • Bruger
  • Indlæg: 4
  • Vild med Høns
Hej alle,

Jeg har sikkert læst alt jeg overhovedt har fundet om skrukke høns. Men prøv at hør vores sag....

3 maran (og 2 andre af en anden race) i haven. Den første maran bliver skruk. Vi lader den være, men efter nogle uger prøver vi at tage hende ud et par gange om dagen. Der er INGEN æg.

Lige pludseligt bliver Maran nr. 2 også skruk... og efter nogle dage, også Maran nr. 3.

Nu har de 3 ligget i flere uger, og det hele startede for næsten 2 måneder siden.

Når vi tager dem ud, så virker de helt sindsyge. Larmer og skriger. Og er agressiv mod hindanden :(

De tre lægger ingen æg og har ikke gjort i mange dage.

Jeg har prøvet vand, isterninger, har fjernet alt hø.... intet hjælper.

Er der noget at gøre? :(

Offline torsholt

  • Bruger
  • Indlæg: 36
Sv: Skrukke Maranhøns (3 skrukke damer i over en måned!)
« Svar #1 Dato: 28 Maj , 2020, 15:20 »
Har hørt en historie om Kaj Munks hushjælp der skulle fragte skrukhøne fra en gård til en anden på cykel i en kasse, da den kom frem var den ikke skruk mere.  Også en tur på kælk skulle afskrukke hønen, så det er bare at tage hønsene med ud på tur, så kommer de på andre tanker.

Offline Flavia

  • Bruger
  • Indlæg: 4
  • Vild med Høns
Sv: Skrukke Maranhøns (3 skrukke damer i over en måned!)
« Svar #2 Dato: 29 Maj , 2020, 16:22 »
Mange tak for dit svar - skal prøve det nu! ;)

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Skrukke Maranhøns (3 skrukke damer i over en måned!)
« Svar #3 Dato: 30 Maj , 2020, 02:25 »
jeg flytter dem i en hundebur for sig selv. De står i fuld dagslys, har vand og foder men ingen reder og kan ikke komme tilbage til deres gamle rede. Det plejer at hjælpe efter tre, fire dage. Hver gang de kan komme tilbage til deres rede mens de er skruk starter de helt forfra, så de må ikke komme tilbage inden de er helt afskrukkede. Og ja det er Maran jeg har.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Ast

  • Bruger
  • Indlæg: 87
  • Enhver ret til et sundt liv, med gode dyr
    • facebook
Sv: Skrukke Maranhøns (3 skrukke damer i over en måned!)
« Svar #4 Dato: 31 Maj , 2020, 11:11 »
Det er ikke spor unaturligt en skrukhøne skal ruge kyllinger ud. Det er det er meningen fra naturen side. Alt det med af skrukning er kun for dem der kun tænker på et - ÆG - og kun æg. Så lad dem være skruk jeg havde selv en der var skruk i 2 måneder i vinter, hun ruge på æg der ikke var befrugt (snydeæg). Normalt ruger en skruk høne 28-30 dage, hvis der ikke kommer kyllinger begynder hun at lægge æg igen. :) :)
Har 1.3 Maran i Blå/Kobber, 1.5 Maran i Sort/Kobber, 0.0.19 Maran (Sort, Blå og Splash)/Kobber
0.3 Hunde, 1.0 katte. 0.1 Kone og 1.2 børn. 
Medlem af Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl (WWW.Racefjerkrae.DK), Syd og Vestsjællands Fjerkræklub (http://sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk) og  Maranklub DK (WWW.Maranklub.DK)
Mvh. Anders

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Skrukke Maranhøns (3 skrukke damer i over en måned!)
« Svar #5 Dato: 04 Juni , 2020, 23:05 »
Det er naturlig at de vil skrukke siger du Ast.  og så lader du dem ligge i en tom rede til ingen verdens nytte. De mest stædige bliver liggende i over to måneder. Hvis man så kigger på at en høne generelt lever måske tre år og nogle af dem kan blive skruk hver gang de har lagt måske 50 æg. så synes jeg at det er synd for hønen at hun skal tilbringe så mange dage af hendes korte liv i en redekasse i sted for at gå ud og nyde solen. Jeg skrukker af så snart de bliver på reden om aften hvis jeg ikke skal bruge dem som kyllingemor så kan de komme ud og nyde verden udenfor igen. De er nem at afskrukke hvis de ikke har ligget for længe, også de stædige racer.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Skrukke Maranhøns (3 skrukke damer i over en måned!)
« Svar #6 Dato: 12 Juni , 2020, 06:53 »
Jeg er ved at afskrukke to høner. Har ikke prøvet det før, men skal langsomt have reduceret bestanden - så forsøger. De to høner kommer i  hønsegård om dagen med adgang til foder, vand og de får noget grønt. Hen under aften fjerner jeg redekasserne fra hønsehuset - løse og lette at tage ud- og lader de to skrukker komme ud i haven til de andre. De følger flokken ind i hønsehuset og sidder på pind om natten. Hvis det kun er for en 3-4 dage synes jeg ikke det er synd, selvom de er frustrerede. Den ene er ældstehønen og hun ville skulle af med hovedet hvis der kom kyllinger, så selvom hun ikke ved det, tror jeg hun ville foretrække et par år mere i haven fremfor at få kyllinger i år. Håber det lykkes.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 822
Sv: Skrukke Maranhøns (3 skrukke damer i over en måned!)
« Svar #7 Dato: 12 Juni , 2020, 08:22 »
uha det var ikke rart hvis den vidste at øksen ventede. Hvor mange har du alt ialt
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Skrukke Maranhøns (3 skrukke damer i over en måned!)
« Svar #8 Dato: 15 Juni , 2020, 07:53 »
uha det var ikke rart hvis den vidste at øksen ventede. Hvor mange har du alt ialt

Hej Gerda. Har ni. Skulle gerne ned på seks. Gå fra 3 nye høner hvert år til 2. Den flok jeg har nu er så fin, harmonisk og sund. Kan ikke nænne at skulle fjerne velfungerende æglæggende høner for at få plads. Så må vi ty til købeæg til vinter om nødvendigt.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Skrukke Maranhøns (3 skrukke damer i over en måned!)
« Svar #9 Dato: 15 Juni , 2020, 07:56 »
Status på afskrukning er at begge høner er tilbage i flokken. Det gik ret smertefrit at have dem i hønsegården om dagen og med resten af flokken fra sidst på dagen når æglægningen var overståer og redekasser fjernet. En metode jeg helt klart vil bruge en anden gang om nødvendigt.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 822
Sv: Skrukke Maranhøns (3 skrukke damer i over en måned!)
« Svar #10 Dato: 15 Juni , 2020, 08:23 »
I år går det helt af sig selv at komme ned i antal. Der blev kun 3 damer og resten blev til herrer. Jeg har så ret mange gamle som nok ender sine dage i suppegryden. Ja sådan går det op og ned med hundehandlen som man siger.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner