Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: At planlægge sit opdræt  (Læst 4197 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
At planlægge sit opdræt
« Dato: 20 Maj , 2010, 09:56 »
Det er jo en noget ny tanke hos os, at man kan planlægge hvad man gør med sine høns, men man køre jo trods alt ikke til Belgien efter æg for at få uringede skrammeldyr ud af det - kan vi godt tilstå.
Hr. Storm-Olsen er ved at finde sit udstillingsgen og er blevet meldt ind i foreningen .. (ja ja, nu skal han så lige samle kræfter til også at få ringet til den lokale klub. Det kommer.)

Vi fik 1.1. Guldbrakel i den første rugning på danske æg.
Vi skulle så gerne ende med 24 kyllinger af ukendt køn og belgisk herkomst omkring 1. juli.

Og hvordan kommer vi så videre på fornuftig vis.
Sætter den danske hane til belgiske høner? Og hvad så næste år?
Hvor mange stammer skal vi regne med at have, hvis vi vil undgå direkte indavl?

Vi har ikke sindssygt meget plads, men vi vil gerne avle fornuftigt og samtidig give dyrene gode livsbetingelser. (Hønsegårde der er større end en kvm., flok at gå med osv.)

Tips, tricks, tanker og evt. litteraturhenvisninger modtages gerne!

Offline Eva

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 343
Sv: At planlægge sit opdræt
« Svar #1 Dato: 20 Maj , 2010, 20:41 »
Ja det bedste tricks er da at manden samler kræfterne får løftet telefonen og i en fart at få fat i den lokale klub. Lige meget hvor I bor så er jeg stensikker på at der er folk i kø for at hjælpe jer igang.
Det er nærmest en kærneydelse for lokalklubberne
Det lyder spændende og lad os høre hvordan det går.
Venlig hilsen
Eva

Offline Thomas Poulsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 304
Sv: At planlægge sit opdræt
« Svar #2 Dato: 20 Maj , 2010, 22:48 »
Hvordan er du blevet sikker på at det er den danske hane der skal på de belgiske ? hvad er begrundelsen ? ved sjældne racer/varianter er det vigtigt at få hjælp, og det kan de lokale hjælpe med , så grib fat i knoglen ;)

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: At planlægge sit opdræt
« Svar #3 Dato: 21 Maj , 2010, 07:43 »
Det med at blande danskere og belgiere var egentlig ud fra en tanke om genvariation og mindskning af indavl.
Men det lyder som om, I har en pointe omkring at komme ud af røret. (Eller hen til røret :D)
Jeg har også fået en PM med tlfnumre til et par garvede brakelopdrættere og dem vil jeg prøve at ringe til. (Jeg bli'r bare altid så genert... <G )

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: At planlægge sit opdræt
« Svar #4 Dato: 21 Maj , 2010, 08:06 »
Tine = genert  <J <A <J Hmmmm - det skal du nok overvinde, når det gælder dine høns *l
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: At planlægge sit opdræt
« Svar #5 Dato: 21 Maj , 2010, 08:56 »
Tine = genert  <J <A <J Hmmmm - det skal du nok overvinde, når det gælder dine høns *l

Tro det eller ej. Jeg er voldsomt telefon-sky. Og født utroligt genert generelt - det er virkelig noget, jeg har måttet arbejde med, men bortset fra det med telefonen, så går det jo meget godt :D

Men sagen her er jo også, at vi jo er der, hvor vi har fået en drøm, og vi ved også, hvad der erop og ned på en høne, kan bruge en rugemskine osv. men vi aner ikke en dyt om målrettet avl overhovedet - så jeg ved ikke engang, hvad de fornuftige spørgsmål er, jeg burde stille!
Og det hader jeg virkelig.

GKV

  • Gæst
Sv: At planlægge sit opdræt
« Svar #6 Dato: 21 Maj , 2010, 10:50 »
Velkommen til klubben ;D ;D

VH Gunni.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: At planlægge sit opdræt
« Svar #7 Dato: 02 Juni , 2010, 17:17 »
Uh uh uh jeg er også frygtelig genert og HADER at ringe til folk(har faktisk social fobi ude i virkeligheden) >:( det er SÅ træls at have det sådan. Men belønningen er jo nogle dejlige høns når man "tager sig sammen". Og så er fjerkræfolk jo som regel rigtigt flinke /o

Jeg kan i hvert fald sige Tine, at selv om det er fristende for genvariationens skyld så brug kun høns/haner som er  i orden til avl. Tag dem evt. med på udstilling og få dem bedømt og sørg for at du kan kende de danske dyr fra de belgiske(skriv ring nummeret ned).

Hvis den danske hane er god så sæt ham sammen med de bedste af de belgiske høns. Har de grove fejl bør du ikke avle på dem. Denne stamme kan du kalde A

Angående hønen er det jo logisk at sætte den sammen med den bedste belgiske hane. Anskaf evt. 2-3 høns mere som lægger æg ii en anden farve så du kan sortere rugeæg fra. Denne "stamme" kan du kalde B

Hvis du har mulighed kan du beholde den næstbedste belgiske hane også og til næste år igen krydse ham ind på høneafkom af stamme A eller stamme B. Det vil så give f.eks. en stamme AC som kan krydses ind på B. Du kan også holde dig til 2 men så skal du hurtigere have nyt blod ind.

Du kan vælge at selektere efter forskellige ting hos de enkelte stammer. Spændende!
Nu tilbage som Johanne Schiødt