Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Prikker i ansigtet  (Læst 3376 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Prikker i ansigtet
« Dato: 11 Januar , 2015, 17:11 »
Lille plet og Store plet her er far og søn. Stor guldbrakel.
Sidste år, da Store plet var på udstilling, havde han ikke mere plet end Lille plet. Han blev godt bedømt og blev derfor brugt i avlen.
I dag har de så begge to været på udstilling i Ringe. (Ja, også den gamle. Det kan jo altid være interessant at høre to dommers syn på ens dyr.)
Vi havde regnet med, at den gamle hanes tiltagende pigmentpletter ville trække ned, men vi var faktisk lidt overraskede over at opdage, at de begge er er dømt som 0'er pga. pletterne. (og 0 er jo normalt en dødsdom heromkring.)
Vi er ikke stødt på fænomenet før. Er det meget arveligt eller?
Lille plet er den eneste af kyllingerne, vi har set plet på. Kan man være bekendt at sælge ham. Der er faktisk en potentiel køber.. men jeg har ikke talt med hende om pletten endnu og jeg ved ikke, om hun evt. vil avle eller om det bare er som have-hane.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Prikker i ansigtet
« Svar #1 Dato: 20 Januar , 2015, 21:51 »
Hvidt i ansigtet er noget de lette racer med hvide øreskiver somme tider døjer med og en ting der bliver værre med alderen. Derfor accepteres det ikke ved ungdyr, da det også er meget arveligt hvorimod ældre dyr af især sjældne farver og varieteter kan accepteres med en smugle(lille plet) som regel.

Så hvis man bruger et ungdyr med denne fejl skal man være meget påpasselig i anvendelsen af dette dyr for at det ikke spreder sig for meget og man ikke kan slippe af med det igen.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Prikker i ansigtet
« Svar #2 Dato: 24 Januar , 2015, 09:13 »
Tusind tak, Frank. Det giver jo god mening!