Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kam-fejl  (Læst 7464 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Kam-fejl
« Dato: 19 Oktober , 2012, 08:50 »
I brakelland skal der pt. vælges avlshane til næste år.

Der er to kandidater - begge nydelige - bortset fra kammene.
Kan I, der er klogere end os, fortælle hvilken hane vi skal satse på?
Hvad risikoen er for at "grimhederne" går i arv og om vi kan forhindre dette ved hjælp af den rette høne?

..eller om vi hellere skal æde dem begge to og lade vores gamle hane (han er 3 år) - med nydelig kam - gøre udvalgte høner lykkelige igen. Han er ikke far til disse to herrer.


Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Kam-fejl
« Svar #1 Dato: 19 Oktober , 2012, 11:17 »
Jeg har også to guldbrakel haner, skal prøve å få taget billede af dem, så måske jeg kan få en vurdering af kendere her inde. Håber det er ok ?
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Kam-fejl
« Svar #2 Dato: 19 Oktober , 2012, 11:24 »
Den øverste har da en forfærdelig masse bitakker. Det er ret arveligt, så den ville jeg forfremme til grydesteg.
Jeg ved ikke lige med den anden. Er det en fejl med takkerne på bagkammen?
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kam-fejl
« Svar #3 Dato: 19 Oktober , 2012, 14:05 »
Nr.1 NEJ - bitakker er en grov og arvelig fejl.

Nr. 2 måske, kammen har noget lange tynde takker og en dårlig skåret bagkam.

Behold den gamle og nr. 2, det er altid godt med en hane i reserve. Og Brakel er der vel ikke for mange af i forvejen. 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Kam-fejl
« Svar #4 Dato: 19 Oktober , 2012, 23:59 »
Hvis det var for at få lidt nyt blod til flokken skal du bruge nummer to, som Lene skriver eller have ham i reserve og satse på den gamle kok igen.
Nummer et skal man holde sig langt væk fra, da det kan komme til at spøge i flere genrationer fremover og svært at få væk igen.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Kam-fejl
« Svar #5 Dato: 20 Oktober , 2012, 08:48 »
Tak. Nr. 1 vil snarest blive spist.
Vi ved jo godt, at bitakker er en grim fejl, men nr. 2s grimheder er altså knapt så alarmerende, kan jeg forstå.

Hvorom alting er, så tror jeg måske vi ender på at æde dem begge to og vende tilbage til den gamle hane, som faktisk er en flot fyr.
Når vi har ham - og vi har faktisk også en udstationeret reservehane fra samme årgang - så er der jo ingen grund til at avle på noget grimt.

Mærkeligt, hvor de grimme kamme kom fra. Vi har faktisk altid haft rimeligt pæne kamme og aldrig set en med bitakker før.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kam-fejl
« Svar #6 Dato: 20 Oktober , 2012, 09:03 »
HVIS I brugte ham med bitakker, så ville der både komme afkom med bitakker og uden bitakker. Og hvis der så avles videre igen på de dyr uden bitakker, så kan de dukke op igen, dog i stadig mindre antal, når man bliver ved med at sortere ud og begynder at kende sine dyr.

Man skal forøvrigt også kigge på hele dyret, Brakel har kropsform, farve/tegningsform og halestilling som kardinalpunkter, så disse skal ihvertfald også være i orden.

Så en dårlig skåret kam kan være en mindre fejl end en meget dårlig farve/tegning.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Kam-fejl
« Svar #7 Dato: 20 Oktober , 2012, 22:13 »
kunne være rigtig interessant at lære noget mere om de forskellige kamtyper og deres arveligheder, synes bare det er svært at finde matariale omkring det. Er der nogle der kan anbefale noget litteratur om kamme?? Jeg står som trådstarter med en hane som har fået en uheldig kam i forhold til racen (dværgsilker). Stine
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kam-fejl
« Svar #8 Dato: 20 Oktober , 2012, 23:57 »
I den Skandinaviske Fjerkræ Standard står der en masse om kamtyper og fejl.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Kam-fejl
« Svar #9 Dato: 21 Oktober , 2012, 10:08 »
Tak Lene :) hvor får man fat på den ?  :) /o Stine
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Kam-fejl
« Svar #10 Dato: 21 Oktober , 2012, 10:14 »
På Dffr's hjemmeside kan man købe den. Allernederst til venstre.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Kam-fejl
« Svar #11 Dato: 21 Oktober , 2012, 13:43 »
Tak for hjælpen :)
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Kam-fejl
« Svar #12 Dato: 21 Oktober , 2012, 13:54 »
Om man kan bruge dyr med kam-fejl i avlen er selvfølgelig indiskutabelt, hvis man da er seriøs i sit avlsarbejde.
Men der er yderligere en vigtig ting, som jeg altid også tager med i min vurdering af om en hane med fin kam kan bruge i avl. Der er OK at bruge hanen på billede 2, og vi antager at de 2 haner (billede 1 og 2) er brødre. Hvis der i dette kuld er f.eks. 25 unghaner, og der kun er få med OK kam, så kunne jeg aldrig acceptere en sådan OK hane i min avl, da "Kam-fejl generne" er meget stærke også hos dem med fin kam.
Er hanen på billede 1, derimod en enlig svale ud af f.eks. 25 unghaner, ville jeg ikke betænke mig i at bruge hanen på billede 2 i min avl.

Blot for at fremhæve, at også hypigheden af kam-fejl, og fejl iøvrigt, i en avlslinie, ikke må glemmes.

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Kam-fejl
« Svar #13 Dato: 21 Oktober , 2012, 16:17 »
Det var en rigtig god pointe, Rudy, for de er brødre - og hele rosset har elendige kamme. Så deeet bliver vist til en god del stegt kylling.

Kropsform og farvetegning bilder vi os ind at have bedre styr på.
Tak for hjælpen alle sammen!

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Kam-fejl
« Svar #14 Dato: 26 Oktober , 2012, 14:43 »
Tillater mig at lægge ud billede af mine to guld og en white barred hanekam.....

Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger