Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vildfarvet x sort ? (silkehønsegenetik)  (Læst 3833 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Susanne

  • Gæst
Vildfarvet x sort ? (silkehønsegenetik)
« Dato: 24 August , 2012, 17:45 »
Jeg har lige brug for noget god gedigen arvelighedsviden til sammensætning af næste års stammer.

Jeg har i år krydset vildfarvet hane med sorte høner og fået sorte kyllinger med indbygget guldfaktor ( flere med brun halskrave eller brunspættet bryst )

Næste år skal disse krydses ind igen - altsammen for at  få dybere sort og mere dybde samt mørkere dunfarve.

Er det lige gyldigt om det er sort hane x vildfarvede høner eller vildfarvet hane x sorte høner. Jeg regner med at gøre begge dele, men vil lige være sikker på, at der ikke er forskel ?

Og hvilken af de to følgende teorier er den rigtige:

1. Der vil komme sorte og vildfarvede kyllinger - de vildfarvede dog med bedre/dybere farve evt 50 % af hver.

2. Der vil komme nogenlunde ens kyllinger - de er stadig mest sorte, dog med endnu mere  brunt/ gyldent i tegningerne. Og først til næste år eller næste år igen vil der være gode vildfarvede.

Håber på hjælp fra silkehønseeksperter eller andre eksperter :) :) :)

« Senest Redigeret: 24 August , 2012, 17:47 Fra Susanne »

Offline fiskefjaesen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 73
Sv: Vildfarvet x sort ? (silkehønsegenetik)
« Svar #1 Dato: 24 August , 2012, 17:54 »
Vil gætte på nummer 1.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Vildfarvet x sort ? (silkehønsegenetik)
« Svar #2 Dato: 25 August , 2012, 00:10 »
Jeg ville også holde på nummer et, men de sorte der kommer vil nok haveendnu mere brunt i sig og måske vil der også komme nogle Sort guldhalsede ud af det. Det vigtigste er nok at du vælger ud fra dunfarven på dyrene.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Vildfarvet x sort ? (silkehønsegenetik)
« Svar #3 Dato: 25 August , 2012, 14:01 »
Jeg vil nok også holde mest på nr 1, og i teorien burde det nok heller ikke betyde noget, om du vælger sort hane eller høne, også selvom de "sorte" haner sikkert viser mere tegning end hønerne i denne generation.

Jeg vil dog tro, at det muligvis kan blive svært at skille afkommene i to tydelige grupper, for nogle af de vildtfarvede, vil nok være lidt mørke i det, mens nogle af de sorte nok vil have en del halskrave og brysttegning, så derfor kan det sagtens være, at det reelt mest ser ud som din teori 2. Genetisk set er mit gæt dog at afkommene vil følge teori 1.

Men vi hører naturligvis meget gerne hvordan resultatet bliver (og gerne med billeder), så vi kan lære lidt af dine anstrengelser /o
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Susanne

  • Gæst
Sv: Vildfarvet x sort ? (silkehønsegenetik)
« Svar #4 Dato: 25 August , 2012, 15:00 »
Tak for gode og forstandige svar :)

Jeg vil helt sikkert foto-dokumentere så godt, jeg kan.

Og hvor er det spændende !

(jeg læser arvelighedslære som en gal lige nu, men jeg synes, det er ret svært  - mangler ligsom at "knække koden" )

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Vildfarvet x sort ? (silkehønsegenetik)
« Svar #5 Dato: 26 August , 2012, 15:36 »
I den fobindelse kan jeg evt. anbefale bogen "Husdyravl - teori og praksis" skrevet af Lars Gjøl Christensen (ISBN: 978-87-913-1904-4). Der er ikke meget om høns i den, men den beskriver den grunlæggende teori vedr. nedarvning på en vældig pædagogisk måde. Jeg kender den, da det er den første lærebog vedr. genetik vi havde på den daværende Landbohøjskole.

Mon ikke du kan finde den/bestille den hjem via det lokale bibliotek?
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Susanne

  • Gæst
Sv: Vildfarvet x sort ? (silkehønsegenetik)
« Svar #6 Dato: 26 August , 2012, 20:56 »
Tak for tip, KVB :)

Jeg skal helt sikkert fordybe mig noget mere! Det er SÅ utilfredsstillende ikke at vide, hvad der virker hvordan!

Bogen, du nævner findes ikke umiddelbart på biblioteket, men de har andre, så jeg går videre den vej!

Jeg har også fundet udenlandske sider på nettet, der forklarer en del om silkehønsegenetik. Jeg betragter ikke mig selv som særlig ubegavet, men lige her, må jeg erkende mine begrænsede opfattelsesevner, hehe :)

Susanne

  • Gæst
Sv: Vildfarvet x sort ? (silkehønsegenetik)
« Svar #7 Dato: 26 August , 2012, 22:02 »
......fortsættelse af forrige svar:

Jeg fandt lige et print i mit hønseringbind. Arvelighedslære - racefjerkræ af Flemming Schiøtte.
Jeg har selv printet det ud og - glemt at jeg havde det. Der er 27 siders god viden, så nu er der ikke flere undskyldninger.

Jeg tror, linket er her fra Forum, ellers er siderne tiL at finde på Hadsten fjerkræklubs hjemmeside - lige til at downloade.