Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Er agerhønefarven kønsvisende?  (Læst 4727 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Er agerhønefarven kønsvisende?
« Dato: 21 Januar , 2012, 12:28 »
Syntes at ha læst at farven agerhønefarvet eller den rigtige betegnelse Guld/sort Båndet, skulle være kønsvisende hos de daggamle kyllinger..

er farven ikke så markant på ryggen og "lettere" falmet skal det være haner
er farven mere markant og klar/mørkere skulle det være høner..

Er der nogle der kan bekræfte dette?
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Er agerhønefarven kønsvisende?
« Svar #1 Dato: 21 Januar , 2012, 19:11 »
Slet ingen der ved noget om dette ???
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Er agerhønefarven kønsvisende?
« Svar #2 Dato: 21 Januar , 2012, 20:24 »
Aner det ikke, men det kan jo komme an på en prøve.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Er agerhønefarven kønsvisende?
« Svar #3 Dato: 21 Januar , 2012, 22:09 »
Jeg kendte en der drev avl med farven (agerhønefarvet, dengang den kun hed sådan), i konsekvent 2-stamme avl. Altså en stamme/linie hvor udstillings-hanerne blev lavet og en anden stamme/linie hvor udstillings-hønsene blev lavet.
Disse agerhønefarvede kyllinger, de kunne køns-sorteres som helt små.
Men jeg er så i tvivl om, at det måske skulle have noget med denne 2-stamme avl at gøre ???

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Er agerhønefarven kønsvisende?
« Svar #4 Dato: 21 Januar , 2012, 22:42 »
Tja..jeg vil da prøve at komme strips på deres ben,,så finder jeg jo ud af det engang..jeg har nemlig ca. halvt der er lidt uklare i farveaftegninger, og halv der har meget klare aftegn  ;)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Er agerhønefarven kønsvisende?
« Svar #5 Dato: 21 Januar , 2012, 23:46 »
Ja jeg mente så det var omvent med farven for det passer med antallet når de bliver store hos os, men fejl kan jo ske. Jeg synes det nemmeste på vores er at se om de har meget eller lidt tegning i hovedet og så om de er mørke eller lyse i farven som kyllinger.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Er agerhønefarven kønsvisende?
« Svar #6 Dato: 22 Januar , 2012, 10:24 »
Rixen:
Det er helt korrekt. Jeg har i nogen år avlet store guld/sortbåndet (agerhønefarvede) Kochin og langt hovedparten af kyllingerne kunne kønsbestemmes på den måde du beskriver. Det var dog ikke 100% sikkert, men tæt på.

Danny
Himlen bør altid være blå!

thorleif

  • Gæst
Sv: Er agerhønefarven kønsvisende?
« Svar #7 Dato: 22 Januar , 2012, 10:29 »
Men med dverg-cochin er det vel ganske nemt at bestemme dem efter vinge-fjerene? De der setter vingefjer foerst er hoener. Jeg synes at huske det var ganske 100% sikkert, men det er jo en tid tilbage siden jeg avlede disse smaa "dunbolde".

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Er agerhønefarven kønsvisende?
« Svar #8 Dato: 22 Januar , 2012, 11:47 »
Lyder godt Danny..

Så er næste problem jo at der er ca. halvt hønekyllinger og halv hanekyllinger..hvordan pokker skal je g nu komme af med hanekyllingerne  ;) de fleste vil jo nærmest kun ha hønerne  ???
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Er agerhønefarven kønsvisende?
« Svar #9 Dato: 23 Januar , 2012, 10:05 »
Lyder godt Danny..

Så er næste problem jo at der er ca. halvt hønekyllinger og halv hanekyllinger..hvordan pokker skal je g nu komme af med hanekyllingerne  ;) de fleste vil jo nærmest kun ha hønerne  ???

Når jeg havde lidt kyllinger i overskud så plejede jeg at sige til folk, at de selv kunne vælge. Så fik jeg ikke skyld for noget.
Ihvertfald så længe de var små. Når de blev ældre så synes jeg ikke at det er iorden mere at gøre det på denne måde da forskellen bliver ret markant.

Danny
Himlen bør altid være blå!