Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Arvelighed og størrelse  (Læst 2479 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Susanne

  • Gæst
Arvelighed og størrelse
« Dato: 03 Januar , 2011, 14:58 »
Jeg går og tumler med avlsplaner for det kommende år. Det er vildfarvede dværgsilkehøns, der må stå for skud og lægge krop og velfærd til mine avlsdrømme.

Men lige et spørgsmål, som jeg ikke ved nok om: Hvordan er det med størrelsen? Hvis jeg har en hane, der besidder alle ønskelige egenskaber, men som er for stor ifølge standarden, hvad gør jeg så?









Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Arvelighed og størrelse
« Svar #1 Dato: 03 Januar , 2011, 15:07 »
Det siges at størrelsen arves fra moderen og type arves fra faderen, men om dette holder stik, skal jeg være dig svar skyldig.

Jeg har det modsatte problem med de store racer, de er nemme at avle for små.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

thorleif

  • Gæst
Sv: Arvelighed og størrelse
« Svar #2 Dato: 03 Januar , 2011, 15:19 »
Jeg hadde en linie med haner der ALTID avlede store afkom. Det kommer antagelig mere an paa familjen end paa individet, tror jeg. Hvis din hane ikke kommer ifra en familje der producerer for store afkom, er vel sjansen god.
IKKE se dig blind paa individet, men tag hele hans familje i betragtning, saa gaar det ofte godt. Du  kan jo "luge ud" de haner (og hoener) som bliver for store, og IKKE avle videre paa disse. Held og lykke, det behoever vi ALTID med avl.

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Arvelighed og størrelse
« Svar #3 Dato: 03 Januar , 2011, 18:53 »
Hej Susanne

Jeg vil bruge en lidt for stor hane hvis han har god type og farve, brug de mindste af hønerne, så kan det ikke gå helt galt.

Du skal ikke tage vægt og størrelse overens, for du kan have en lille hane der vejer for meget og en stor hane der holder vægten, så hellere den lille hane, da det er syntet der giver det første indtryk.

Tommy 

Susanne

  • Gæst
Sv: Arvelighed og størrelse
« Svar #4 Dato: 03 Januar , 2011, 19:20 »
Tak for svar  /o

Det er en rigtig fin hane, (tak, Tommy) og han leverer blodfornylse, så han skal absolut være stamfar til kommende kyllinger.

Jeg vil (udover andre egenskaber, der skal tages hensyn til) finde de mindste høner til ham, og så vil jeg tro på at der er masser af Thorleifs held og lykke i 2011  ;D.

Og Lene: hvis det ovenikøbet er rigtigt, at hannen leverer typen, er der slet ingen grund til betænkeligheder  :D

Uvurderligt og altid hjælpsomt forum  *o