Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Min hane er hård ved mine høner  (Læst 2242 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline LiseS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Min hane er hård ved mine høner
« Dato: 01 December , 2015, 19:32 »
Ja, så er den bekymret hønse-mor her igen. Jeg synes at min hane er meget hård ved mine 2 nye høner (de har gået sammen i små 14 dage). Udover de 2 er der en høne som han har gået sammen med i deres nu 23 uger. Jeg oplevede i dag at min hane napper ud efter mine ene nye høne og holder fast. Hun forsøger at undslippe hvilke resulterer i at han hiver en dusk fjer af.... Er det helt normalt? Synes det virker voldsomt. Tror ikke han er ude på de frække spillopper.....! Generelt er han meget dominerende. Han er den sidste hane af de 4 jeg fik og jeg valgt ham, fordi jeg havde fået et råd om at vælge den mest dominerende.

Noget andet jeg er i tvivl om. De 2 nye sætter sig sjældent frivilligt på piden med de andre til natten. Jeg har indtil nu sat dem over på pinden til de andre når mørket er faldet på.... Eller skal jeg lade være med det? Der er helt fredeligt hele natten.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 938
Sv: Min hane er hård ved mine høner
« Svar #1 Dato: 02 December , 2015, 18:37 »
Jeg har ikke ret meget erfaring, i det du spørger om - men har dog et bud.
Du siger, du har beholdt den mest dominerende hane ud af fire. Det er jo hvad man opfordre os til at gøre, så så langt så godt.
Når han forsøger at komme i kontakt med de nye høner, siger du han napper efter dem. Det er måske hans ungdom der spilder ind her  <A, han har nok ikke rigtig forstået, hvorledes en hane skal gøre kur til en høne - endnu.
For normalt kurtisere haner jo før de træder hønerne. Det er ikke lige på og hårdt, som han åbenbart forsøger. Jeg tror han bare skal have lidt tid, til at blive voksen <D.

Jeg opdrager også nogle kyllinger og to høner i at gå på pind og ikke sove i rederne, ved at flytte dem på plads. Det er vist en god ide. Jeg har da læst, at det er der flere der gør, for at lære dem det.
De vågner op sammen, det kan kun være godt for integrationen  <:

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Min hane er hård ved mine høner
« Svar #2 Dato: 02 December , 2015, 19:57 »
Din hane er ung og uerfaren, så prøv at se tiden lidt an. Men han bør snart rette ind, ellers lyder han ikke til at være særlig adfærdssund.

Jeg jqr aldrig blandet mig i hvor mine høns sover om natten, bortset fra at jeg smider dem indenfor, hvis de en meget sjælden gang er gået til ro ude. De finder ud af det før eller siden, hvis betingelserne er til det.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.