Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hane angriber - beskytter han kyllinger??  (Læst 3867 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kroellegris

  • Bruger
  • Indlæg: 40
Hane angriber - beskytter han kyllinger??
« Dato: 29 April , 2017, 20:23 »
Vi har 16 kyllinger gående med en skruk i et lille del af vores hønsegård. De er tre uger gamle, og alt er fint med dem og skrukken.
Men vores ellers så fredelige hane er begyndt at blive aggressiv overfor min mand, min søn, naboen og måske egentlig alle andre end mig. Jeg har ikke oplevet det mod mig (endnu), men jeg er også madmor :-).

Kan denne  pludselige ændring i temperament skyldes kyllingerne og skrukken og en trang til at beskytte dem? Eller er det at tillægge ham et utænkeligt motiv? Han kan se skruk og kyllinger, da de kun er adskilt med kyllingetråd. Ved ikke om det stresser ham?

Vil helst ikke slagte ham, hvis det er noget forbipasserende, men hvis det formentlig vil fortsætte og måske blive værre, spiser vi ham og håber, at der er en efterfølger blandt kyllingerne.

Han er ret præcist 1 år gammel og han går sammen med 5 høns pt.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hane angriber - beskytter han kyllinger??
« Svar #1 Dato: 30 April , 2017, 07:25 »
Ja, det kan sagtens tænkes, at han vil beskytte skruk/kyllinger. Jeg har haft haner, som fulgtes med skruk og kyllinger og deltog i yngelplejen, og jeg har haft haner, som slog deres kyllinger ihjel (MEDK). Oftest ser man nu, at skrukkerne er de mest "aggressive", men kun når kyllingerne trues.
MEN,  det kan ligeledes tænkes, at nu da han er rigtig voksen, det er forår og hormonerne suser rundt i ham, så ser du ham, som den hane han er.
I må se hvordan det går. Viser det sig, at han er aggressiv, er der i min optik kun en god løsning: en anden hane, jeg har aldrig trods diverse metoder kunnet genopdrage en hane, og det er altså ret ubehageligt at færdes i haven/hønsegården, hvis man hele tiden skal kikke sig over skulderen. Aggressive haner kan give blå mærker eller skrammer på benene,  de kan skade mindre børn samt måske være skyld i at børnene bliver bange for høns,
I øvrigt smager aggressive haner vældig godt ;)

Citat fra mit dengang  4-årige barnebarn, Sif: farmor havde en hane, der var dum. Den smagte dejligt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Hane angriber - beskytter han kyllinger??
« Svar #2 Dato: 30 April , 2017, 07:51 »
Jeg har netop oplevet det samme. Sød hane, men da han opdagede at det var kyllinger, der hver dag blev båret i hundetransportkassen til og fra drivhuset - var det slut med det søde. Har børnebørn der skal kunne færdes trygt i haven - så han ligger nu i fryseren.

Offline kroellegris

  • Bruger
  • Indlæg: 40
Sv: Hane angriber - beskytter han kyllinger??
« Svar #3 Dato: 30 April , 2017, 09:29 »
Tak for jeres svar. Vi krydser fingre for, at han bare vil beskytte kyllingerne og skrukken, og at det går over.
Hvis det bliver værre eller bare bliver ved, også når kyllingerne er blevet større, så er vi helt enige derhjemme om og afklarede med, at han skal spises.

Offline L-O

  • Bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Hane angriber - beskytter han kyllinger??
« Svar #4 Dato: 25 Juli , 2019, 20:11 »
Hej
Jeg har samme problem med en hane, jeg fik for 3 uger siden. Han er ca. 1 år gammel. Jeg er nysgerrig for at høre, om dit problem løste sig og i givet fald hvordan, eller om han måtte væk.

Offline kroellegris

  • Bruger
  • Indlæg: 40
Sv: Hane angriber - beskytter han kyllinger??
« Svar #5 Dato: 25 Juli , 2019, 20:15 »
Hej. Nu er det længe siden, og han har mistet hovedet. Tror at det blev bedre, men aldrig helt godt. Men han blev syg, og derfor aflivet.

Offline L-O

  • Bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Hane angriber - beskytter han kyllinger??
« Svar #6 Dato: 25 Juli , 2019, 21:05 »
Hej
Tak for dit svar. Jeg vil så lige se tiden lidt an og så tage en vurdering af, om han skal ud af fjerene...... 8)