Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Dorking  (Læst 95939 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Dorking
« Svar #30 Dato: 22 Januar , 2010, 08:56 »
I leksikon her på forum kan du se hvad racerne vejer *ss*

De største er kæmpejesey og brahma..de er så længere om at vokse til.

Orpinton SER stor ud men er mest PUFF (altså fjer) *gg*

Playmouth rock , wyandot og sussex er rigtig godt kødsat i forhold til størrelse og voksetid

Med venlig hilsen Søs

Offline Lene Andersen

  • Bruger
  • Indlæg: 135
Sv: Dorking
« Svar #31 Dato: 22 Januar , 2010, 10:20 »
Citér
De største er kæmpejesey og brahma..de er så længere om at vokse til.

Orpinton SER stor ud men er mest PUFF (altså fjer) *gg*

Playmouth rock , wyandot og sussex er rigtig godt kødsat i forhold til størrelse og voksetid

Jeg vil lige indskyde at Amrocks er fortrinlige store høns, de er større end Plymouth Rock og Sussex og vokser hurtigt. Altså SUNDT hurtigt, ikke som industri Plymoerne. Jeg har lige slagtet 20 ugers hanekyllinger og de lå på 1700, renset.
Racen lægger masser af æg, ca 260 om året, og hele året. Men de skrukker ikke så villigt, jeg har haft to der blev skruk. Men vil du have masser af æg, så skal du ikke vælge nogen er skrukker meget.
Eneste minus ved Amrocks, er de kun fåes i tværstribede.
Mange hilsner Lene :-)

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Dorking
« Svar #32 Dato: 22 Januar , 2010, 16:48 »
Jeg synes Amrocks er helt vildt flotte i tværstribet..selve racen har jeg også et godt øje til, de skulle være hurtigvoksende, hårdføre og lægge goe store æg (var det ca. 65 g)men pt. har jeg ikke plads til flere racer..men Lene, måske kunne jeg engang være interesseret i en omgang rugeæg..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Lene Andersen

  • Bruger
  • Indlæg: 135
Sv: Dorking
« Svar #33 Dato: 22 Januar , 2010, 19:39 »
@Rixen: Det kan vi sagtens finde ud af  :)
Mange hilsner Lene :-)

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Sv: Dorking
« Svar #34 Dato: 23 Januar , 2010, 14:10 »
Tjaa det med at de er hurtigt voksende tiltaler mig nu meget, måske man skulle skrive sig på den rugeægs liste ? jeg synes også jeg har læst alt for meget om race størrelser osv, men det er bedre at høre det fra folk der har erfaring, med de forskellige dyr, synes mine Orpington spiste en masse med der var ikke så meget kød på, og de skulle jo være så store.
min teori bliver vidst at lave en del krydsninger med maran i år, og nogle med Dorking, og så se udfaldet, og ja så prøve at få fat på store dorkingæg fra udlandet, og lave ægte Dorking næste år, men planer er jo til, for at blive lavet om, hvis et eller andet skulle opstå, og det gør der tit hos mig.

Tværstribede er da også bare så fine, jeg har to tværstribede playmouth rock og en gøgespættet maran de er flotte. /o
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline Lene Andersen

  • Bruger
  • Indlæg: 135
Sv: Dorking
« Svar #35 Dato: 23 Januar , 2010, 17:45 »
@ Katja og Rixen. Hvis i vil have rugeæg, kan i så ikke skrive til mig i en PB, ang. hvor mange æg i ku tænke jer, og hvornår i vil have dem?

Mange hilsner Lene :-)

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Dorking
« Svar #36 Dato: 23 Januar , 2010, 19:20 »
Jo, Lene..Katja og mig lægger en plan..men tror ikke det bliver før forårets kommen at jeg er interesseret..Vi skal nok kontakte dig i god tid inden..vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Lene Andersen

  • Bruger
  • Indlæg: 135
Sv: Dorking
« Svar #37 Dato: 23 Januar , 2010, 19:29 »
Det er helt fint  :)
Mange hilsner Lene :-)

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Sv: Dorking
« Svar #38 Dato: 24 Januar , 2010, 20:23 »
Så lyste jeg æg fra Rixen, og der var liv i 8 dorking æg, ud af vidst 10 stk, jeg er meget spændt på om de alle kommer ud.
« Senest Redigeret: 25 Januar , 2010, 10:29 Fra Katja »
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Dorking
« Svar #39 Dato: 24 Januar , 2010, 21:28 »
Tak Katja..lidt go' reklame for mine Dorking..dejligt..jeg krydser fingre for alle 8 kommer ud af æggene ; <L

Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Dorking
« Svar #40 Dato: 24 Januar , 2010, 21:41 »
Vejen til at avle gode racetypiske dyr er lang og meget knudret, og det vil nogengange være lettest at give op. Især med racer, som ikke er mangfoldige.

Men det er også en udfordring som er spændende og kræver hård sortering.

Så jeg håber da virkelig at (Rixen og Katja) får gjort noget ved denne noget forsømte race, som Dorkingen nu er. Og at vi allesammen en dag kan se den udstillet igen på LU.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Dorking
« Svar #41 Dato: 24 Januar , 2010, 21:58 »
Ja..men jeg er ikke just særlig udstillingsminded..er nok heller ikke den der kan sortere i dem med hård hånd, synes bare der er dejlige som de er, de har næsten alle de egenskaber mange på forum efterlyser..men ved godt de er for små..men i min hønseverden behøver hønsene ikke at være perfekte ..bare de er glade og trives.. ;D

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Sv: Dorking
« Svar #42 Dato: 30 Januar , 2010, 19:49 »
juhuu nu er de begyndt at lægge æg 60-64g det er da meget godt gået, humm jeg prøver lige at sætte hanen til hønsene, så jeg kan lave lidt ægte Dorking, jeg har fået lavet en boks så kun de 4høns og hanen går sammen, så kan Araucanaerne hanerne også få lov at blive, dejligt. /o
Hvis nogle vil have rugeæg må de sige til, men jeg vil nu vente 3 uger, da de jo har gået med Araucana hanerne indtil nu.
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline ulla

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 187
Sv: Dorking
« Svar #43 Dato: 30 Januar , 2010, 20:09 »
hej katja og lestat  :)
så er jeg på nettet igen , de kære seas folk  :( skal altid grave der hvor der i forvejen ligger kabler
men jeg har en smuk sølvfarvet hane prøver at tage et billed af ham , i morgen kh ulla
0,2 dorking
0.1 kæmpe jersey
1,5 amrock
16 grunlaegere
1,0 land kanin
1.1.skotsk terrier
1,0 irsk terrier
0,2 ,5 staldkat
3.1 heste og ponyer
1.2,19 moskusænder
mand og to piger (de nægter at blive kataloggiseret som dyrene ;-)

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Sv: Dorking
« Svar #44 Dato: 01 Februar , 2010, 15:19 »
Hej Ulla
jeg glæder mig til at se billede af hanen, er den så helt ren sølv, eller er der andet i ham?
hvad vil du have for ham hvis det er? eller vil du gerne bytte, så du får nyt blod?

Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn