Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ande udstyr?!?  (Læst 5843 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Ande udstyr?!?
« Dato: 16 ſeptember , 2016, 08:28 »
Vi har kig på at købe et par halvstore ællinger nu her mhb på at opfede egen juleand. så; jeg har en rævesikker lukket voliere med tilhørende græsareal indhegnet med på ydersiden af stolperne med tre tråde strøm i 15, 25 og 90 cm højde og på indersiden 110 cm havehegn. Vi påtænker blot at bygge et læskur/halvtag inde i volieren, da jeg har læst ænder foretrækker at sove ude. Mht foder har jeg et gl. hønse fodertrug, de hvide plastik med grøn bund man kan hænge op, men kan ænder godt få næbbet i dem? Og til vand kan de drikke af et hønsevandtrug? Eller drikker de blot af deres badevand? Mht foder, fodrer vi hønsene med byg, hvede og fjerkræ tilskudspiller, er det fint nok til ænder? De får naturligvis også rester og så kan de gå på græsarealet.

Er der andet jeg skal være opmærksom på ved ænder som er anderledes end ved høns? Skal de have skaller?
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Ande udstyr?!?
« Svar #1 Dato: 16 ſeptember , 2016, 14:27 »
Slet ingen der kan hjælpe?
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Ande udstyr?!?
« Svar #2 Dato: 19 ſeptember , 2016, 21:28 »
Det er svært at forstå dit spørgsmål, fordi du faktisk spørger om det hele, lige fra hegn til foder.
Så vær lidt mere præcis.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Ande udstyr?!?
« Svar #3 Dato: 21 ſeptember , 2016, 14:49 »
Ok. Hvad med at såbarheden spørger til foderet. De får pt 1/3 fjerkræ special (piller), 1/3 byg og 1/3 hvede - hel kerne, og har mulighed for at græsse. Skal de have andet? Jeg har læst at protein får dem til at sætte mere kød i fht korn som sætter fedt. Hvilket foder er der mere protein i?
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Ande udstyr?!?
« Svar #4 Dato: 21 ſeptember , 2016, 18:50 »
Nu er jeg ikke ekspert overhovedet, men der er vist noget med, at moskusænder kan udvikle englevinger, hvis de får for meget protein.

I øvrigt er moskusænder overhovedet ikke fede, så det behøver du ikke bekymre dig om.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Ande udstyr?!?
« Svar #5 Dato: 21 ſeptember , 2016, 19:13 »
Englevinger kan komme hvis ænderne er genetisk disponeret for det OG får for meget protein
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Ande udstyr?!?
« Svar #6 Dato: 21 ſeptember , 2016, 20:05 »
Øhh okay - så hvis jeg har forstået det rigtigt, så behøver jeg ikke være bekymret for at give dem korn, og jeg behøver heller ikke tilsætte ekstra protein.
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Ande udstyr?!?
« Svar #7 Dato: 22 ſeptember , 2016, 09:36 »
Jeg ER virkelig ikke helt stolt ved at give gode råd, for jeg har kun haft ænder i et år. På den anden side kan jeg se, at jeg bliver rettet, når jeg skriver noget vrøvl.

Nej, du skal ikke bekymre dig om at de får for lidt protein. Især ikke hvis de kommer ud, for de spiser rigtig meget kryb, når de græsser. Jeg kan ikke vise mig med greb eller spade, så kommer de farende, og de står på fødder af mig - og nede i hullet, hvor jeg forsøger at grave.

Mine spiser af det jeg har; dvs opvaskebaljer, gamle tagrender, underskåle. Og de drikker af det vand der er, dvs badevand og drikkevand.

Det ene hold andemor og store ællinger jeg har, skal hver aften jages ud af redskabsskuret, men de vil ikke bruge det hus,jeg har bygget til dem. Resten sover ude, i hvertfald indtil videre. Sidste vinter ville de godt bruge huset, så det kommer måske, når det bliver koldt. De vil ihvertfald gerne have læ.

Din indhegning lyder som det, jeg godt kunne tænke mig, hvis jeg havde kræfter til at lave det. Nu har de et flytbart elhegn, og det fungerer godt. Men det pynter ikke, og jeg finder jævnligt døde tudser, og det er jeg ked af.

Jeg bruger plastiksandkasser til badevand, min sø har været tør hele sommeren. I karret lægger jeg fliser op mod kanten, så de kan få fodfæste.
Op til karret en trappe af gamle fliser eller en rampe af en eller anden plade eller bræt. Den bruger de voksne også.
Når jeg skifter vandet, kan jeg vippe det gamle ud, og ænderne æælsker det mudder, der kommer ud af det.
Drikkevandet er i opvaskebaljer fra Harald Nyborg, men det bader de også i. Drikkevandet skifter jeg hver dag, badevandet må de finde sig i lidt længere.

Ænderne er sjove og interessante, og så smager de godt. Men det er et stort arbejde at slagte dem, synes jeg. Så i år kommer de på slagteri, næste år..?


Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Ande udstyr?!?
« Svar #8 Dato: 03 November , 2016, 17:38 »
mange tak for svarene  /o

jeg kan supplere med mine erfaringer som jeg nu har fået efter 2 måneder med ænder  ;D De er rigtig fine og sjove - men pyhh hvor de sviner! Vi har bygget et hus til dem, som de gladelig går ind i hver aften ved mørkets frembrud, så de må være rimeligt godt tilfredse med det. Det er lavet ud af en gl. palletank med sand og halm i bunden som jeg jævnligt skifter og så et lukket bur ude omkring, så hr. ræv ikke finder på gode ideer i nattens mulm og mørke. Vi lukker ind og ud hver aften og morgen inden det bliver helt lyst. Det fungerer fint, og de går som sagt selv "i seng". Inde i huset har de foder og et lille vandtrug. Jeg fodrer med korn og fjerkræ-special fordelt i to forskellige skåle (bunden af 10 L spande - oversavet).

Ude i indhegningen, som består at 110 cm højt havehegn på indvendig side af pælene (telefonmaster) og udvendigt tre tråde med strøm i 15-25-90 cm højde, har de bunden af en palletank til badevand. Vi har beholdt hældetuden nederst så den er ret nem at tømme. Den er ca. 20 cm høj og de har en trædesten i begge sider til at komme op i den (en gammel flise). Badevandet tømmes hver 3-4 dag. Det bliver grumset, men ikke helt ulækkert. Som Marie1 skriver så æælssker de at snadre i de beskidte badevand når den tømmes, så der er ved at komme et naturligt vandhul når det regner. Derudover har de en oversavet 90 L balje, ca. 15-20 cm høj som vi skifter dagligt. Den bliver hurtig meget snasket.

Jeg synes egentligt ovenstående fungerer godt, men hvis jeg havde muligheden, ville jeg give dem et areal med meget mere beplantning af gå i. fx en gammel frugthave eller noget i den stil. De går omkring vores bålplads, hvor der er lidt små træer og et trekammer kompostsystem, hvilke de også elsker at rode i. Og så har de ca. 300 m2 græsareal. Det skal blive til køkkenhave næste år. De har vænnet sig nogenlunde til det nu, men de kan bedst lide at være på arealet bag komposten, hvor der er mere beplantning og steder at søge læ. Jeg tror det er mest for rovdyr beskyttelse at de søger det område. Ikke fordi jeg tror hr. ræv finder på at gå igennem strømmen - men det kan ænderne jo ikke vide.
Så havde jeg muligheden ville jeg give dem mere beplantning og naturligvis en rigtig sø  ;D
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster