Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Burhøns` forvandling  (Læst 22924 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anne Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • fokusfoto.dk
Burhøns` forvandling
« Dato: 28 Februar , 2010, 17:05 »
Faldt lige over denne hjemmeside, under mine foretrukne. Det var vist Marianne V. der linkede til den på et tidspunkt, men jeg synes den fortjener at blive set igen.

Det er en side om burhøns, der kommer til et godt hjem - og man følger forvandlingen. Billederne er helt fantastisk gode og giver stof til eftertanke.

Jeg vil dog ikke opfordre nogen til at gøre det samme. For på den måde støtter man den ulækre produktion der foregår.

http://signalhorn.dk/burhoens.htm
Dværg silker i flere farver
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
1,1 Græske landskildpadder
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Burhøns` forvandling
« Svar #1 Dato: 28 Februar , 2010, 17:30 »
Sikke da en forandring, man kan lige frem se hvor glade de er, men jeg giver dig ret man skal ikke støtte en sådan produktion.
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Burhøns` forvandling
« Svar #2 Dato: 28 Februar , 2010, 17:49 »
Det er altid en fornøjelse at se Johans billeder.  /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Burhøns` forvandling
« Svar #3 Dato: 28 Februar , 2010, 19:01 »
Ja, jeg har gjort det samme tre gange. Jeg tror ikke at det støtter produktionen ret meget at give 100 kroner for 12 høner og en pose æglægningsfoder. Til gengæld får de 12 høner et sjovt liv efter at have været i helvede for høns. I øvrigt er de en meget god anledning til at tale burhøns, billige æg og ansvar med familie, venner og ikke mindst naboer. Jeg fik da omvendt nogle af mine Københavner-venner, der aldrig havde skænket produktionsmetoder en tanke. Til det brug havde jeg markeret et "bur" med brædder i hønsegården - så kunne de selv prøve at stoppe høns i (det skal bemærkes at hønsene ÆÆÆLSKEDE at blive taget op  :D). Men alene det "plukkede" udseende og de kuperede næb fik mange på andre tanker. Og så var det faktisk søde og omgængelige høns, der hurtigt fik deres små hyggelige vaner - samt veninder efter eget valg. Jeg kunne sagtens finde på at gøre det igen.... Men ikke på friland - det døde de af grundet opfiltret langt græs i kroen.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Burhøns` forvandling
« Svar #4 Dato: 28 Februar , 2010, 20:10 »
Ja, jeg har også set de billeder en del gange...lige til at tude over :( Men dejligt at de blev befriet :)

@Ankerine: Hvor købte du dem? Sætter de dem bare til salg i avisen, eller? Og har du ikke nogle billeder? :)

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Burhøns` forvandling
« Svar #5 Dato: 28 Februar , 2010, 21:23 »
Vi har - desværre - en lokal "æggefabrik". De annoncerer i lokalaviserne om afhentning af høns. Døde eller levende. Nogle gange er det spejderne, der står for det :o. Man kan få dem plukket for få kroner. De ikke afsatte ryger til minkfoder, så vidt jeg ved. Der står i hvert fald en container :(. Det positive ved det er at de ikke skal ud at køre.....
Nej, jeg har ikke kunnet nænne at fotografere dem - og det er 10-12 år siden. De er meget lig Signalhorns. Mine lærte at støvbade af gråspurvene, der fløj ned i hønsegården. Havde jo aldrig prøvet det før. Kløerne var så lange at de ikke kunne gå og måtte trimmes med en rosensaks. Det første døgn stod de og gloede på cementsoklen (transportbåndet, hvor der plejede at være mad?). Og efter tre uger var de forholdsvis normale høns. Så der er ikke avlet mange instinkter ud af dem. Men ruge, det duer de ikke til. Men hold da k..., hvor havde vi mange æg  /o.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Burhøns` forvandling
« Svar #6 Dato: 28 Februar , 2010, 21:26 »
Årh, det er utroligt at det stadig kan forekomme i DK :( Men dejligt at høre at nogle af dem bliver reddet! :)

Offline randi nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 252
Sv: Burhøns` forvandling
« Svar #7 Dato: 28 Februar , 2010, 21:51 »
jeg købte 6 burhøns for 5 kr stk, jeg fik en ekstra gratis, de er faktisk søde og hyggelige, men de er slidt op, lægger æg uden skal, hvad kan jeg gøre for dem, mine andre høns lægger fine æg  ??? jeg fik vist hvad jeg købte.
mvh randi

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Burhøns` forvandling
« Svar #8 Dato: 28 Februar , 2010, 23:39 »
Hvor længe er det siden, du fik dem? Mine lagde kun enkelte æg uden skal. Resten var fine - og i stort antal. De var i fældning da jeg købte dem (har hørt at de bliver tørstet for bedre at slippe fjerene når de skal plukkes, men ved ikke om det passer) men lagde 5-6 æg ugentligt per høne da de kom i gang. Aldeles ikke slidt op endnu. Enkelte holdt i fem år og lagde stadig æg, dog ikke så mange (vel som racehøns ::)).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Burhøns` forvandling
« Svar #9 Dato: 01 Marts , 2010, 15:32 »
Nu skal jeg ikke på Gavnø... Men var det en ide at tage nogle stakler med og vise frem? Og evt. et "efter billede" i form af de samme stakkels høns der har fået lov at være høns i en måneds tid?

Gad vide om det kunne få folk til at tænke? ???
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Burhøns` forvandling
« Svar #10 Dato: 01 Marts , 2010, 15:46 »
De er jo nok ikke ringede, og de dyr vi ta'r med skal være ringede og ND-vaccinerede. Ellers en rigtig god idé  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline P. Jakobsen

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Burhøns` forvandling
« Svar #11 Dato: 01 Marts , 2010, 16:48 »
Man kan jo "nøjes" med at lave en lille planche med før og efter billeder  :) Kræver vist ikke ringmærkning og ND-vaccine. Man kan vel ikke betvivle den, selv om det blot er billeder?

Jeg har selv en af de kasseret (Puttemor) Da hun kom hertil var hun jo helt fritgående, kan man vel kalde det.. Men frygtelig bar på hendes gumpe og nedenunder på maven..

Jeg var jo nød til at indhegne det lille pus  :-\ (for vi skal jo ikke have hønseklatteri hele haven-- hmm MÆND!!) Og flere høns er jo siden kommet til i den lille hønsegård.. Syntes hun har taget det i stiv arm og er sød ved de andre.

Men tale om burhøns.. De sidste snart 2 mdr, har ingen af dem været uden for en høneslem.. Man kan vel nærmest kalde dem for burhøns?? Jeg forstår det ikke?? Hvorfor er Puttemor så blevet så fin? hun har fået fjer på gumpen, flere halefjer i forhold til de 3 små stilke der var.

Men nogle der kan forklare det? nu man egentlig har indskrænket hendes territorium?

Men er pragtfuldt at se sådanne forvandlinger.. se det syntes jeg er værdigt for en høne sådan et liv.. stakkels burhøns.
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Burhøns` forvandling
« Svar #12 Dato: 01 Marts , 2010, 17:16 »
Man kan jo "nøjes" med at lave en lille planche med før og efter billeder  :) 

Hvorfor kun en lille plance? Hvis nogle har nogle gode før og efter billeder kan der laves en Colage med tekst og billeder. En, eller nogen, der har lyst/tid ? Vi har pladsen til det, og det vil sikkert øge interessen for høns i haven.

Hilsen
Peter

Offline P. Jakobsen

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Burhøns` forvandling
« Svar #13 Dato: 01 Marts , 2010, 17:19 »
så en STOR colage da  ;D

Man skal jo også være lidt beskeden, nu man ikke rigtig kan bidrage med arbejdet  :-[
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Anne Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • fokusfoto.dk
Sv: Burhøns` forvandling
« Svar #14 Dato: 01 Marts , 2010, 18:38 »
Jeg har det altså lidt dårligt over, at I tager det så let ang. anskaffelse af burhøns. - Det er jo dyr, der direkte er avlet frem til masseproduktion i industrien. - Så, uanset pris på dyret, så støtter man det, når man anskaffer dem.
 
Det er vel ikke det vi vil, når vi taler om dyrevelfærd ??
 
Mvh Anne Vibeke
Dværg silker i flere farver
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
1,1 Græske landskildpadder
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn