Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Burhøns` forvandling  (Læst 23002 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Burhøns` forvandling
« Svar #45 Dato: 02 Marts , 2010, 22:12 »
Det er faktisk en udemærket pointe, synes jeg. Samtidig med at man kan gå og fryde sig over at hønsenes liv et helt år i elendighed, endte med at de fik en smule værdighed tilbage...

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Burhøns` forvandling
« Svar #46 Dato: 02 Marts , 2010, 22:29 »
Hvis jeg må have lov at tage et par Gavnøbriller på, vil jeg sige:

Vi skal nok ikke opfordre til nogle happeninger med løskøbning af burhøns, og såkaldte skrabehøns. Men. -  Det alternativ vi kan give disse høns, ved at være selvproducerende, med vores egne forkælede høns. Som jo godt kan være hybridhøns, købt som kyllinger.

Det vil være helt fint at lave denne fotoplance, der viser forskellen på en hybridhøne i bur, og en der går frit.
 
I forvejen bliver der lavet information over alle de forskellige racers, (som forhåbentlig bliver repræsenteret her på dagen) særpræg. (desværre har røde mor nok ingen ring på så hun kan deltage)

Hvis jeg skal lave en lille  pressemeddelelse inden dagen, vil jeg helst ikke have den til at bære præg af en aktivistdag, men en forumdag for havehønsenørder.




Hilsen
Peter

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Burhøns` forvandling
« Svar #47 Dato: 02 Marts , 2010, 23:00 »
@ Johanne.
Nu tror jeg ikke man skal regne med at 'aflagte' hybridhøns lægger 1 æg om dagen ret længe. Så var de næppe blevet 'aflagt'. De 'kasseres' efter en hvis tid fordi deres produktion af æg erfaringsmæssigt har toppet, og er for nedadgående.
Mvh
Erik Andersen

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Burhøns` forvandling
« Svar #48 Dato: 02 Marts , 2010, 23:47 »
@ pilegaarden: Min "burhønseleverandør" fortalte mig (for mange år siden) at det er fældeperioden, der er for dyr. De æder men producerer ikke. Her hos mig kom de godt op i lægning efter endt fældning. Ikke et æg om dagen, men måske fem om ugen. Hvor mange racehøns kan præstere det - også om vinteren? Nå, men erhvervsmæssigt set går det ikke at produktionsapparatet står stille for at få ny fjerdragt. Så er det billigere at købe nye hønniker og fortsætte produktionen. I  min have gav de fuld valuta (æg) for foderet i mere end et år. Alle tre hold. Men kønne er de ikke.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Burhøns` forvandling
« Svar #49 Dato: 03 Marts , 2010, 06:45 »
Peter, du kan være helt rolig, jeg er sikker på at alle forummedlemmer vil opføre sig anstændigt, når vi så generøst bliver inviteret til Gavnø til forumdag.
Skulle andre dumme sig, er jeg også sikker på at forummedlemmer vil medvirke til at alting foregår i god ro og orden og med en god tone, som vi trods meningsforskelligheder, altid har her.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Burhøns` forvandling
« Svar #50 Dato: 03 Marts , 2010, 07:48 »
Jeg er ked af at jeg ikke kommer med på gavnø- men min kusine skal konfirmeres den dag. Jeg skulle ellers nok ha opført mig ordentligt ;)

Ville det være for meget at vise et bur eller lignende i burhønse størrelse, så folk med egne ord kan se hvor meget plads en burhøne har? Det er nogengange nemmere at se det i virkeligheden
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Burhøns` forvandling
« Svar #51 Dato: 03 Marts , 2010, 08:51 »
Hvis jeg skal lave en lille  pressemeddelelse inden dagen, vil jeg helst ikke have den til at bære præg af en aktivistdag, men en forumdag for havehønsenørder.

Lige mine ord ! Jeg mener også at forumdagen på Gavnø, skal være en hyggedag for hønsenørder, med en masse flotte racehøns, måske bytte af lidt rugeæg, godt samvær med ligesindede og ikke mindst lidt godt til ganen  :D

Jeg mener ikke at man som inviteret gæst skal/kan diskutere dyrevelfærd for hverken burhøns, pelsdyr, svin eller andet den dag, man skal nok lige have i mente at Gavnø gods er et større landbrug, og måske ikke har interesse i sådan en diskution...

For mit eget vedkommende glæder jeg mig til en hygge dag på Gavnø gods, til at møde en masse mennesker her fra forum og ikke mindst til at se en masse dejlige dyr.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Burhøns` forvandling
« Svar #52 Dato: 03 Marts , 2010, 19:51 »
Helt klart bliver det en kanon dejlig dag og jeg har glædet mig lige siden at det blev en realitet  /o jeg håber bare også at vejrguderne er med os.

Men nu når det ER racehøns, som kommer og bliver fremvist (i forhåbenligt mange forskellige racer og farver) så er det også racehøns vi skal reklamere for . Og ikke en aktivist dag mod de dårlige forhold i industrien og heller ikke lave reklame for at løskøbe afdankede industri høns.
Det giver jeg Peter og Bjørn fuldstændig ret i.


Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Burhøns` forvandling
« Svar #53 Dato: 03 Marts , 2010, 20:46 »
Lad os holde Gavnø som en oplevelsesdag, hvor vi fokuserer på det dejlige i at holde hobbyhøns og på den måde gøre folk opmærksomme på at der er et alternativ til burhøns. De mere aktivistprægede ting gemmer vi til en anden lejlighed.

Iøvrigt så er fødevaremyndighederne nu også begyndt at gå efter salg af aflagte høns fra intensive besætninger
http://nordjyske.dk/hjoerring/forside.aspx?ctrl=10&data=12%2c3511184%2c2875%2c3

Der er et eller andet der ikke stemmer her, for hvis han (som påstået) ikke har åbnet dem og taget indvoldene ud, så må han gerne sælge dem uden dyrlægekontrol. Men det lader til at fødevarestyrelsen mener at han har taget indvoldene ud og så er det jo kun jægere der må sælge uden dyrlægekontrol.

Men bemærk prisen, 10 kr for en høne...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi