Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvem blander selv deres hønsefoder ??  (Læst 36649 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lyysa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Hvem blander selv deres hønsefoder ??
« Svar #30 Dato: 09 Juli , 2010, 10:57 »
Lige en opdatering.

Dag 1: 8 æg (normen var 8 - 9 /dag)
dag 2: 6 æg
dag 3: 4 æg  /d
dag 4: 4 æg /d
dag 5: 6 æg /o
dag 6: 6 æg
dag 7: 7 æg
dag 8: 8 æg Juhuu  *p
dag 9: 9 æg   /o

Så nu venter jeg spændt på hvad det ender med, i antal altså.

Og så har jeg fundet ud af at det er nødvendigt at fugte foderet inden jeg hælder det over i deres fodertårn, for at sojaskråen skal hænge ved kornene.

Angående sortering af korn. Der er sortering af korn, og de venter til sidst med at spise havren. Men da mine skal spise op hver dag, sker der vist ikke noget ved det. Men det kan jeg ikke afgøre med sikkerhed endnu. ???
« Senest Redigeret: 13 Juli , 2010, 22:16 Fra Lyysa »
0.1 Goldenretriewer blanding
1.1 uden lige kælne katte

Offline Lyysa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Hvem blander selv deres hønsefoder ??
« Svar #31 Dato: 16 Juli , 2010, 13:56 »
Så har jeg kørt i 14 dage med det nye foder, og må sige at jeg ikke er skuffet.
Jeg har lagt mærke til at over en uger ligger hønsene omkring 2 æg mindre i alt. Dvs 2 æg mindre for hele flokken. Ud af 56 æg før og til 54 æg nu. Det er okay for os.

Hønsene ser ud til at trives virkelig godt med foderet. Jeg har lagt mærke til at de spiser flere gange på en dag, hvilket tyder på at foderet er lidt mindre energitæt end piller. Ikke rigtig nogen overraskelse.

Derudover ser det ikke ud til at der er sket de store forandringer.

Så jeg er meget tilfreds med det hele og vil nok fortsætte med at blande selv.
0.1 Goldenretriewer blanding
1.1 uden lige kælne katte

Offline Lyysa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Hvem blander selv deres hønsefoder ??
« Svar #32 Dato: 10 ſeptember , 2010, 21:37 »
Her 3 måneder senere blander jeg stadig selv, men har lært nogle fif i mellemtiden jeg lige vil dele.
Jeg blander jo ingredienserne i en betonblander. Og jeg har så en 5 liters spand jeg bruger til at måle af i.
Jeg har simpelthen vejet den med hhv. hvede, byg, havre og soya skrå.

Så nu ved jeg at der skal 4,7 spand hvede, 2,5 spand havre, byg og soyaskrå + 1/2 spand foderkridt og 1/2 honningbøtte salt er lige det der skal til en omgang i blanderen. (Jeg blander ikke mere end det af gangen for at sikre mig at det bliver blandet ordentligt.

For at sikre at salt, kridt og soyaskrå fordeles ordentligt og hænger ved de hele kerner kommer jeg først dem i blanderen. Derefter kommer jeg vand i indtil det ikke støver mere, og så endnu en god sjat så jeg kan se det begynder at hænge ved overalt inde i blanderen.

Så kommer jeg kornet i og når det hele er i står det i et par minutter og kører inden jeg hælder det over i min foder silo.

Det tager omkring 30 minutter at blande 125 kilo færdig foder. Det koster lige under 2 kroner kiloet og er lavet af friske råvarer. Jeg er stadig tilfreds med løsningen.
0.1 Goldenretriewer blanding
1.1 uden lige kælne katte

Offline MichaelChristensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 77
  • Bliver det ikke snart sommer
Sv: Hvem blander selv deres hønsefoder ??
« Svar #33 Dato: 11 ſeptember , 2010, 08:46 »

Det lyder rigtig godt med blanderen, hvor hurtigt bruger du din blanding, jeg tænker på om den øgede fugtmængde gør det mindre holdbar?



1.7 blanede høns
0.0.24 bresse
0.1.2 Spælsau får
0.1.7 Moskus
0.0.4 Gæs af rasen mad på bordret
0.1.2 Kone og Børn
1.0 hund

Offline Lyysa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Hvem blander selv deres hønsefoder ??
« Svar #34 Dato: 12 ſeptember , 2010, 21:44 »
Det er lidt forskelligt hvor hurtigt jeg bruger det, det afhænger meget af antal høns. Men ca. 1 måned kan der godt gå og jeg regner med at der kommer til at gå længere i vinteren hvor jeg gradvist slagter flere og flere 2 års høner samt diverse haner.
Jeg tror ikke der er problemer med den smule fugt der tilføres. Desuden tilfører jeg jo også salt, hvilket er med til at konservere blandingen. Jeg har mærket lidt på det løbende og ikke lag mærke til at det udvikler varme og det vil det vel hvis der sker noget biologisk i det  ???.
0.1 Goldenretriewer blanding
1.1 uden lige kælne katte

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hvem blander selv deres hønsefoder ??
« Svar #35 Dato: 12 ſeptember , 2010, 21:54 »
Nogen der ved hvordan man kan blande hvis man ikke har adgang til sojaskrå? Der er ingen af landmændene her, der har det... :s

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Hvem blander selv deres hønsefoder ??
« Svar #36 Dato: 12 ſeptember , 2010, 22:04 »
Nogen der ved hvordan man kan blande hvis man ikke har adgang til sojaskrå? Der er ingen af landmændene her, der har det... :s

Så kan du kører på foderstoffen og hente en sæk :) . Jeg tror at du gør klogt i at bruge en eller anden form for protein foder udover dit korn. (skulle måske have været skrevet i din egen foder tråd men nu kom det her ;) )
Hvis du kan få fat i ærter kan det også bruges men protein andelen er ikke lige så høj som eks. sojaskrå.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hvem blander selv deres hønsefoder ??
« Svar #37 Dato: 13 ſeptember , 2010, 09:20 »
Nåe ja, doh! :D Men så kan jeg nok lige så godt købe tilskudsfoder, det er vel det samme...?

Offline Lyysa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Hvem blander selv deres hønsefoder ??
« Svar #38 Dato: 14 ſeptember , 2010, 13:36 »
Hej Christina.

Jeg selv køber det på foderstoffen sammen med foderkridtet. Resten får jeg ved bønderne. Jeg har så hørt at soyaskrå bruges af svinebønder men jeg kender ikke lige pt nogen af slagsen så jeg kan ikke bekræfte det endnu.
0.1 Goldenretriewer blanding
1.1 uden lige kælne katte

Offline Lyysa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Hvem blander selv deres hønsefoder ??
« Svar #39 Dato: 25 November , 2010, 18:30 »
Jeg vil lige opdatere lidt på denne tråd.

Den seneste tid har jeg ikke tilføjet noget soyaskrå.
Til at begynde med var det fordi jeg ikke havde tid til at hente det på foderstoffen, så jeg var nødt til at blande med de ingredienser jeg havde hjemme, det vil sige hvede, byg og havre samt skaller og salt.

Så opdagede vi at æggene blev meget bedre!
Fik bedre konsistens, mørkere og mere lækker blomme, og bedre pilbarhed. Samt en mere "ægget" smag.
Så gik antallet af æg lidt ned, til omkring 6 om dagen. Men vi blev enige med os selv om at de var så meget bedre end de andre at vi ikke ville gå tilbage til at anvende soyaskrå igen.

Vi får stadig 3 æg om dagen, og selv om der virkelig ikke er meget grønt at hente på denne årstid, så er de flot mørkegule stadigvæk.

Så min oprindelige opskrift skal lige modificeres lidt. Der skal altså ikke være soyaskrå i.
0.1 Goldenretriewer blanding
1.1 uden lige kælne katte

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hvem blander selv deres hønsefoder ??
« Svar #40 Dato: 27 November , 2010, 21:51 »
Hvor mange æglæggende høns har du? Og giver du lys? For hvis du får 3 æg fra 20 høns, så er det jo ikke meget?

Offline Lyysa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Hvem blander selv deres hønsefoder ??
« Svar #41 Dato: 28 November , 2010, 20:05 »
Jeg bruger ikke lys.
Jeg har sjovt nok omkring 20 høns lige pt der alle skulle kunne lægge æg.
Men de 15  er "gamle" udsætterhøns fra en privat som ikke rigtig ville ud med hvor gamle de var. Jeg tog dem fordi de gik under kummerlige forhold. 3 x 3 meter til 17 høns + 1 hane og ingen udgang til frisk luft. Fy, det kunne jeg ikke bære.

Så er der 3 sorte australorper fra dette år, det er dem der ligger nu.
Så er der 1 underlig høne jeg ikke ved hvad er, hun bor her endnu fordi hun var den eneste der ville skrukke her i år. Hende beholder vi så længe hun vil skrukke.

Så er der 1 lys sussex jeg burde have slagtet for længst fordi hun ikke vil lægge æg mere (har ikke villet i 9 måneder) men jeg gider ikke da de ikke smager af noget som helst de lyse sussex vi har slagtet førhen. Så jeg tænkte jeg kunne lade hende gå og blive sej og måske så få en suppehøne med smag i. Ved ikke om det virker men jeg prøver.

Jeg regner med der er 6 tilbage til foråret  ;D

Men når jeg siger bedre konsistens og smag, så er forskellen så stor at det dårligt kan forklares som andet end den forskel der er mellem det mest udpinte burhønse æg og så et fra eget hønsehold. Det samme kvantespring er der igen fra eget hønseholds æg og til disse gourmet æg. Det er virkelig utroligt.
0.1 Goldenretriewer blanding
1.1 uden lige kælne katte

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvem blander selv deres hønsefoder ??
« Svar #42 Dato: 28 November , 2010, 21:00 »
Lisa.

Dejligt at se et medlem komme ind og rette på tidligere anbefalinger efter at have gjort erfaringer der peger i anden retning end tidligere 'tro'.

Har aldrig prøvet med soyaskrå så skal ikke gøre mig klog på om det er godt eller skidt.

Ville blot sige at jeg sætter pris på, at en, der har gjort sig erfaringer der peger i modsat retning af tidligere anbefalinger, stiller sig frem og deler disse nye erfaringer med Forum. Det tager jeg hatten af for.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvem blander selv deres hønsefoder ??
« Svar #43 Dato: 28 November , 2010, 22:44 »
Hvis folk ikke vil ud med hvor gamle hønsene er, eller de ikke kan huske det, så kan man ROLIGT  regne med at det er nogle gamle "krager"


Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lyysa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Hvem blander selv deres hønsefoder ??
« Svar #44 Dato: 29 November , 2010, 19:28 »
@ Pilegården:  Tak for roserne, jeg prøver at formidle det jeg ved og lærer. Dejligt at det påskønnes.

@ Lestat: Jeg regner også med det er nogle gamle nogen. Nu må vi se hvordan det ser ud når de er færdige med at skifte fjer, for det glemte jeg at skrive at de er ved nu. Den ene dag var der ikke nogen løse fjer, men lige for tiden er der løse fjer over det hele. Lader til at være et tilfælde af smitsom fjerskifte. Det har stået på i snart 3 uger nu, men de begynder da også at blive pæne igen nogle af dem. Og hvis de bare tager fat på at ligge æg igen når de er færdige, så lever de til græsset grønnes igen. Hvis ikke ...(mangler en smilie med en økse, er der ikke sådan en derude et sted, eller er dette det eneste forum i verden hvor det kan blive aktuelt ?  ::) ) Nå men altså, jeg regner jeg med at få en del suppe i løbet af vinteren.   ;)

Nej det var aldrig meningen vi skulle have så mange høns. Men den måde de gik ved ham knolden der, føj hvor var det kummerligt. Det fik han så også at vide at jeg ikke kunne ha'. Men den slags er ligeglade og det er jo slet ikke galt i forhold til industrien, det ved jeg godt.
0.1 Goldenretriewer blanding
1.1 uden lige kælne katte