Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Chok spray  (Læst 7837 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Chok spray
« Dato: 08 April , 2008, 11:43 »
Hej
jeg skal til at behandle mod utøj hos mine høns. Har gjort hønsehuset rent så nu skla hønsene have en omgang. Har hørt om det der hedder chok spray, hvordan bruger man det? Nogen der har erfaring med det?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Chok spray
« Svar #1 Dato: 08 April , 2008, 14:23 »
Staldchok, er det samme som flue og hvepse gift, jeg har ingen erfaring med at bruge det, jeg har arbejdet i et byggemarkede hvor jeg har solgt det. ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Chok spray
« Svar #2 Dato: 08 April , 2008, 14:50 »
Indholdsstoffet i Stald-chock, Fluespray fra Matas og andre insektsprays er pyrethrin og piperonylbutoxyd.

Efter tømning og rengøring af hønsehus, kan man lukke vinduer og døre og spraye det ud i rummet og lade det være en times tid. Husk redekasser og siddepinde.

Huset fyldes igen med redematerialer, bunddække, foder, vand m.m.

Når dyrene behandles tager man dem én efter én og sprayer dem godt omkring gumpen og under vingerne.

Mine fik en tur forleden som forebyggelse. Jeg jog dem alle ind i en lille cirkel af hegn jeg havde lavet til formålet og så fik de hver især 3 pust. Når hver enkelt var færdig blev de sluppet fri.

Ps - Hanen synes det var ret ydmygende at blive blæst i rumpetten og gik vældig slukøret væk ;)

Er der levende lus, så gentag behandlingen efter 4 dage, da evt æg i omgivelserne vil udklække igen.

Skift også gerne sand i sandbadet.

Når du nu har dine dyr oppe i hænderne, er det en god ide evt at give deres ben en gang madolie eller vaseline, det forebygger mod kalkbensmider. Har nogle af hønsene allerede eller begyndende kalkben, så spray dem inden du kommer fedtstoffet på.
« Senest Redigeret: 08 April , 2008, 15:00 Fra Hanne Lottrup »

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Chok spray
« Svar #3 Dato: 08 April , 2008, 21:06 »
En lille tilføjelse til Hannes gode beskrivelse af brugen: Læs på sprayen, det er langt færre sekunder, der skal sprayes, end man har tror er nødvendigt! (ihvertfald hvis "man" = mig!)
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Chok spray
« Svar #4 Dato: 08 April , 2008, 21:29 »
Virker sprayen også mod kalkben hanne?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Chok spray
« Svar #5 Dato: 08 April , 2008, 21:31 »
For mig (dvs mine høns!) virkede det kun i begrænset omfang, det er nok mest effektivt at fedte benene (hønsenes!) ind i olie...
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Chok spray
« Svar #6 Dato: 08 April , 2008, 21:47 »
Okay jeg vil så fedte benene, hønsenes altså, ind i olie. :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Chok spray
« Svar #7 Dato: 08 April , 2008, 22:00 »
Har dine høns kalkbensmiden under skællene skader sprayen ikke, kommer du vaselinen uden på er du mere sikker. Jeg ville gøre det hvis jeg havde den ved hånden ;)