Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kalkben  (Læst 15613 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Kalkben
« Svar #15 Dato: 16 Maj , 2010, 12:07 »
Jeg tror det er en god idé at lade siddepindene tørre inden de får en omgang olie, så hæfter den bedre...
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Julie R

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 428
Sv: Kalkben
« Svar #16 Dato: 16 Maj , 2010, 12:24 »
Hej Randi

Jeg har selv tre ud af fire høns, der har kalkben. Først vaskede jeg dem i brunsæbe vand og smurte dem med vaseline, syntes ikke det gav nogen bedring.

Så købte jeg chok spray, sprøjtede deres ben en gang med den, derefter har vi en gang om ugen smurt deres ben ind i olie. Også den som ikke er angrebet, syntes nu efter tre uger jeg kan se en bedring, selvom den ene stadig har noget tykke ben, så er det som om der svinder ind.

Jeg sprøjtede siddepindene i deres gamle hønsehus med chokspray, nu er de flyttet i nyt hus, der er pindene malet, så jeg lige kan vaske dem over.

Syntes heller ikke mine høns virker som om de lider, giver dem en chance mere, et par uger og hvis der ikke sker videre bedring, så er mine overvejelser at slagte dem og starte forfra. Nu ved jeg hvad jeg skal kigge efter næste gang.

Håber du får bugt med miden.

Hilsen Julie
Mvh. Julie


En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kalkben
« Svar #17 Dato: 16 Maj , 2010, 15:31 »
Jeg synes lige, jeg vil skrive her, for der næsten altid er en god forklaring på de fleste ting.
Sælger har haft alvorlig sygdom i familien inde på livet de sidste mange uger og har derfor kun passet sine høns med mad og drikke samt rengøring. Sælger har derfor IKKE været opmærksom på problemet med kalkben.
Sælger har givet Randi pengene for hønsene retur og er rigtig ked af situationen.
Sælger er i øvrigt også medlem her og er normalt en omhyggelig hønemor m/k, der går meget op i, at dyrene skal have det godt.
Jeg ønsker god bedring i sælgers familie og håber også at du, Randi, får styr på de kalkben.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Kalkben
« Svar #18 Dato: 16 Maj , 2010, 15:40 »
Tak Marianne  /o
Så beklager jeg meget, hvis jeg fik trådt nogen over tæerne  :'( når jeg nu har fået forklaringen giver det hele jo meget mere mening.
Med de venligste hilsner og ønsket om god bedring i sælgers familie
Louise
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kalkben
« Svar #19 Dato: 16 Maj , 2010, 15:42 »
Louise, jeg skrev ikke for at pege fingre af nogen, men for at forklare, for uden forklaring syntes jeg også selv det var svært at forstå.  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Kalkben
« Svar #20 Dato: 16 Maj , 2010, 15:48 »
Jeg synes lige, jeg vil skrive her, for der næsten altid er en god forklaring på de fleste ting.
Sælger har haft alvorlig sygdom i familien inde på livet de sidste mange uger og har derfor kun passet sine høns med mad og drikke samt rengøring. Sælger har derfor IKKE været opmærksom på problemet med kalkben.
Sælger har givet Randi pengene for hønsene retur og er rigtig ked af situationen.
Sælger er i øvrigt også medlem her og er normalt en omhyggelig hønemor m/k, der går meget op i, at dyrene skal have det godt.
Jeg ønsker god bedring i sælgers familie og håber også at du, Randi, får styr på de kalkben.


Godt formuleret Marianne  ;D
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Kalkben
« Svar #21 Dato: 16 Maj , 2010, 15:52 »
Nemlig - og jeg er glad for at få forklaringen. Jeg synes selv jeg lød lidt skrap (set i bakspejlet).
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Kalkben
« Svar #22 Dato: 16 Maj , 2010, 21:05 »
Det skrevne ord kan jo også være enormt utaknemmeligt  :-\

Jeg var selv engang på et andet forum, som hedder babyklar.dk, og gaaal hvor kan sådan nogle hormonfyldte gravide kvinder (som jeg jo så også selv vardengang ::)) bare misforstå tingene hurtigt! *g Hold fast, der var nogle gange hvor man bare sad og læste en tråd igennem, som udviklede sig til noget man troede var løgn! :D

Der er man alligevel lidt tryggere her :D

*b til alle jer dejlige mennesker! *h

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kalkben
« Svar #23 Dato: 17 Maj , 2010, 11:02 »
Det er lidt pudsígt er at de er så hårdt angrebne af kalkben, for i den grad de har kommer ikke over en nat eller få uger og slet ikke på høns fra sidste år.

Er de høns fra sidste år eller er de fra 03 ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Kalkben
« Svar #24 Dato: 17 Maj , 2010, 12:08 »
har en gammel flok som alle har klakben i lett grad, jeg har ikke behandlet dem, men de virker til at hode sig stabile.

Det jeg undres over, de nye indsæt kan det godt gå i det hus de gamle har gået uden at jeg desinfiserer der? ??? :-\
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Kalkben
« Svar #25 Dato: 17 Maj , 2010, 13:03 »
Det er lidt pudsígt er at de er så hårdt angrebne af kalkben, for i den grad de har kommer ikke over en nat eller få uger og slet ikke på høns fra sidste år.

Er de høns fra sidste år eller er de fra 03 ??

De er fra sidste år (mener jeg)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

GKV

  • Gæst
Sv: Kalkben
« Svar #26 Dato: 17 Maj , 2010, 13:47 »
har en gammel flok som alle har klakben i lett grad, jeg har ikke behandlet dem, men de virker til at hode sig stabile.

Jeg undres over, at du ikke har behandlet dem forlængst, er det fordi det er høns? Jeg kan i din præsentation se, at du også har får. Måske har du lidt Pour- On til bekæmpelse af lus på dem, hvis ja, kan du komme lidt i nakken på dem, det kan de godt tåle, og miderne dør med garanti., samtidig tager det også alle andre kravl.

VH Gunni.
« Senest Redigeret: 17 Maj , 2010, 13:49 Fra GKV »

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Kalkben
« Svar #27 Dato: 17 Maj , 2010, 13:57 »
Det er absolut ikke fordi de bare er høns, men fordi jeg for ikke så længe siden fandt ud hva det var. De har jo haft det længe men det er absolut ikke slemt. Jeg er ganske ny med høns, derfor mine spm.

Har ikke noget middel til får, da det aldrig har været noget problem med dem.

og dersom det tager 2 mnd inden de bliver raske, så er de slagtet inden da, og da de ikke har noget problemer med det har jeg tænkt at de kan klare sig uden. Men det er bare noget jeg har tænkt.

Men mit egentlige spm er hvad jeg nemmest skal gøre i det rom de gamle går i inden de nye skal ind, for at undgå at de får det :-\
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

GKV

  • Gæst
Sv: Kalkben
« Svar #28 Dato: 17 Maj , 2010, 14:59 »
Det var ikke ment som et angreb, jeg synes jo blot at det må være meget ubehageligt for hønsene at have sådan nogle krible krable.Jeg har brugt pour-on på en flok jeg købte ubeset ( dumt, dumt) for en del år siden, det tog det hele og det kunne jo være du havde noget stående, når du har de andre dyr.

Jeg har heldigvis både dixantogenolie og pour-on fra dengang vi havde får og jeg passer meget på det, så jeg har det hvis uheldet skulle være ude. ;D

VH Gunni.

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Kalkben
« Svar #29 Dato: 17 Maj , 2010, 19:15 »
jeg tager det ikke som angreb, for det er det jeg synes er så herlig her på forum at man kan lufte sine problemer uden at man bliver anklaget for dyremishandling ;)

De ser ikke ud til at ha det ubehagelig heldigvis /o
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger