Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kalkben  (Læst 15611 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Kalkben
« Dato: 14 Maj , 2010, 22:11 »
Jeg har et par damer som har kalkben i 'svær grad' (tror jeg man kan kalde det)

De er helt hvidgrå på benene og nubrede..

Jeg har smurt dem med madolie og da jeg gjorde det, så jeg at ringene som de damer har om benene gnaver sig ind i benene på den ene dame.. Den ene ring er benet 'vokset ud over' og der er helt rødligt..

Jeg tænker at jeg jo skal have den ring af - men hvordan gør jeg det når ringen sidder 'så godt fast'?
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Torbjørn Nielsen

  • Bruger
  • Indlæg: 30
Sv: Kalkben
« Svar #1 Dato: 14 Maj , 2010, 22:57 »
Hej Randi

Jeg havde samme problem hos nogle høner jeg havde købt for nogle år siden, jeg brugte nedenstående metode og den er effektiv, kalkben er en lille mide som går mellem skælne på hønsens ben. Kalkben som du ser er denne mides efterladenskaber.

Du tager en gang varmt sæbespånervand (nu ikke for varmt) så skure du hønens ben, brug f.eks en neglebørste, når du har skure så meget af som du kan, sprøjter du benene med et insektmidel mod utøj (kan købes på korn firmaerne), herefter smøre du med en Helosan salve (også kaldt kopatsalve).

Gentag dette hver 2. dag og du vil se det er væk inden for en 14 dage til 3 uger.

NB. sørg for at få vasket godt af der hvor dine høns sidder og sover, også med varmt sæbespånevand


mvh. Torbjørn
 
Torbjørn
Yokohama stor hvid & rødsadlet
Legbar dværg
Rødsadlet og Guld farvet dværg Italiener
Orpington dværg sort

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Kalkben
« Svar #2 Dato: 14 Maj , 2010, 23:24 »
@ Randi

Der er allerede eksisterende tråde om kalkben og behandling. Prøv evt at søge på 'kalkben'.

Ellers vil jeg sige at du er startet med den optimale behandling, efter min mening, da madolie har den effekt at den samtidig, hvis den fordeles rigtigt, kvæler/drukner miderne og blødgør/opløser de kalkaflejringer som miderne har forårsaget på hønsenes ben. Det er muligt at lidt børstning med en neglebørste kan få kalkaflejringer til at falde af hurtigere, men børst ikke for hårdt da du nødigt skulle foranledige sår på hønsenes ben.

Efter nogen tids behandling skulle du gerne kunne komme til ringen og frigøre den fra hønsenes ben, hvis den da stadig er et problem.
Mvh
Erik Andersen

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Kalkben
« Svar #3 Dato: 15 Maj , 2010, 23:03 »
Jeg har jo ikke så meget erfaring med det hersens kalkben (har heldigvis ikke selv prøvet det  *g)

Smerter det de kære damer?
Smitter det?
Hvornår burde jeg kunne se fremgang/forbedring?

Deres ben ser helt mærkelige ud med 'gevækster' på siderne og foran på 'skinnebenet'

Jeg vedhæfter lige lidt billeder  :-\

En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

pippip

  • Gæst
Sv: Kalkben
« Svar #4 Dato: 15 Maj , 2010, 23:15 »
hvis ikke du kan få det til at virke så prøv sebasil ved dyrlægen det tager det også lus og lopper. men der er tilbage hold på æggene, men det virker!

Offline Carsten Blohm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 335
Sv: Kalkben
« Svar #5 Dato: 16 Maj , 2010, 01:26 »
Har lige set dine billeder, og du bør helt klart tage en skævbider
og forsigtigt klippe ringene af.

Husk når du starter behandling, skift dine siddepinde ud
mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kalkben
« Svar #6 Dato: 16 Maj , 2010, 07:47 »
De er godt nok slemme, Randi.
Jeg har læst at kalkben kan blive så slemme for hønsene, at de har svært ved at gå.
Men nu er du jo under alle omstændigheder i gang med at behandle, så du burde kunne se bedring i løbet af nogen tid (ved ikke helt hvor længe, men ar da læst her, at man skulle kunne se det i løbet af et par uger)
Det er jo en mide, der forårsager kalkbenene, så det kan smitte. Jeg har hørt fra nogle gamle avlere, at de smører siddepindene med petroleum. Selv gør jeg det, at jeg forbyggende vasker dem med brunt sæbevand, og smører de tørre pinde med madolie.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Kalkben
« Svar #7 Dato: 16 Maj , 2010, 07:59 »
Ja de er slemme.. Hønsene kan sagtens gå og virker ikke generet af det - i hvert fald ikke når jeg ser dem.. Men det er de jo også på vagt  ;)
Jeg får ordnet sidde pinde med brun sæbe og madolie i dag.

Hvad gør jeg med redekassen? Hvad gør jeg for at ordne den - udover at skifte halm? Skal den også renset med brun sæbe og madolie?

Bør jeg isolere de to høns fra mine kyllinger?? Kyllingerne er så små begyndt at sidde på pinden.. Men gider da ikke have flere høns med kalkben hvis jeg kan slippe..  :)

Jeg har besluttet at klippe ringene af - kan bare ikke gøre det nu hvor deres ben ser sådan ud - jeg kan simpelthen ikke komme til..  :(
« Senest Redigeret: 16 Maj , 2010, 08:03 Fra Randi Krak »
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kalkben
« Svar #8 Dato: 16 Maj , 2010, 08:04 »
Det er ikke min fornemmelse, at det er vildt smitsomt, jeg har hørt, at man kan have en flok, hvor en enkelt eller to får det igen og igen, men andre får det aldrig.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Kalkben
« Svar #9 Dato: 16 Maj , 2010, 08:13 »
Hmm, så jeg kan vist godt forvente jeg får mit at se til med de to nye damer  :-\
Forhåbentligt bliver det ikke i så svær grad igen  ;D Nu er jeg jo obs på det  :)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kalkben
« Svar #10 Dato: 16 Maj , 2010, 08:28 »
Det kan da undre mig at nogen sælger dyr med så slemme ben  :o Med mindre selvfølgelig at du "reddede" dem.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Kalkben
« Svar #11 Dato: 16 Maj , 2010, 08:32 »
Tror (desværre) ikke sælger var klar over det før jeg kontaktede vedkommende  :-\
Men sælger var jo selvfølgelig ked af ikke selv at have opdaget det før salget
« Senest Redigeret: 16 Maj , 2010, 08:39 Fra Randi Krak »
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Kalkben
« Svar #12 Dato: 16 Maj , 2010, 10:52 »
Det er så dejlig her inde at man ikke bliver hængt ud som dyremishandlere når man forsøger at få svar på sine problemer /o

Min gamle flok har kalkben, og de bliver slagtet her til efteråret, så får hundene og kattene noget godt at spise :)

Det jeg undres over er om de kyllinger jeg har og forhåbentligvis får, om de vil blive smittet dersom de bliver sat i det hus hvor den gamle flok har gået???
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Kalkben
« Svar #13 Dato: 16 Maj , 2010, 11:12 »
Uha, jeg er også engang kommet hjem med høns med kalkben. Jeg synes simpelthen det er SÅ frækt at sælge dyr i den tilstand, og jeg synes ærlig talt det er bekymrende hvis sælger "ikke har lagt mærke til det".  /d Nå, lad det ligge - nu er hønsene jo kommet hjem til dig Randi og det er nok deres held  <.

Jeg synes også du skal skynde dig at klippe ringene af. Du kan gi' redekasserne et pift StaldChok eller Matas Insektfri, når du har rengjort dem. Hvis du er bekymret for kyllingerne kan du give dem en forebyggende behandling ved at dyppe deres ben i madolie - så kan miderne ikke sætte sig fast.

Man kan godt komme af med kalkben, men det tager tid. Held og lykke med det....
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Kalkben
« Svar #14 Dato: 16 Maj , 2010, 11:56 »
PS skal siddepindene være tørre før jeg kan smøre madolie på ??
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling