Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønseregulativ i Haderslev kommune  (Læst 2429 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Hønseregulativ i Haderslev kommune
« Dato: 07 Marts , 2010, 09:25 »
Jeg har lige været inde for at kigge på min kommunes hjemmeside (måske på tide) Og de er faktisk værrer! her står der fra solnedgang til kl 7 (8 på helligdage og weekender) Og det er også i mørklagt hønsehus..... Det vil jo sige at i de mørke tider så er det fra kl 16 til 7! 15 timer!!!
Det chokerer mig sq da lidt.
Kan man klage over et allerede gældende regulativ... har man nogen mulighed for at få det til høring eller noget?
http://www.haderslev.dk/files/2934/Regulativ_fo_hoens_i_Haderslev_Kommune%281%29.pdf
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Hønseregulativ i Haderslev kommune
« Svar #1 Dato: 07 Marts , 2010, 09:46 »
Bor du ikke i landzone, Wanda?
Regulativet må ikke gælde i landzone.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Hønseregulativ i Haderslev kommune
« Svar #2 Dato: 07 Marts , 2010, 09:49 »
Jo det vil jeg tro, men derfor er det jo stadig en skrækkelig regel.... Den kan man da ikke bare lade stå uhørt hen. Jeg er jo ikke ene om at nyde høns her i kommunen (tror jeg ikke ihvertfald ;) )
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Hønseregulativ i Haderslev kommune
« Svar #3 Dato: 07 Marts , 2010, 09:54 »
Næ, det har du jo ret i, man kan virkelig føle det som om kommunerne gør alt, hvad de kan for at ingen skal holde høns i byzonen, nogle regulativer er så restriktive, at man reelt ikke kan avle, og nogle grænser til dyremishandling, Solrød f.eks. kræver hønsene er lukket inde i mørkelagt hus fra solnedgang til kl 9 i weekender og på helligdage, det giver vel omkring 6 timer, hvor de kan spise om vinteren!!!!!!!
I nogle kommuner må man kun have høner og ingen haner, i andre en enkelt hane og 8 høner incl. kyllinger.
Det er lige til at få kvababbelse over.  /1 /f /3
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hønseregulativ i Haderslev kommune
« Svar #4 Dato: 07 Marts , 2010, 19:28 »
Kan man klage over et allerede gældende regulativ... har man nogen mulighed for at få det til høring eller noget?

Byrådet kan altid lave et regulativ om, hvis de vil.. Det gjorde de jo f.eks i Roskilde 3 gange indenfor ½ år..

Det er statsforvaltningen, som fører tilsyn med at kommunerne overholder lovgivning og hvis der er et regulativ som er i strid med anden lovgivning eller noget som kommunen ikke har bemyndigelse til, så er det deres bord. Men om de vil tage en sag op, det bestemmer de selv. Så selv om man klager til dem, så er det ikke sikkert at der kommer noget ud af det.

Forsøg først at samle fjerkræklubberne og fugleforeningerne i kommunen og ret så en henvendelse til teknisk udvalg for at høre om de ikke lige vil overveje det med tidspunktet og lave et nyt regulativ der følger Miljøstyrelsens tidspunkt fra 22-07, og så håbe på at de er fornuftige mennesker som godt kan se problemet om vinteren.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi