Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjæææælp mine høns plukker hanen og hinanden  (Læst 18464 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline viktor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 220
Sv: Hjæææælp mine høns plukker hanen og hinanden
« Svar #15 Dato: 22 Februar , 2010, 14:16 »
Kan det være hanen der laver mærkerne på halsen når han træder hønerne? Mine høns får ikke "trædemærker" samme sted.
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Hjæææælp mine høns plukker hanen og hinanden
« Svar #16 Dato: 22 Februar , 2010, 15:12 »
Det har jeg selv tænkt lidt på, men det er jo kun den ene høne der er blevet skaldet på halsen  ??? Orpernes fjer sidder åbenbart mere løst end de andres for de er blevet ret slidte på ryggen af at blive trådt.
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Kaffka

  • Bruger
  • Indlæg: 346
Sv: Hjæææælp mine høns plukker hanen og hinanden
« Svar #17 Dato: 23 Februar , 2010, 12:46 »
For at undgå evt. kommende fjerpilleri mm. her om vinteren (har haft det før), samt for i det hele taget at få sundere høns, har jeg nu i et stykke tid givet en vitamin + mineral blanding fra Natural (Vitamineral) som normalt er til duer og fugle.
Fik blandingen anbefalet hos Farmland. Synes det er en rigtig god blanding og kan klart anbefale den. Drysser lidt (måske ca. en 1/2 tsk.) over pillerne eller blander det i andet foder hver dag, og synes hønsene virker friskere og pænere i fjerdragten end før.
Købte en spand med 2,5 kg men det kan også fåes i små pakninger med 600 gr til kun 19,95 kr - så det er en ret billig fornøjelse.
Mvh

Claus

Offline løvenhardt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Hjæææælp mine høns plukker hanen og hinanden
« Svar #18 Dato: 24 Februar , 2010, 09:24 »
Hej...

Min ene Orpington begyndte at plukke hanen på halsen. Da den høne var meget dominerende og ret ond ved de andre besluttede vi har aflive hende. Men så fortsatte de andre orpingtoner bare. De plukkede også de andre. Fik det råd at vi skulle smøre lidt hjortetaksolie på høns og hane. Under meget polymik, lykkedes det. Men det havde ikke den ønskede virkning.
Dernæst prøvede  vi at grave gange i sneen, sprede gode sager rundt omkring så de kunne gå mere rundt og hakke. Dernæst gav vi dem mere protein i form af kød nogle gange om ugen.( det er de helt vilde med) Jeg kan ikke se de plukke fjer mere.. og de skaldede pletter ser ud til at være samme størrelse. Så det virker som om de er stoppet. Tror de kedede sig i alt den sne. håber du kan bruge de råd..
« Senest Redigeret: 24 Februar , 2010, 15:24 Fra løvenhardt »