Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjæææælp mine høns plukker hanen og hinanden  (Læst 18465 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline løvenhardt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Hjæææælp mine høns plukker hanen og hinanden
« Dato: 11 Februar , 2010, 15:43 »
Hej .. Mon nogle kan give mig nogle råd til hvad jeg gør med mine høns som ellers er så velfungerende. De er begyndt at plukke hinanden.. De har et stort høsne hus samt gård og er desuden fritgående. men pga af sne er deres areal lidt mindre end normalt da sneen ligger tykt på græsset...KAn man stoppe den uskik... De fryser jo med store bare pletter....

Håber på hjælp

 Annemette

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Hjæææælp mine høns plukker hanen og hinanden
« Svar #1 Dato: 11 Februar , 2010, 15:52 »
Jeg har kun en gang oplevet at hønsene har plukket hinanden. I det tilfælde var der tale om hybrider (isa brown), der var ved at blive for gamle til at lægge ligeså mange æg som de normalt gør (ca. 1 pr. dag). Jeg fik forklaret at de begynder at mangle protein og de derfor begynder at plukke hinanden. Det kan undgås ved at give dem en højere andel af æglægningsfoder (men det skal man nok gøre inden de bliver kannibaler  ;)) Mine fik øksen...
Hvis det ikke er det der er problemet, kan man prøve at give dem briller på... De kan købes hos america-thisted.dk
Mvh. Tanja
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline viktor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 220
Sv: Hjæææælp mine høns plukker hanen og hinanden
« Svar #2 Dato: 11 Februar , 2010, 16:01 »
Briller?
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hjæææælp mine høns plukker hanen og hinanden
« Svar #4 Dato: 11 Februar , 2010, 18:32 »
Kedsomhed og så ender det som en MEGET dårlig vane - hvilken slags høns er det forøvrigt ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline løvenhardt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Hjæææælp mine høns plukker hanen og hinanden
« Svar #5 Dato: 11 Februar , 2010, 23:38 »
Det er orpington høns der plukker og æder de andres fjer.Det skal lige siges at det kun er fjer de plukker, de hakker ikke i hud  osv. De spiser godtnok heller ikke meget af deres æglægningsfoder men mest korn. Måske skulle jeg droppe kornet i en periode. De er begyndt at lægge æg igen efter en vinterpause. Der var en der sagde jeg skulle smøre lidt hjortetaksolie på dem??
« Senest Redigeret: 11 Februar , 2010, 23:40 Fra løvenhardt »

Offline viktor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 220
Sv: Hjæææælp mine høns plukker hanen og hinanden
« Svar #6 Dato: 12 Februar , 2010, 11:08 »
Gad vide om brillerne fåes som solbriller... mod sneblindhed?
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

Offline Kaffka

  • Bruger
  • Indlæg: 346
Sv: Hjæææælp mine høns plukker hanen og hinanden
« Svar #7 Dato: 12 Februar , 2010, 13:16 »
Er der iøvrigt nogen herinde der har erfaring med (eller prøvet) at montere disse briller?

Så vidt jeg kan forstå skal der trykkes et lille plastik spyd igennem næseborene. Går ikke udfra at der er hul til sådan et spyd fra naturens side. Har nogen briller liggene - men har aldrig brugt dem.

Det lyder sgu ikke helt humant at montere briller på høns.

Iøvrigt hvad skal protein indholdet være i godt hønse foder?

I Møllerens "Komplet" er der 16,5 %.

Er "Komplet" fra Mølleren egentlig det samme som æglægningsfoder?
« Senest Redigeret: 12 Februar , 2010, 13:31 Fra Kaffka »
Mvh

Claus

Offline Jakobsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Sv: Hjæææælp mine høns plukker hanen og hinanden
« Svar #8 Dato: 14 Februar , 2010, 22:36 »
Hej Kaffka!
For nogle år siden havde jeg 5 røde amerikanere i baghaven. Det var det rene idyl, lige indtil at de 3 af dem pludselig begyndte de at plukke og hakke i de sidste 2 til blods. Det så grimt ud.
Først prøvede jeg med hjortetakssalve, men det virkede tillsyneladende ikke. Så gav jeg de 3 aggressive briller på, og det løste problemet, da de derved ikke kunne se ligefrem og dermed hakke i sårene på de 2 søstre.
Brillerne var lette at montere, da der er en naturlig passage øverst på næbbet. Hønsene vænnede sig hurtigt til at have dem på og kunne godt orientere sig om at finde korn mm. De så lidt sjove ud, men så ikke ud til at lide overlast på nogen måde.
Det var en nem og billig måde at få ro på i hønsegården, så det kan godt anbefales.
Held og lykke.

Hilsen
Jakobsen   

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hjæææælp mine høns plukker hanen og hinanden
« Svar #9 Dato: 15 Februar , 2010, 06:21 »
Komplet er FULDfoder til æglæggende høns og skal ikke bruges sammen med korn, hvis det skal være tilskudsfoder til æglæggende høns, så hedder det Fuld af pep.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hjæææælp mine høns plukker hanen og hinanden
« Svar #10 Dato: 15 Februar , 2010, 08:29 »
Velkommen her på forum, Egon  :D
Dejligt du lige tog dig tid til at forklare om brillerne.  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Kaffka

  • Bruger
  • Indlæg: 346
Sv: Hjæææælp mine høns plukker hanen og hinanden
« Svar #11 Dato: 15 Februar , 2010, 22:35 »
Egon:
Hvor længe havde hønsene så briller på?

Og den naturlige passage du skriver om er altså øverst oppe gennem næseborene?
Mvh

Claus

Offline løvenhardt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Hjæææælp mine høns plukker hanen og hinanden
« Svar #12 Dato: 19 Februar , 2010, 22:57 »
Hej Igen... Det ser ud til at det går den rigtige vej med mine plukkende høns... Ikke at det er overstået men har sprøjtet dem med det ildelugtende hjortetaksolie.. De blev meget sure over denne behandling som forøvrigt ikke hjalp noget. Vi skovlede sne i haven så hønsene kan bevæge sige lidt mere og hakke under hækken. Jeg er stoppet med at give dem korn , nu får de kun fuldfoder og grønt som jeg spreder rundt omkring. Det virker som om de ikke keder sig så meget nu.. ;)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hjæææælp mine høns plukker hanen og hinanden
« Svar #13 Dato: 20 Februar , 2010, 07:38 »
Det var da en god nyhed. /o
Der er jo også et gammelt ordsprog, der siger at: "Kedsomhed er roden til alt ondt"  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Hjæææælp mine høns plukker hanen og hinanden
« Svar #14 Dato: 22 Februar , 2010, 08:24 »
Jeg har fået et tilsvarende problem.
En eller anden i min lille blandede flok (1,2 stor wyandot+0,2 Orpington) er begyndt at pille en af wyandothønerne. Hun er nu ret skaldet på halsen. Og da der ingen fjer ligger må jeg gå ud fra at de bliver spist. Jeg ser da aldrig ske for så snart de ser mig, så kommer de jo stimmlende for at få guf.
De fodres med fuldfoder, grønt, har adgang til skaller og forkæles dagligt med et par håndfulde soksikkekerner. De har god plads inde i hønsehuset og en stor hønsegård, hvor jeg har skovlet 1/3 fri for sne og strøet spåner så de kan komme ud (Orperne går dog ikke ud frivilligt i øjeblikket).
De er i fuld æglægning alle 4 og hanemand er ret flittig til at træde dem (så de snart er noget slidte på ryggen). Nogen der har ideer til hvorfor den ene bliver pillet og hvordan det kan stoppes.
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier