Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Chok-spray mod fluer til høns??!? NOGEN DER VED NOGET OM DENNE SPRAY?!  (Læst 19173 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
@Tanja hvad America skriver af tekst står for deres regning, når de sælger gifte SKAL der også være adgang til datablade på produkterne på flasken eller på deres side eller vedlagt på papir.
ingen steder står der man må bruge produktet på dyr eller nær foder.
Pyrethin I+II er lavet af naturlige materialer men det er ikke det eneste stof i sprayen.
jeg har selv #463 (stald-chok)ved America og den er identisk med #447-1(chok-spray)
jeg har ikke kunnet finde producenten for disse spray men en tilsvarende med samme indhold og samme datablad på flasken.

Fluespray:
http://www.tanaco.dk/cms/modules/ContentExpress/img_repository/Chok%20Fluespray.pdf

Stald-chok:
http://www.tanaco.dk/cms/modules/ContentExpress/img_repository/Stald%20Chok.pdf
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Gad vide hvor megen effekt disse produkter overhovedet har.
Hovedbestanddelen er Dimethylether (DME) som er i sin første spæde fase til at blive udnyttet kommercielt som erstatning for eller tilsætning til LPG (Liquified Petroleum Gas), som er enten propan, butan eller et mix af disse, og som bruges som husholdningsgas og lightergas.
Samt sprit.
Fra databladet ses at indholdet af Pyrethin I og II hver især er mindre end 1 pct. Jeg formoder at dette er giftstoffet, omend jeg ikke kender disse stoffer. Men koncentrationen synes at være meget lav.
Jeg formoder at DME-en her anvendes som drivgas.
Spritten måske til at fastholde Pyretinerne til de uønskede dyrs kroppe/organer.
Mvh
Erik Andersen

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
nedenstående er fundet på nettet:
DME er drivgas
Sprit går jeg ud fra er til at opløse fedt så produktet trænger ind.
PBO Piperonylbutoxyd har umiddelbart ingen effekt på egenhånd derfor bruges den oftest sammen med Pyrethin I og II.
Pyrethin I og II er såmænd giftigt og man skal være varsom med brugen af detover mennesker og dyr specielt overfor vandlevende dyr.
Dipenten er en form for terpentin.
Glycol et sukkerstof så vidt jeg husker bruges også som kølervæske.

grunden til jeg er noget skeptisk overfor produktet er jeg for ca.3år siden sprøjtede for gedehamse under vores udhæng hvilket resulterede i en kraftig hovedpine samt svimmelhed resten af dagen.
så lav koncentration ja men hvor meget skal der til? og her sprøjter man skidtet lige i synet på vores dyr.....
« Senest Redigeret: 09 Februar , 2010, 02:28 Fra KEW »
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

karina dj

  • Gæst
Jeg ta'r lige denne tråd op igen, fordi jeg selv står i den situation at skulle behandle mod lus.

Jeg har hos America købt deres "stald chok" fordi den kan bruges, osse mod kalkmider. De fleste af os er vel enige om det er forholdsvis harmløst osv.
Jeg var nysgerrig på om den helt almindelige spray mod fluer nede i "land og fritid" kunne bruges. Den hedder "stald chok".

Nu har jeg googlet "stald chok" og fandt en deklaration der fortalte at der var nøjagtig samme opløsning af pyrethrin I+II (0,40%) samt piperonylbutoxyd (2,00%).
På anvendelsesbeskrivelsen står der således:

http://195.69.129.26/webshop/documents/df0d7246b3d96dbcb186e26c1da5a041/flue%20chok.pdf

Altså at man skal undgå at sprøjte på høns, pattegrise og kalve!!!

Der står så kun at de 2 midler er de aktive stoffer, så om sprayen indeholder andet der gør man skal holde den fra dyr ved jeg jo ikke ;)

Altså! så er det jo godt det ikke er så tit man skal behandle sine høns mod lus og lopper... eller ???
« Senest Redigeret: 10 August , 2010, 22:24 Fra karina dj »

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Jeg kan godt huske vi tidligere strandende i denne diskussion... Jeg tror, jeg besluttede for mig selv, at Stald-chok og Chok-spray må være to forskellige produkter med samme virksomme stof. I et tidligere indlæg har KEW indsat links til sikkerhedsdatablade af sammenlignelige produkter, hvor man kan se at Chok-spray er beregnet til bekæmpelse i stalde OG beboelse, hvorimod Stald-chok kun er beregnet til bekæmpelse i stalde.
Jeg tolker det derhen, at Staldchok er mere giftig ellers kunne de jo ligeså godt nøjes med det ene produkt...

Jeg bruger chok-spray til mine høns, hvis jeg er blevet overrasket over store mængder utøj. Ellers klarer jeg mig med Drop-Lop som er harmløs. Jeg tror ikke vi skal være så blåøjede at tro at "bekæmpelse på dåse" er ugiftigt bare fordi det hedder sig at det er udvundet af krysantemum. Man skal stadig være forsigtig (hvis man er i tvivl om bivirkningerne, så kan man nærlæse sikkerhedsdatabladene :P). Men det er nok det bedste alternativ til de rigtig kradse produkter.

Jeg tror, jeg vil prøve at være bedre til at give Drop-Lop 3 gange årligt og se om jeg ad den vej helt kan slippe for utøj. :)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk